• loudnfast

Åka utomlands med en 5åring, vad ha med sig?

Ska åka utomlands i juni med en 5åring, vad behöver jag ha med mig?

Förrutom badkläder,solhatt/keps,solskydd...

Ni som ska åka/brukar åka utoml med en 5 åring, vad tar ni med Er?    

• Svar på tråden Åka utomlands med en 5åring, vad ha med sig?
  • Duckan

Siri blir fem i sommar och har åkt utomland sen hon var ett. Vi kommer inte ha med oss nåt speciellt annat än kläder, badgrejer, solkräm och lite leksaker att roa sig med.

• Tow2Mater

Solglasögon, långa tunna byxor o långärmad t-shirt ifall man blir bränd trots solskydd, nagelklippare (för t ex brutna naglar), febernedsättande.

• Gladskit

Ett litet grundapotek är aldrig fel, alvedon, nässpray, plåster exempelvis.

Solkräm, solglasögon, solhatt eller bandana att knyta runt huvudet för att skydda huvud + öron, solskyddskläder som man kan bada i om det är väldigt stark sol.
    Min son brukar alltid ha skjorta på sig på stranden, en vanlig ljus långärmad skjorta som man kan rulla upp armarna på lite och som det inte gör något om den blir lite blöt när man leker. Det tycker jag är det perfekta plagget eftersom det är luftigare än att ha t-shirt. Givetvis är han insmord ordentligt också men så mycket som han leker i strandkanten så hade han blivit stekt om han inte haft kläder på sig!

Kortspel av olika slag samt yatzy brukar vi också ta med. Perfekt när man vill att han ska komma och sitta i skuggan en stund eller för att fördriva tiden på restauranger medan man väntar på maten.

På flygresan har han roat sig med att läsa medhavda tidningar eller tittat på film. Nu senast hade vi med vår bärbara DVD vilket var perfekt för alla hade inte egna skärmar på flyget.

• Machapuchare

Leksakskataloger brukar jag samla på mig några stycken innan vi ger oss ut på resa. Perfekt att kika i på flyget, när man skall vila en stund i skuggan, när man väntar på maten osv. De är lätta att "läsa" på egen hand, om ingen förälder har möjlighet att hjälpa till just då.
    Playmobil, Lego och Sleisch brukar ha kataloger. Säkert andra märken också. Sedan förstås många leksaksaffärer typ BR och så.

• gugeligu

kläder, leksaker coh gosedjur samt några böcker. solkrääm tas också med men kan köpas nästan överallt... hitta lokala apotek, bra att ha. dottern packade en egen väska vilket är bra, då bestäms det själv vad som ska med och inte

Svar på tråden Åka utomlands med en 5åring, vad ha med sig?