• TJ9

Någon som är/varit i samma situation? =(

Hej

Ska försöka skriva så kortfattat som möjligt...

För ca 7 år sen började jag äta p-piller för att få ordning på min mens (jag hade mens 2 gånger i månaden) och fick samtidigt veta att jag har PCO. När jag åt p-piller var min mens regelbunden, kom exakt samma dagar varje månad. I juni 2011 slutade jag äta p-piller för jag och min man vill försöka få barn. Jag fick mens direkt efter att jag slutat med pillren + en gång till efter 3-4veckor. Sedan dess har jag inte haft någon mens.

Har varit på Kvinnokliniken och i december började jag äta metformin för att chansa och se om det skulle hjälpa mig att gå ner i vikt (är överviktig) och få igång ägglossningen. I början åt jag 2x500mg metformin men sedan en vecka tillbaka har jag fått öka dosen till 2x850mg metformin. Inget händer.

Har alltid kämpat med vikten och sedan i juni så har jag gått ner totalt 9kg. Måste dock gå ner ytterligare 6kg innan jag får hjälp på riktigt med att få barn.

Är det någon som är eller har varit i samma sits eller som i alla fall kan känna igen sig? Känns helt hopplöst. Jag älskar min man och vill inget annat än att vara med honom och vara intim men tappar lusten lite eftersom det inte händer något. Jag vet att sex inte bara är till för att göra barn men hur hemskt det än känns så tappar jag lusten eftersom det ändå inte ger något att ha sex. Fast samtidigt så är ju stunderna vi är intima helt fantastiska för vi kommer varandra så nära, så det är klart att det ger något...

Någon som har tips på vad man kan göra? Någon som lyckats bli gravid trots liknande problem??? =(

• Svar på tråden Någon som är/varit i samma situation? =(
  • Lillasyster82

När det gäller träning så kommer det bli mycket cykling för tillfället, min man ska cykla Vätternrunt så då är det bara till att hänga på när han ska träna.  Var ute för första gången igår och AJ vad ont i baken jag har idag. Utöver det ska jag försöka satsa en del på promenader och sen har vi här om veckan införskaffat playstation 3 med tillhörande Zumba träning så det kommer jag nog även hålla på med en del när vädret är tråkigt. När jag väl gått ner lite mer i vikt så kommer det troligtvis bli lite löprundor också...

Min man blev helt till sig när jag sa att vi borde skaffa en ny dvdspelare när vi var på elgiganten och varför då inte slå flera flugor i en smäll genom att köpa denna spelare så går det även att se filmer i Blueray och dessutom spela spel och så kommer det säkert bli en del singstar. :) Får passa på att leka lite så att livet blir lite roligare och att vi glömmer det jobbiga en stund.

Fick någon typ av mens här om dagen också - inte att det blöder speciellt mycket snarare blodblandade flytningar vilket jag även fick i mars så det är mer än på länge. Det har ingett mig ytterligare lite hopp även om det inte är rikitigt som det ska så känns det som om det håller på att hända något med kroppen. Glad
    Är kanske så att kroppen börjar finna sin balans?! Har även i samband med detta börjat skriva upp vad som händer med min kropp, hur jag mår, om jag har mens, min vikt, dagens humör och så ska jag även ta temperaturen varje dag för att jag vill lära mig hur min kropp fungerar. Kankse kan jag se något mönster och vara mer beredd nästa gång om jag nu har ägglossning när jag har mina blodblandade flytningar.

Vad tyckte du om brödet, har du hunnit testa det?

Ha det gott!
    Kramar

• TJ9

Att träna hemma är ju jättebra. Vi har nåt träningsprogram till vår playstation som är superbra men vi är för dåliga på att använda den. Hur ofta tränar ni och hur länge? Jag är en sån som när jag väl tränar kan ta i ordentligt och köra i en timme men blir aldrig nöjd ändå...

Även Buzz är roligt till playstation Flört

Känns jättekonstigt att säga det men kul att du fått mens. Klart det är ett tecken på att du är på väg åt rätt håll! Glad För några år sen hade jag aldrig saknat mensen men nu är den så värdefull. Vilken stenkoll du kommer få på din kropp. Men på vilket sätt spelar temperatur roll? Har du testat ägglossningsstickor någon gång?

Har haft fullt upp så har inte hunnit testa brödet men nästa vecka är jag ledig så då ska jag passa på.

Kram på dig!

• Lillasyster82
    TJ9 skrev 2012-05-10 19:27:56 följande:
    Att träna hemma är ju jättebra. Vi har nåt träningsprogram till vår playstation som är superbra men vi är för dåliga på att använda den. Hur ofta tränar ni och hur länge? Jag är en sån som när jag väl tränar kan ta i ordentligt och köra i en timme men blir aldrig nöjd ändå... Även Buzz är roligt till playstation Känns jättekonstigt att säga det men kul att du fått mens. Klart det är ett tecken på att du är på väg åt rätt håll! För några år sen hade jag aldrig saknat mensen men nu är den så värdefull. Vilken stenkoll du kommer få på din kropp. Men på vilket sätt spelar temperatur roll? Har du testat ägglossningsstickor någon gång? Har haft fullt upp så har inte hunnit testa brödet men nästa vecka är jag ledig så då ska jag passa på. Kram på dig!

Ibland tränar jag bara 20 minuter och är nöjd med det. Senaste tillfället vi var ute och cyklade blev det 2,5 timmar. Försöker ligga på en tid mellan 30 min uppåt 1 timma. Tror det är viktigt att känna sig nöjd bara man kommer ut på en halvtimmes promenad, det är bättre än att inte göra något. Det är även så jag känner när jag kör 20 min zumba pass, måste börja någonstans, lära stegen och svett är jag efteråt också. Tyvärr har jag dock fått ordentligt ont i ryggen efter helgen så nu har jag sjukskrivit mig och varit till min kiropraktor. Hoppas att jag snart blir bättre. Blir så irriterad när jag nu äntligen kommit igång ordentligt. Men det är bara till att ta nya tag och börja försiktigt med promenader och bygga upp ryggen igen. Måste lära mig att lyssna till kroppens signaler och ta dem på allvar. Hade jag bara sträckt ut ryggen efter cykelturen i lördags och tagit det lugnt och vilat på söndag istället för att riva garderob så hade det troligtvis inte varit några problem. Men inget ont som har något gott med sig, hittade vår bortsprugna katt som varit borta i 6 veckor. När det gäller kroppstempetaruren så går den upp kring en halv grad om och när man haft ägglossning. Som jag förstått det så kan man inte gå efter temperaturen för att bli gravid gör när temperaturen ökar är det försent. Men samtidigt tycker jag det kan vara skönt att veta om jag haft ägglossning eller inte. Kollar jag dessutom på andra symptom så kan jag ju lära mig när det är dags. För mig har det än inte varit aktuellt med ägglossningsstickor eftersom jag tidigare bara haft mens en gång om året sen jag träffade min man. Men stabiliserar sig kroppen så kan jag tänka mig försöka med dem. Hur går det för dig? Kramar
  • TJ9
    Lillasyster82 skrev 2012-05-15 09:46:38 följande:
    Ibland tränar jag bara 20 minuter och är nöjd med det. Senaste tillfället vi var ute och cyklade blev det 2,5 timmar. Försöker ligga på en tid mellan 30 min uppåt 1 timma. Tror det är viktigt att känna sig nöjd bara man kommer ut på en halvtimmes promenad, det är bättre än att inte göra något. Det är även så jag känner när jag kör 20 min zumba pass, måste börja någonstans, lära stegen och svett är jag efteråt också. Tyvärr har jag dock fått ordentligt ont i ryggen efter helgen så nu har jag sjukskrivit mig och varit till min kiropraktor. Hoppas att jag snart blir bättre. Blir så irriterad när jag nu äntligen kommit igång ordentligt. Men det är bara till att ta nya tag och börja försiktigt med promenader och bygga upp ryggen igen. Måste lära mig att lyssna till kroppens signaler och ta dem på allvar. Hade jag bara sträckt ut ryggen efter cykelturen i lördags och tagit det lugnt och vilat på söndag istället för att riva garderob så hade det troligtvis inte varit några problem. Men inget ont som har något gott med sig, hittade vår bortsprugna katt som varit borta i 6 veckor. När det gäller kroppstempetaruren så går den upp kring en halv grad om och när man haft ägglossning. Som jag förstått det så kan man inte gå efter temperaturen för att bli gravid gör när temperaturen ökar är det försent. Men samtidigt tycker jag det kan vara skönt att veta om jag haft ägglossning eller inte. Kollar jag dessutom på andra symptom så kan jag ju lära mig när det är dags. För mig har det än inte varit aktuellt med ägglossningsstickor eftersom jag tidigare bara haft mens en gång om året sen jag träffade min man. Men stabiliserar sig kroppen så kan jag tänka mig försöka med dem. Hur går det för dig? Kramar
    Hej

Var ett tag sen jag var inne nu. Har haft fullt upp på jobbet, pluggetoch varit sjuk...

All träning är ju bättre än inget försöker jag tänka men tyvärr har jag så höra krav på mig själv så det funkar inte. Det är så typiskt att något ska hända precis när man känner att man kommit igång men hur är det med ryggen nu?

Vi har äntligen varit på första besöket på RMC. Fick en massa info om olika metoder att få hjälp och det var alltifrån pergotime-kurer till adoption (!). Sköterskan pratade i 180 och efteråt sa jag till min man att det var tur att jag läst en del om olika metoder innan för annars hade jag inte hängt med när hon pratade. Har lämnat massa blodprover och min man ska in och lämna sperma prov om en vecka och en vecka efter det ska jag göra en spolning tydligen. Om inget är fel med mannens prov eller min spolning så kommer vi få starta pergotime-kur men hittar de fel på någon av oss så blir det provrörsbefruktning direkt tydligen. Är det fel på mannens prov skulle de dock ha ett nytt prov efter 3 månader så jag hoppas att det inte är några konstigheter så vi kommer igång med behandling snart...

Är så himla mycket just nu runtomkring med jobb ocg plugg så önskar att dygnet hade 30h istället för 24...

Har ni något trevligt att se fram emot framöver? =)

Kram
  • Lillasyster82
    TJ9 skrev 2012-05-21 20:39:50 följande:
    Hej

Var ett tag sen jag var inne nu. Har haft fullt upp på jobbet, pluggetoch varit sjuk...

All träning är ju bättre än inget försöker jag tänka men tyvärr har jag så höra krav på mig själv så det funkar inte. Det är så typiskt att något ska hända precis när man känner att man kommit igång men hur är det med ryggen nu?

Vi har äntligen varit på första besöket på RMC. Fick en massa info om olika metoder att få hjälp och det var alltifrån pergotime-kurer till adoption (!). Sköterskan pratade i 180 och efteråt sa jag till min man att det var tur att jag läst en del om olika metoder innan för annars hade jag inte hängt med när hon pratade. Har lämnat massa blodprover och min man ska in och lämna sperma prov om en vecka och en vecka efter det ska jag göra en spolning tydligen. Om inget är fel med mannens prov eller min spolning så kommer vi få starta pergotime-kur men hittar de fel på någon av oss så blir det provrörsbefruktning direkt tydligen. Är det fel på mannens prov skulle de dock ha ett nytt prov efter 3 månader så jag hoppas att det inte är några konstigheter så vi kommer igång med behandling snart...

Är så himla mycket just nu runtomkring med jobb ocg plugg så önskar att dygnet hade 30h istället för 24...

Har ni något trevligt att se fram emot framöver? =)

Kram
    Trist att behöva sjuk. Själv har jag tagit mig tillbaka till jobbet med start igår. Känner mig stel i ryggen speciellt efter gårdagen, har ett stillasittande jobb så är inte optimalt för ryggen. Positivt är ändå att jag har höj och sänkbart bord så det använder jag mig en del av. Dessutom så försöker jag ta en kort promenad med jämna mellanrum för att få igång på cirkulationen. Så jag har i alla fall kommit igång sakta men säkert efter ryggkrashen.

När det gäller att barn så har vi inget att se framemot mer än att jag måste träna och även hålla sund kosthållning även när jag inte mår bra. Nu när ryggen gjort så ont har jag förstört allt, massa kolhydrater, godis och skit vilket inneburit 2 kg upp men är även där tillbaka på banan igen. Hoppas att det främst var vatten som hoppade på mig så att det försvinner lika snabbt igen... Jag måste gå ner ca 5 kg enligt barnmorskan för att få hjälp, jag och min man har satt upp ett eget mål på för tillfället 10 kg, ska ner under 100 kg innan vi ber om hjälp är tanken just nu. Så nu är det fokus, fokus och ännu mer fokus fram till vår semester, hoppas då att jag gått ner det mesta i vikt tills dess och sen är det "bara" att hålla det under semestern.

Så i övriga livet så har vi semestern att se framemot, det kommer bli en road trip i Europa. Ska först till min bror i Norge för att sen åka till Göteborg och se Bruce Springsteen där efter åker vi ner till Damnark, kommer hälsa på en vän för att sen ta dagen som den kommer och bila oss ner igenom Europa. Det ska bli riktigt skoj och sticka iväg och så ska jag och min man bara ta hand om varandra och uppleva tillsammans.

Börjar det snart lätta för dig eller har du fortfarande lika mycket att göra? Skoj att det händer något hos er och att det förhoppningvis inom kort blir någon typ av behandling och hjälp så det snart blir en liten. :)

Ta hand om dig!
    Kramar
  • TJ9
    Lillasyster82 skrev 2012-05-22 11:00:09 följande:
    Trist att behöva sjuk. Själv har jag tagit mig tillbaka till jobbet med start igår. Känner mig stel i ryggen speciellt efter gårdagen, har ett stillasittande jobb så är inte optimalt för ryggen. Positivt är ändå att jag har höj och sänkbart bord så det använder jag mig en del av. Dessutom så försöker jag ta en kort promenad med jämna mellanrum för att få igång på cirkulationen. Så jag har i alla fall kommit igång sakta men säkert efter ryggkrashen.

När det gäller att barn så har vi inget att se framemot mer än att jag måste träna och även hålla sund kosthållning även när jag inte mår bra. Nu när ryggen gjort så ont har jag förstört allt, massa kolhydrater, godis och skit vilket inneburit 2 kg upp men är även där tillbaka på banan igen. Hoppas att det främst var vatten som hoppade på mig så att det försvinner lika snabbt igen... Jag måste gå ner ca 5 kg enligt barnmorskan för att få hjälp, jag och min man har satt upp ett eget mål på för tillfället 10 kg, ska ner under 100 kg innan vi ber om hjälp är tanken just nu. Så nu är det fokus, fokus och ännu mer fokus fram till vår semester, hoppas då att jag gått ner det mesta i vikt tills dess och sen är det "bara" att hålla det under semestern.

Så i övriga livet så har vi semestern att se framemot, det kommer bli en road trip i Europa. Ska först till min bror i Norge för att sen åka till Göteborg och se Bruce Springsteen där efter åker vi ner till Damnark, kommer hälsa på en vän för att sen ta dagen som den kommer och bila oss ner igenom Europa. Det ska bli riktigt skoj och sticka iväg och så ska jag och min man bara ta hand om varandra och uppleva tillsammans.

Börjar det snart lätta för dig eller har du fortfarande lika mycket att göra? Skoj att det händer något hos er och att det förhoppningvis inom kort blir någon typ av behandling och hjälp så det snart blir en liten. :)

Ta hand om dig!
    Kramar
    Hur är det med ryggen nu? Känns det bättre att jobba nu eller är det svårt att vänja sig?

Det kommer säkert gå jättebra med viktnedgången för er! Ni försöker ju träna och äta bra. Ibland måste man få "göra fel" men det betyder ju inte att det är kört för evigt. Man lär sig något nytt varje gång man faller tillbaka i gamla mönster. Jag har vid några tillfällen unnat mig dessert eftersom min viktnedgång gått så bra men då insåg jag att jag tappat suget. Jag åt tex glass men efteråt kände jag mig bara så svullen och slut så det var lixom inte värt det.

Kul att ni har en resa att se fram emot. =) Låter som att ni kommer vara borta ett tag. Blir alltid så imponerad av människor som vågar bila genom Europa och ta det lite som det kommer. Är det första gången?

Jobbet är som värst just nu och ett par veckor framåt. Ska tyvärr byta jobb pga arbetsbrist där jag är nu vilket känns riktigt jobbigt för jag ÄLSKAR mitt jobb på alla sätt och vis. Ena stunden känns det ok och andra så påminns jag om hur underbart jag har det nu och då har jag bara lust att gråta (vilket jag oxå gjort MYCKET senaste veckorna). Känns väldigt tungt just nu så jag har svårt att glädjas över andra saker. Som att vår utredning är igång. Jag hade tagit fel på datumen så det är nästa vecka min man ska lämna prov så vi får väl se hur det går...

Sköt om dig och din man!
    Kramar
  • Lillasyster82

Hej TJ9! Det går framåt för mig men känner fortfarande av ryggen men nu är det när jag blir trött i ryggen som jag känner av den. Den ger mig alltså tecken att jag måste lyssna till kroppen. När det gäller jobbet så har jag varit på kurs de senaste dagarna så det har känts bra, jag har blivit tvingad att upp och röra på mig med jämna mellanrum. Det var en riktigt bra kurs i projektledning så nu hoppas jag bara jag får användning av kunskapen inom kort. Det får tiden utvisa. Tråkigt med jobbet, att behöva byta när man trivs bra. Vet du vad det är du kommer till, arbetsuppgifter, nya kollegorna och så? Hoppas i alla fall det blir lika bra där eller bättre. Förstår att det är svårt att fokusera på flera håll i livet. Tycker själv att någon del av livet lätt tar överhanden. Själv har jag för tillfället för mycket fokus på att bli gravid. Samtidigt i det arbetet som du vet försöker jag gå ner i vikt. När det gäller vikten har jag haft några riktigt bra dagar sen måndags. Detta trots att jag varit på kurs. Det har inneburit hotellfrukost där jag faktiskt har tillåtit mig äta massa gott som är tillåtet enligt LCHF. Eftersom jag åt ordentligt då med mättande mat tackade jag nej till smörgåsen som bjöds på vid 10. Sen vid 12 fick vi lunch, då åt jag någon form av kött eller fisk och till det valde jag massa gott från salladsbuffen. På eftermiddagen fick vi fika med något sött till vilket jag inte hade några problem med ända tills idag då det var kladdkaka det bjöds på, dock avstod jag vilket gjorde mig väldigt stolt. Är nu på väg hem och fick ytterligare en utmaning jag inte var beredd på, tåget blev försenat vilket gjorde att jag missade mitt anslutande tåg. Blev tvungen att köpa något att äta på pressbyrån. Till slut hittade jag Keso mellanmål med frukt och nötter och så blev det en frukt smootie. Så trots en överraskande moment så blev det helt okej ändå. Nu ska jag bara lyckas hålla i det, jag har ju en förmåga att låta det gå fel väg ibland. Sen är det som du säger, vi får lära oss av misstagen så kommer vi längre och längre bort från de gamla vanorna. Tror också på att efter varje snedsteg går man lite försiktigare och närmar oss målet. Har tyvärr inte kommit igång med

• Lillasyster82

Lyckades visst skicka innan jag var färdig, dessutom blir det sällan helt bra när jag skriver från mobilen. Fortsättning följer nu... Jag har inte kommit igång med träningen sen mina ryggproblem. Borde göra det men har en förmåga att ha lång startsträcka när det just gäller träning. Ska bli riktigt skoj med en biltur i Europa. Jag har aldrig gjort en sådan här typ av resa tidigare men min mans familj gjorde det nästan varje sommar under hans uppväxt. Så det ska bli spännande att göra denna resan. Längtar riktigt mycket, känner för att komma iväg en stund och bara fokusera och tänka på annat. Ta hand om dig! Kramar

• TJ9

Lillasyster82: Bra jobbat som skötte maten trots att du varit iväg på kurs. De gånger jag varit det har jag tyvärr inte skött mig som jag borde, har känts extra svårt men som du beskriver det så är det ju faktiskt inte så svårt. Det gäller bara att prioritera och bestämma sig för att det ska gå.

Ska få min nya arbetsplats om en vecka och få träffa alla kollegor. Sen tar jag semester till augusti. Är så sjukt mycket som ska avslutas och fixas innan jag slutar på min nuvarande arbetsplats och både jag och kollegorna fäller några tårar ibland när vi pratar om att jag inte blir kvar så länge till...

Bokade just in en spaweekend till mig och min man. Firar vår andra bröllopsdag nästa vecka och i slutet på månaden ska vi iväg och ha en myshelg tillsammans. Var ju tyvärr lite för sent ute för att åka redan nästa helg.

FIck en stor chock i måndags då jag fick mens för första gången på bokstavligen ett år. Har aldrig varit så lycklig för att ha fått mens, kändes jättekonstigt. =) Det enda jag kan fundera på nu är om jag kommer få mens om en månad igen eller om detta var en engångsföreteelse. Det ger mig dock hopp om att mensen faktiskt kan startas med hjälp av medicin inför att jag eventuellt börjar ta pergotime. Blev ju så besviken sist jag tog tabletter för att sätta igång den men det inte funkade...

Ha en toppenhelg!
    Kramar

• Lillasyster82

TJ9:
    Har tidigare haft samma problem, att det är svårt när det är kurs och äter allt jag blivit bjuden på men denna gången gick det som sagt mycket bättre. Det underlättade med att jag fick frukost på hotellet.

Trots att du ska sluta på en bra arbetsplats med bra kollegor så hoppas jag verkligen att du finner din plats på det nyta stället och att det blir lika bra där som du nu haft det. Vet dock hur det känns att flytta från ett bra ställe. Har nyligen gjort det eftersom jag är konsult. Blev förflyttad från ett ställe som jag trivdes väldigt bra på fast det var då var jag tvungen till att pendla 2 timmar varje dag. Nu har jag blivit förflyttad till stället där jag bor men känner att jag inte funnit mig riktigt bekväm på stället jag jobbar nu, fast ska ge det ytterligare någon/några månader innan jag dömmer helt. Men trivs jag inte helt under hösten heller så kommer jag säga ifrån eller så får jag ta tag i det själv.

Då är vi gifta samma år... Vi gifte oss 30 januari 2010. Det är verkligen värt att uppmärksammas! Skönt att komma iväg från vardagen en stund och bara njuta av varandras sällskap. Har du varit på den SPA-anläggningen innan? Du får gärna berätta sen hur det var och om du kan rekommendera det stället. Jag och min man försöker att åka iväg så ibland och det bästa SPA jag varit på är nog Loka, kan jag varmt rekommendera och får deras nyhetsbrev och då har de bra rabatter också, typ boka nu vid ett specifikt tillfälle så betalar ni för en och liknande.

Grattis till mensen, eller vad man säger... Vet ju själv att det är så delade känslor som kommer när även den kommer. Tidigare har jag ju haft det bara en gång per år och då har jag blivit besviken att det inte blev den gången heller och nu får jag vänta ytterligare ett år... Men är ju skönt att det faktiskt kommer också - då finns det ju hopp! :) Hur har det gått med vikten? Är det dags att börja med bahandling?

Det finns i alla fall hopp! Mår faktiskt mycket bättre sen jag började vistas här inne när jag inser att jag inte är ensam och att personer med samma problem som jag har faktiskt har lyckats! Det har gett mig ett lugn även om jag samtidigt har mer fokus nu på att jag vill bli gravid än vad jag haft tidigare.

Hoppas allt är bra och att du får en skön helg!
    Kramar

• TJ9

Lillasyster82: Låter inte kul att du inte känner dig bekväm på din nya arbetsplats! Det är precis det jag är rädd för men jag är inte den som ger upp så lätt så ett år måste jag prova och se hur det känns. Man måste ju lixom ge det en ärlig chans. Sa hejdå till alla på jobbet igår och det är flera som har fällt tårar de senaste dagarna och sagt massa underbara saker, blir så rörd.

Har inte varit på spa-hotellet vi ska till denna gång så jag återkommer när vi varit där. Tittade lite på Lokas hemsida och det såg jättemysigt ut! Ska definitivt ha det i åtanke nästa gång vi planerar en spa-helg. =) Jag kan rekommendera Sankt Jörgen Park Resort som ligger i Göteborg. Helt fantastiskt underbart.

Var på RMC idag och gjorde "spolningen". Var obehagligt och gjorde ont i början när de spruta in vätska men mot slutet blev det bättre. Allt såg jättebra ut men nu måste vi vänta på att min man får lämna ett nytt spermaprov i slutet på juli. Hans första prov var inte dåligt men det var inte toppenbra så de ville dubbelkolla, SEN ska vi få komma på ett samtal båda tillsammans och titta på vilken behandling vi ska börja med i mitten/slutet på augusti... Så under tiden får vi hoppas på det bästa och se om jag får mens igen. Har just nu gått ner totalt 13,5kg och det tickar sakta men säkert på vilket känns toppen. Hur går det själv?

Har inte varit så aktiv i forumet men förstår vad du menar. Jag har läst en hel del och i denna tråd när jag kunnat prata med dig har gjort det lite lättare att ta sig igenom allt. Du är guld värd!

Kramar

• Lillasyster82

TJ9:

Visst är det värt jätte mycket att ha någon att prata med. Har berättat för familjen och några vänner att vi försöker men de som inte varit där de vet heller inte vad vi går igenom. Inte deras fel men är så mycket jobbigare att prata då eftersom man måste förklara allt. Även om man förklarar så har de inte varit med om känlan tidigare vilket också blir ett problem. Extra jobbigt har det varit då min syster precis fått barn, är lite jobbigt att berätta om hur svårt det är för mig när man vill glädjas för hennes skull.

Har haft en liten jobbig period just nu och vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på för tillfället. Ringde till Kvinnokliniken igår som jag går till och de var inget uppmuntrande alls (tur att jag inte pratade med min läkare). Orsaken till att jag ringde var för jag har haft två blodblandade flytningar under två veckor vardera samt en som bara varade någon dag under våren, tyckte det varit lite märkligt så därför ville jag få koll på det. Budskapet jag fick var att det typ kunde vara vad som helst så som en infektion men att jag bara skulle avvakta. Dessutom så frågade jag lite kring saker jag kunde göra för att ev öka chanserna, då kändes det som hon släkte mitt hopp om att jag kunde förbättra chanserna själv och det ända möjliga var att gå ner i vikt sen börja knapra pergotime. Jag har 1,8 kg kvar innan jag nått gränsen för deras mål så det är snart gjort hoppas jag. Var jätte deppig efter det och jag och min man diskuterade alternativen igår kväll och vi bestämde oss för att vi skulle starta behandlingen så fort som möjligt - varför vänta på något som kanske aldrig kommer inträffa. 

En kompis till mig har också haft problem med att få barn (inte samma som oss) så henne pratar jag en del med, tyvärr bor hon fööör långt bort... Hon skickade ett mail till mig dock helt oberoende på min gårdag, hon tipsade om kinesisk akupunktur. Var en kompis till henne som använt sig av det och hon hade pco, hon hade även testat svensk och det hade inte fungerat. Denna personen hade i alla fått igång mensen med mer regelbundenhet vilket sen ledde till en graviditet. :) När jag hörde det så kollade jag upp vad som fanns i mina trakter och har nu hittat en där jag bokat tid. Det jag kan förlora på det är ju några hundralappar men det är det ju värt. Så om jag börjar med detta så vet jag inte om jag ska börja med pergotime på samma gång... Har dock inte diskuterat detta med min man än så vi får väl se om jag kör både och när jag väl gått ner det sista i vikt.

Du har ju varit jätteduktig som gått ner så mycket! Grattis!

Skönt att det händer något i er utredning och att det går framåt. Håller tummarna för att provet är bra!

Ha det gott och sköt om dig!
    Kramar

• TJ9

Lillasyster82: Tråkigt att du inte får någon vettig respons från Kvinnokliniken! Ibland undrar jag om de tror att man inte vill eller ens försöker gå ner i vikt. Det är ju lösningen på allt enligt de men ändå kan man inte få någon hjälp. Tog ju lång tid innan jag fick börja med metformin, tur att jag fick det för annars hade jag inte lyckats gå ner så mycket. 1,8kg kvar är ju ingenting, det kommer du fixa! Vad  duktig du är. =) Kvinnan jag pratade med på RMC första gången var jättetrevlig och tyckte inte att det spelade någon roll att jag hade nåt kilo kvar till deras gräns eftersom jag hade gått ner så mycket redan. Så testa att ringa och se vad de säger.

Jag skulle aldrig våga prova akupunktur för jag är så otroligt rädd för nålar men hoppas det funkar för dig! Om jag var du skulle jag göra det och även ta pergotime när jag väl väl fått det. Även om du får tid hos RMC kan det ju dröja ett tag innan du faktiskt får påbörja behandling så kör på du! Från det att vi var på första mötet tills vi kommer få starta behandling kommer det ha gått 3månader. Kanske låter lite men det känns som en evighet för man vill ju börja NU.

Har ni några trevliga planer för midsommar?

Ha det toppen!
    Kram

• Lillasyster82

Hej TJ9!

När det gäller pergotime så ska det inte ta någon större tid för mig för jag har redan fått det utskrivet så jag skulle bara ringa när jag väl nått ner till min vikt och starta så fort jag hämtat ut det. Vi hade en överenskommelse, att hon skrev ut det men att jag inte fick hämta ut det förrän jag gått ner i vikt. Tror egentligen inte heller att det har sån stor betydelse om det är något kilo mer men beror ju på vem man pratar med. Vet dock inte vad jag själv vill, ena dagen känner jag för en sak och nästa vill jag något annat.

Ibland känner jag för att ge detta en ärlig chans genom att jag faktsikt går ner i vikt, lägger om kosten och testar om akupunktur är min grej. Nästa dag vill jag att allt ska hända nu och det kommer det inte göra om jag ska göra detta själv - det känns så i alla fall. Sen har jag hört flera som lagt om till LCHF och *poff* har de fått mens vid ett eller två tillfällen och sen gravida. Även hon som fick akupunktur blev gravid förhållandevis snabbt när hon väl började med den behandlingen... När jag hör dessa historier önskar jag att det även kunde vara så för mig med, skulle väldigt gärna slippa ta tabletterna om det finns andra sätt att få igång mitt system på riktigt.

Just i skrivande stund har jag känningar i nedre delen av magen - känns som mensen kommer vilken sekund som helst... För ungefär två veckor sedan hade jag ägglossning (tror jag) så då borde jag få mens nu i dagarna. Vad som ligger till grund för mina misstankar är dels att jag kollat flytningarna - de ska vara mer elastiska när ägglossning är vilket jag hade då (och haft vid flera tillfällen innan också och då har det inte varit något). Utöver det har jag tagit temperaturen och den stiger efter man haft ägglossning och sen håller den sig på en hög nivå tills man får mens, blir man gravid så fortsätter den vara hög som jag förstått det. Min steg dagen efteråt och har sedan varit hög... Under denna tiden har jag även haft ont/ömma bröstvårtor redan första dagen då temperaturen ökade, ibland har jag även känt av dem bara jag sitter ner. Då är det nästan som en pil som spirar ut igenom bröstet - lite obehagligt. Sen har jag tidigare haft lite småkänningar i magen. Tidigare vid ägglossningen har jag inte haft så ont i brösten och så länge fast jag har kunnat haft ömma bröst. Kan väl dock inte räkna med något annat med tanke på att jag inte haft mens på 1½ år, då måste jag väl också få PMS för 1½ år också... Hade hoppats att det varit något annat men kollade mig igår och det var negativt som vanligt och besvikelsen total!

Så nu är det bara till att fortsätta vänta, vänta på att tant röd faktiskt kommer - det är i alla fall det jag intalar mig att den ska göra.

Midsommar har vi inte några planer för vilket känns väldigt skönt. Med tanke på allt jag känt de senaste dagarna så vill jag bara vara hemma och ta det lugnt. Kankse att vi åker iväg på något midsommar firande men utöver det så blir det en lugn helg som det känns nu. Vad har du för planer?

Trevlig midsommar!
    Kramar

• TJ9

Lillasyster82: Vad du är stark som inte hämtat ut tabletterna trots att du faktiskt kunnat göra det utan att någon märkt något! Jag vet inte om jag hade kunnat orka vänta, speciellt inte när det bara är nåt kilo kvar. Grattis till mensen! Det visar att allt ditt slit lönar sig. =) Jag tycker du är otroligt stark som är så realistisk i allt detta. Att du vill försöka klara det på egen hand, kanske med hjälp av akupunktur som är naturligare än tabletter. Önskar att jag kunde vara lika optimistisk som dig men tyvärr är det svårt. Jag tror inte att jag har en chans att bli gravid utan hjälpmedel även om jag skulle få mens igen. Därför spelar det inte så jättestor roll om jag skulle få mens igen för jag vill ändå bara börja med någon slags behandling. Vad som helst bara det blir nåt. Samtidigt är jag rädd för att det ändå inte ska hjälpa... Idag har det ömmat kring äggstockarna ibland som det gjorde efter spolningen så jag undrar vad det beror på.

Tänk att du fick mens idag, du trodde ju att den var på G. Du har verkligen lärt dig din kropp och tolkat signalerna rätt. Får jag mens igen kommer jag köpa ägglossningstester för att se om jag faktiskt får ägglossning eller inte, det är ju inte säkert även om man får mens har jag fått lära mig. Kanske är därför jag är pessimistisk och inte tror att jag har en chans att bli gravid på egen hand trots att min mens kommer igång.

Förlåt vill inte vara så negativ och låta det välla ut så du får läsa det. Tycker som sagt att du är helt fantastisk som är så positiv!

Vi har inget speciellt inplanerat till midsommar. Blir en lugn kväll med familjen kanske. Vi kanske ska unna oss en hotellfrukost i helgen bara för att. =)

Ha en trevlig långhelg!
    Kram

• Lillasyster82

TJ9:
    Tja, det är inte jämt jag är så realistisk. Jag har perioder som jag känner för att följa mitt hjärta. Fast sen har jag en man som är väldigt realistisk så han brukar hjälpa mig att ta mig ur mina svackor - "jag vill" och får mig att se långsiktigt.

Nu när jag haft mens har jag gått upp i vikt... Typ 1kg, känns lite tråkigt men hoppas på att det försvinner i samband med mensen. Fast nu känns det som de fastnat. Skrikandes Det som gick så bra innan mensen, funderar dock på att det kan vara jordgubbarna, nektarin och vattenmelonen som kanske är boven i dramat. Får försöka få kontroll på det igen... så är jag snart tillbaka på banan igen.

Nu har vi bestämt oss för att försöka glömma allt vad barn heter under sommaren och semestern, ska inte kolla temperaturen, inte köpa några ägglossningsstickor eller kolla/känna efter tecken. Vi ska försöka slappna av och bara göra det vi känner för. På vår semester ska vi ner i Europa och åka dit näsan pekar. Blir nog ett och annat ölbryggeri samt besök på vingårdar. Har du några tips på vad vi bör se/uppleva/smaka i Europa så är jag väldigt tacksam för dessa. Så nu längtar jag helt galet mycket - vill åka och komma bort från vår vardag en stund.

Hur var er helg?
    Vår midsommarafton tillbringade vi genom en guidad tur på Carl Larsson gården - skoj att se en del av vår historia och deras liv. Sen blev det picknick vid en å - det var mysigt och varmt. :)
    De andra två dagarna städade vi och tog det lugnt. Det var skönt att det var en långhelg!

Ta hand om dig!
    Kramar

• TJ9

Lillasyster82:

Hej

Nu var det ett tag sen jag var här inne. Låter bra att ni ska tänka på annat än barn nu ett tag framöver, tror det behövs ibland. När börjar er bilsemester?

Själv fick jag ingen mens nu när jag borde fått den så får väl se vad som händer framöver.

Vi var på spa i helgen. Ett litet gårdshotell med en bubbelpool utomhus intill ett öppet fält. Det var tyst och lugnt och vi var helt ensamma så det var supermysigt. Hotellet i övrigt var väldigt enkelt, mycket liten enkel frukost så vi kommer nog inte åka dit fler gånger. Nästa gång vi vill på spa så blir det S:t Jörgen i Göteborg. =)

Vi hade köpt med oss lite choklad och godis när vi åkte till hotellet + att vi åt mat från burger king innan vi åkte dit så nu har jag gått upp 2kg =( Jag som bara var 5kg från mitt andra delmål. =( Känns jättetungt just nu och känslor om att ge upp som att det är kört kommer nu igen för jag har inte haft ett sånt stort bakslag på ett år. Men försöker komma ihåg att det faktiskt bara har hänt en gång på ett år men är svårt. Har inte ätit godis, choklad och andra godsaker på ett år så förstår inte varför jag ville ha det nu... Det blir aldrig bra när man tänker att man ska "unna sig" något gott efter så lång tid. Man borde "unna sig" något annat som inte är så onyttigt eller i alla fall köpa och äta normala mängder och inte så mycket som vi hade. =(

Hoppas du har det bra i den härliga solen!
    Kram

Svar på tråden Någon som är/varit i samma situation? =(