• Nea88

Någon som är tillsammans med någon som har atypisk autism/aspergers eller själv har det?

Hej!
    Tänkte kolla om det är fler som har atypisk autism eller aspergers och är i ett förhållande eller är tillsammans med någon som har någon av dessa funktionshinder?
    Tänkte att vi kunde prata om olika svårigheter man möter och hur man kan hantera det

Är själv en tjej på 24 år som fick diagnosen atypisk autism när jag var 18, och det jag har mest svårt med är:
    Olika ljud, som tuggande, prasslande, mobilknapprande, massa ljud samtidigt mm
    Mat, smak och konsistens.
    Och jag antar att jag har svårt med att tyda uttryck som röstlägen och ansiktsuttryck.
    Nå, finns det några fler?

• Svar på tråden Någon som är tillsammans med någon som har atypisk autism/aspergers eller själv har det?
  • Nyfiken gul

Jag har Asberger, fick diagnos när jag var 20 år -  fyller snart 35.

Har tre barn och är gift.  maken är "normalstörd"...  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nea88
    Nyfiken gul skrev 2012-03-24 20:13:07 följande:
    Jag har Asberger, fick diagnos när jag var 20 år -  fyller snart 35.

Har tre barn och är gift.  maken är "normalstörd"...  
    Okej Är det något som blir påfrestande för förhållandet pga din diagnos?

Här är det att jag har svårt att läsa hans ansiktsuttryck och tonfall ibland så tror inte på honom och får för mig saker som inte stämmer :-P Samt att jag klarar verkligen inte när han äter chips eller jobbiga saker :-P och att han sitter och pillar med något eller skakar på foten så jag ser det i ögonvrån när jag tittar på tv. Shit vad jobbig jag är egentligen ^^
  • Grötspade

Hej på er!

Jag fick diagnosen atypisk autism förra året, jag är nu 20år.Själv har jag väl inget direkt förhållande men jag har en fråga, hur gör ni med beröringen? Själv hatar jag beröring och är lite oroad över hur det kommer gå när jag skaffar en partner, kommer den att lämna mig för att jag inte gillar det?
    Hur ska man göra för att fungera med andra?

Nu vet jag inte om detta passar in i din tråd här, får ursäkta om det blir fel.
    Men nu är jag verkligen rådvillig.

• CNorberg
    Nea88 skrev 2012-03-24 20:09:58 följande:
    Hej!

Tänkte kolla om det är fler som har atypisk autism eller aspergers och är i ett förhållande eller är tillsammans med någon som har någon av dessa funktionshinder?

Tänkte att vi kunde prata om olika svårigheter man möter och hur man kan hantera det

Är själv en tjej på 24 år som fick diagnosen atypisk autism när jag var 18, och det jag har mest svårt med är:

Olika ljud, som tuggande, prasslande, mobilknapprande, massa ljud samtidigt mm

Mat, smak och konsistens.

Och jag antar att jag har svårt med att tyda uttryck som röstlägen och ansiktsuttryck.

Nå, finns det några fler?

Jag har en man som har diagnos asperger/adhd och det har varit en riktigt galen resa att skapa ett fungerande förhållande men väl värt! :)
  • Miisa

Min man har aspergers. Han fick sin diagnos efter vi gift oss. Vi får jättemycket hjälp från hab och livet flyter på. Jag har fått lära mig hur jag ska tolka honom och vi har arbetat med att hitta lösningar och kompromisser vilket gör att vårt liv flyter på ganska bra. Jag har två barn och min man har ett.

• Trinity78

Jag har asperger och ADD. Maken har drag av samma. Vi funkar väldigt bra ihop

Reproductively challenged
Svar på tråden Någon som är tillsammans med någon som har atypisk autism/aspergers eller själv har det?