• liinaa

Hur har unga råd med dagis?

Jag går andra året på gymnasiet och i december då jag går i 3an ska dottern börja dagis tänkte vi men hur har man råd med detta? Jag kommer inte ha någon ekonomi till er. Bor ej med pappan. Så då kommer jag ju bara at studiebidrag och barnbidrag :o som ska räcka till mat..

• Svar på tråden Hur har unga råd med dagis?
  • Loriyana

Förskolan är inkomstbaserad. Har man ingen inkomst så betalar man ej heller för förskola.

• liinaa

För har ingen inkomst mer är barnbidrag o studiebidrag = 2100 kr per månad

• MajaVira

Varför betalat inte pappan något underhåll? Eller FK om pappan inte har någon inkomst?

Kolla på din kommuns hemsida för att se hur mycket du skulle behöva betala, förmodligen blir det väldigt lite eftersom du inte har någon inkomst.

• Prinsessan Leia

2100, då kommer nog inte behöva betala ngt direkt. man betalar efter inkomst
    men min tanke är hur klarar ni er annars, 2100 är inte mkt i månaden till mat kläder räkningar osv

• logg81
    liinaa skrev 2012-03-27 10:30:04 följande:
    För har ingen inkomst mer är barnbidrag o studiebidrag = 2100 kr per månad
    Eftersom du inte har någon inkomst, bara bidragen, så kommer du inte behöva betala något
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Snäckan84

Min syster får nu bidrag från försäkringskassan för hon är sjuk o kommer vara de länge tyvärr men tack vare att den är så otroligt låg betalar hon 109 kr för 2 st barn på dagis men blir hon "frisk" i börja jobba så höjs den.
    Vi som oxå ha 2 st barn på dagis betalar nästan 2000 kr så d går efter inkomsten så du får aldrig betala mer än vad du ha råd me.

• FrkJenny

Det är bara skattepliktiga inkomster man beräknar omsorgsavgiften på och eftersom du inte har sådana inkomster blir din avgift 0 kr tills du börjar arbeta och tjäna pengar.

• Grazzy
    liinaa skrev 2012-03-25 17:54:07 följande:
    Jag går andra året på gymnasiet och i december då jag går i 3an ska dottern börja dagis tänkte vi men hur har man råd med detta? Jag kommer inte ha någon ekonomi till er. Bor ej med pappan. Så då kommer jag ju bara at studiebidrag och barnbidrag :o som ska räcka till mat..
    Beror på hur mycket ni/du tjänar. Under 13000 så är det gratis i vår kommun.
  • Grazzy

Vi har så i vår kommun, att tjänar man under 13000 betalar vi ingen dagis avgift. Men det kan vara olika tror jag från kommun till kommun.

• liinaa

Jo pappan betalar underhåll just nu. Men när hon börja dagis så kommer hon bo hos mig mån-fre och hos honom lör-sön. han jobbar , kommer han få betala dagis då ?

• Sweet Twinmom

När jag gick i gymnasiet så var det gratis med dagis.
    Så länge man studerade så kostade det inget.
    Fast det kanske beror på kommun till kommun?!
    Annars ska det inte vara så dyrt.
    Baseras på inkomsten.

• Tuffen

Unga är minst lika bra mammor som äldre... 

Svar på tråden Hur har unga råd med dagis?