• Familjen Johansson

Behöver råd rörande mitt 12 åriga fosterbarn

För att göra en lång historia kort så har jag och min man ett fosterbarn boende hos oss sedan ett halv år tillbaka. H*n vart placerad hos oss eftersom jag är släkt med h*n och h*n stod utan vårdnadshavare. Hon blir 13 år i maj och har haft en lite små strulig uppväxt utan tydliga regel och strukturer.

Nu till problemet, vi har kommit på h*n med att ha stjäla saker, två gånger under den här tiden. Stölderna har skett utanför hemmet och h*n har fått koncekvenser för sitt handlande. (utegångsförbud, mobilförbud och internetförbud samt fått ringa och erkänna vad h*n gjort och sedan åkt dit för att lämna tillbaka sakerna.)  H*n förnekar att h*n gjort stölderna in i det längsta, men när jag kunde lägga fram bevis så erkände h*n tillslut.

H*n säger att hon inte vet varför hon gör så här men lovar var gång att hon ska sluta ljuga och stjäla. Men så imorse så ljög h*n mig rätt upp i ansiktet igen då gällande hennes gympa kläder.(senaste stölden ägde rum förra veckan och hon har fortfarnde utegångsförbud för den händelsen) Jag frågade om hon packat gympakläderna och h*n svarade att de låg i väskan, men när jag kollade efter så låg det bara två stora inslagna paket i väskan.

Jag ifrågasatte vad det var för paket och varför h*n ljög. H*n sa att paketen var till en kompis och då frågade jag vart sakerna kom ifrån, fick till svar att det var saker som h*n haft sen tidigare. Jag krävde då att få veta vad paketen innehöll, svaret blev en locktång och ett paket som h*n glömt vad det var i. Jag tog båda paket och öppnade dom och till min stora förvåning så ser jag att h*n slått in sin NYA lockstång som h*n fick av oss i julklapp samt sin NYA klocka som h*n också fick i julklapp av en annan släkting och dessutom aldrig använt. Jag vart vansning och gick i taket, så gör man inte när man fått en sak i present!

Men hon förstår inte varför jag är arg? Vad ska jag göra för att nå fram? Nån som har några tips? känner mig väldigt vilsen och vet inte hur jag ska hantera det här. Nån med erfarenheter av likande situationer?

Tacksam för svar! Som hjälper mig, komentarer som är personangrepp eller bara elaka undanbedes, jag vill ha råd och hjälp INGET annat!        

• Svar på tråden Behöver råd rörande mitt 12 åriga fosterbarn
  • Philippa

Soc bör kunna vägleda dig som har all info om hennes situation....

• joseeffin

Förlåt men jag jobbar med barn som hamnat i "händerna" på soc och det gör lite ont i mig att:
    1) du är inte anonym
    2) du skriver h*n blandat med hon och hennes.

Tycker också att du ska vända dig till någon annan kontakt, bland annat socialtjänsten. Sen, får ni som familjehem handledning?

Lycka till.

• en glad
    _Kräv_ handledning .... det är svårt att utan erfarenhet och stöd ta emot ett barn med "historia" i sin familj ....

Kan bara säga att ett vanligt problem med barn som haft strulig uppväxt är att de inte som "normala" barn utvecklat empati och samvete i 3-4-årsåldern (dvs i den tid detta bör ske) ...  
Svar på tråden Behöver råd rörande mitt 12 åriga fosterbarn