• stjaernfall

Namn som passar ihop med Mio?

Lillkillens förstanamn är spikat, han är ju såklart en Mio. Men jösses, vad svårt det var att komma på andranamn som passar bra ihop, så det flyter fint..

Släktnamn är inget för oss, dottern har "egna" namn, så vill att lillebror ska ha det oxå..

Tänkte att någon kanske kunde komma med lite inspiration? Lite nya infallsvinklar?
    Tänker så mycket på det här, så man blir "blind" till slut.. :S

Hjälp?        

• Svar på tråden Namn som passar ihop med Mio?
  • Apelsin

Mio Samuel
    Mio Jonathan
    Mio Rasmus
    Mio Daniel
    Mio Markus
    Mio Gunnar
    Mio Gabriel
    Mio Frej
    Mio Leopold
    Mio Sixten
    Mio Wilmer
    Mio Hektor
    Mio Sander 

• stjaernfall

Ojoj, tack så mycket.. :) Det är lättare å fundera över namnen när man ser dom skrivna faktiskt.. Men vill nog ha lite mer "moderna" namn är några förslag du hade där.. Men många bra förslag ändå.. Tack!

• sagogryn

Mio Melker
    Mio Leo
    Mio Caspian
    Mio Alexander Amadeus

Mio Neo
    Mio Melvin
    Mio Knut

Carl Mio

Lite svårt när man inte vet ert efternamn...

• stjaernfall

Vi heter Nilsson i efternamn..

Caspian var jag inne på oxå, men det flöt inte så bra tyckte jag.. Mio Leo blir lite upprepning väl?
    Min bror heter Kim, hade gärna fått med det om jag hittar ett bra namn som passar tillsammans med de två korta, trebokstavsnamnen..   

• Nelli2008

Ska det vara 1 eller 2 namn?
    Exempel: Mio Melvin Nilsson
    Mio Love Alexaner Nilsson  

Mio Amadeus
    Mio Oliver
    Mio Elias
    Mio Elian

• stjaernfall

Det spelar inte så stor roll för mig om det är ett eller två mellannamn, bara de passar fint ihop..

Ilion var väldigt udda, och fint.. Hur uttalar du det? I-li-jon eller Iiilion typ? Det sista med utdraget I i början.. Det första med betoning på -li- i mitten.. (?)

Är lite inne på Oliver, Alexander, Zacharias, Elliot, Charlie..  

• Mama2X100

Hej! Jag blev medlem idag och lite lustigt nog så pratade jag med min kille idag om min gamla kompis Mio och hans namn idag. Mio var(enligt honom själv iaf) den förste i sverige som blev döpt till just Mio. Han e några år yngre än mig och jag e -78:a.

Hans pappa kom ifrån spanien och enligt tradition där kan man ju döpas efter sin mamma..typ..Jese´Maria...osv.. Men hans mamma e svensk så han fick heta Ellinor´i efternamn..hihi...skitgulligt o speciellt ju..haha ;)

Fast han hade typ fem mellannamn till...

Jag kunde inte välja när jag skulle döpa min son så jag gav honom alla allternativ jag kunde välja emellan...för att sedan kunna stryka några...fast det gjorde jag aldrig,.;)..fast dom e fina och inte så många!! :)

Jag tycker Illion som föreslogs och Alexander e jättefina namn!

An nyfikenhet; Vad heter din dotter?

Lycka till:)

• stjaernfall

Haha, ja, inte ska han då få mitt namn iaf.. Tur att vi inte har sånna namntraditioner här i Sverige..
    Räcker gott med pressen att döpa ungarna efter nån gammal avlägsen släkting.. :S Men den traditionen struntade vi i när vi fick dottern, hon heter Nova Linnéa.. Sen kom det fram att hennes pappas gammelmormor eller nåt hette Linnéa, så det blev visst ett släktnamn iaf.. Omedvetet. 

Eftersom Nova är ett såpass modernt namn, så valde vi ett lite mindre "utstående"  namn som hon kan byta till senare om hon vill..
    Hade kanske lite å göra med att vi fick massor med kommentarer av släktingar när vi sa att hon ska heta Nova.. Typ "Nej, du skojjar? Välj ett RIKTIGT namn istället.." Annars hade hon nog fått nåt mer "spektakulärt" andranamn oxå, men Linnéa passar så bra ihop med Nova, så vi tyckte det räckte..

• Majjagräddnos

Emmanuel, eller Gabriel. Det är klassiska namn som är lite längre och passar ihop med ett kortare. Och så kan han byta till ett "vettigt" om han skulle få för sig att vilja bli bankdirektr eller likn ;) Själv är jag absolut helt allergisk mot namn som egentligen inte är namn utan egenskaper, nu är inte "Mio" en egenskap, tack och lov för honom.

• stjaernfall

Själv har jag lite svårt för "gammaldags" namn, som Torkel, Ingrid och Eskil.. Vill ha moderna, fina namn till mina barn, så dom inte låter som tant å farbror.. ;) Men när man lär känna barnen så "blir" dom ju sina namn, å man kan inte tänka sig att dom skulle heta nåt annat..

Men varför kan man inte heta Mio om man blir bankdirektör? När han växer upp så kommer det ju finnas MASSOR med folk som heter Mio, Tindra, Darth Vader, Lingon å allt var folk döper sina barn till.. Kommer ju inte direkt sticka ut.. (?)

• stjaernfall

Emanuel är fint, faktiskt.. Jag funderar å funderar.. Ligger vaken om nätterna å rabblar namnkombinationer.. Puh! Inte lätt när man inte har några "givna" mellannamn.. :S

Beslutsångest.. :(  

• spöke
    stjaernfall skrev 2012-03-29 20:57:36 följande:
    Emanuel är fint, faktiskt.. Jag funderar å funderar.. Ligger vaken om nätterna å rabblar namnkombinationer.. Puh! Inte lätt när man inte har några "givna" mellannamn.. :S

Beslutsångest.. :(  
    Mio är kort, så det låter snyggt och välbalanserat med ett lite längre andranamn. 
  • stjaernfall

Hmm, nu lutar det ganska mycket åt antingen

Mio Elliot Alexander

eller

Mio Leon Oliver

Alla är namn som jag verkligen tycker om.. Får väl kanske singla slant eller så.. ;)     

• Odd Pixie

Mio Julian
    Mio Valter
    Mio Vidar
    Mio Ruben
    Mio Vincent
    Mio Alexis
    Mio Eskil 
    Mio Ellis 

En kombination som jag tyckte var fin är: Mio Vincent Alexis   

• stjaernfall

Tack för förslagen Odd Pixie! Men barnens kusin heter Vincent, så det är liksom redan "taget".. 

Det lutar åt att det "bara" blir Mio Oliver eller Mio Alexander. Känns bäst med bara ett mellannamn ändå.. 
    (så känns det idag iaf, haha.. Jag är ju mästare på att ändra mig i den här frågan..)  

• stjaernfall

Em N -> Det var oxå en bra kombo.. :)

Men till slut bestämde jag mig för Kim Mio Oliver.
    Inte så bra flyt osm jag velat, men namn som ligger lite extra nära hjärtat. :)

Svar på tråden Namn som passar ihop med Mio?