Rastlös, trotsig och sur 2,5 åring
Hej
Min dotter på 2,5 har kommit in i en riktigt jobbig trots period, hon har trotsat mycket från och till senaste halvåret, det har gått upp och ner och i perioder varit väldigt lungt. Hon går 15 timmar på förskola och är annars hemma med mig (mamma) då jag är hemma med lillasyster på 8 månader. Hon trivs bra på förskolan, gillar sina fröknar och har mycket kompisar.
Senaste veckan har hon vänt åt det värre hållet igen och nu är det värre än någonsin. Hon är konstant sur och arg, hon vill inte sammarbeta alls. Om hon inte har full uppmärksamhet hela tiden så är det allt från att skrika, kasta saker, försöka slå mig eller lillasyster och i största allmänhet gör sånt hon inte får ex. hämta vatten i badrummet och hälla på golvet. Man får inte röra henne utan "tillstånd" ex: om man måste avbryta en situation försöker jag sätta mig på huk och ta tag i henne (försiktigt) för att prata med henne då blir hon sjövild och skriker att jag slår henen
Jag försöker alltid vara ute och leka med henne flera timmar om dagen. När lillasyster sover så ägnar jag henne all uppmärksamhet så att hon ska känna att hon har mamma själv. När lillasyster är vaken försöker jag starta upp olika aktiviteter ex, måla eller leka med play doh men det funkar inte alls utan jag ska sitta brevid och måla/göra lerfigurer åt henne. Samtidigt måste jag se till att vi får mat i oss, att lillasyster har det bra och själv få hämta andan ibland.
Hon har i samband med detta slutat sova på dagen då hon började bli omöjlig att få i säng på kvällarna( kunde vara vaken till 22.23 tiden) och det håller inte då hon aldrig sover igen om hon somnat sent, hon behöver helt enkelt lägga sig vid 19 för att få tillräckligt med nattsömn
Nu blev detta väldigt långt men det jag vill är att få råd, hur skall jag bemöta detta? jag tycker det är så svårt att hålla tålamodet hela dagen varje dag när hon tetsar mig till max hela tiden. Vi har haft en extremt tuff vinter med mkt sjukdom och alldeles för lite sömn så vi föräldrar är rejält slitna just nu vilket gör det svårare att hantera situationen