Anonym (Undrande mamma) skrev 2012-03-23 22:28:35 följande:
Vår son är två månader gammal och föddes med hypospadi. Varken jag eller sambon hade hört talas om detta tidigare. Som vi förstått det då vi läst om olika erfarenheter kan det leda till mycket lidande och många som fötts med detta mår psykiskt dåligt. Vi har även förstått att kunskaperna kring hypospadi och även metoderna att rätta till defekten kirurgiskt har gått stora steg framåt de senaste tio åren och många behöver inte alls lida av att ha haft detta.
Hur som helst så ska vår son opereras när han är ungefär ett år gammal och det här är något som tar upp våra tankar ganska mycket så klart. Vi vill inte göra det till en större grej än det är men samtidigt finns oron över hur hans liv kommer påverkas framöver av detta.
Finns det någon/några med erfarenheter kring hypospadi där ute? Skulle kännas bra att komma i kontakt med andra som har söner som har eller ska opereras och kanske kunna utbyta tankar och funderingar. Vi vet ju absolut ingenting om det här men det beror väl på att ämnet är känsligt trots att det inte är alldeles ovanligt.
Hej "Undrande mamma"!
Jag vet inte om det är någon som läser detta, då tråden är uppemot 2½ år gammal nu. Men jag vill ändå ge min syn i ämnet som jag har uppfattat vara tabubelagt.
Jag är en 35-årig kille och föddes själv med medel-hypospadi (antar jag). Jag har i lågstadieåldern opererats flera ggr för detta där skinn på innanlåret togs för att skapa ett längre urinrör och förlänga detta. Jag blev omskuren när detta gjordes och har vissa minnen av operationen, såsom att ligga ner i en sjukhussäng med kateter och bandage. Jag minns att det naturligtvis gjorde ont och att hela perioden med korrektions-operationer var tidskrävande. Under min uppväxt efter operationerna har detta ämne inte direkt varit ett ämne man har pratat om, vilket gjorde det till det tabubelagda ämne jag uppfattade det som. Inför puberteten i mellanstadieåldern funderade jag mycket på min egen kropp och naturligtvis efter operationerna och jämförde mig själv och mitt utseende med andra killars. Jag minns att man själv - precis som många andra killar i min situation efter vad jag har läst - antingen duschade snabbt, före alla andra eller rentav hoppade över detta efter gymnastiken. Det blev även så att man med ångest hoppade över gymnastiken vid några tillfällen, bl.a. efter att frågor ställdes om varför man drog sig undan eller dolde könsorganet med händerna i duschen. Sånt blev för mycket för mig själv och detta har såklart påverkat mig efteråt. Jag blev kallad i övre tonåren till en urolog på vad som förut hette MAS - Malmö Allmänna Sjukhus och blev undersökt. Detta skulle sammanställas i en slags rapport om hur hypospadi påverkar killar i sitt fortsatta liv. Min erfarenhet har gjort att jag i viss grad och under vissa perioder i livet har dragit mig undan platser som innebär nakenhet, såsom allmänna duschar etc. Vid något tillfälle har jag som barn även blivit retad av andra barn och det var nog detta som påverkade mig allra mest. Personligen tror jag att mer öppenhet i familjen skulle kunna ha påverkat mitt välmående rent psykiskt när jag var barn/ungdom. Jag har en relation idag och detta har även medfört att jag tvekat att visa mig naken i de nedre regionerna, så helt opåverkad är man alltså inte. Efter operationerna som barn kan jag stå och urinera (även om jag hellre föredrar att sitta med respekt för andra personer i synnerhet på allmänna toaletter) utan problem. Urinrörsmynningen sitter ca 1 cm nedanför det normala, nedanför ollonet på undersidan.
Nu har det gått ca 2 år sedan din son skulle opereras och jag hoppas att det har gått bra för honom och er såklart. Jag har inte haft någon i min närhet som också har haft hypospadi, varpå jag heller inte har kunnat prata med någon och utväxla tankar och erfarenheter. Det hade naturligtvis varit en lättnad om det hade funnits. Sammanfattningsvis så är jag övertygad om att sådana ingrepp ändå i mer eller mindre grad kommer påverka den som fötts med hypospadi. Till alla er mödrar och fäder, vars barn fötts med hypospadi så anser jag att det bästa är att genomföra operationerna så tidigt som möjligt. Tveka heller inte att låta genomföra omskärelse om starka medicinska skäl föreligger (även om jag av andra orsaker är emot det). Finns det mer frågor eller om jag kan bistå med annat så hojta till :)
// gecho