Guldtrollsmamman skrev 2012-04-06 23:10:51 följande:
Ja, det tror jag att många av dem gör. Skulle DS vara något man kunde få när som helst i livet så skulle jag inte vilja få det, och inga andra funktionshinder eller sjukdomar heller, skulle hellre välja att avsluta mitt liv då.
Har ett barn med funktionshinder och älskar henne över allt annat. Vill självklart att hon ska leva men det är är ju en rent självisk önskan från min sida. Även om jag gör allt jag kan för att hon ska ha det bra och även om hon kan få ett relativt bra liv så kommer hon att få det svårt. Hade jag vetat om hennes funktionshinder på förhand och kunnat göra abort skulle jag ha gjort det.
Livet kan vara svårt för alla men funktionshinder tror jag gör det ännu svårare och innebär dessutom ofta att vara beroende av andra och utlämnad till deras godtycke på ett helt annat sätt än andra människor är. Ett sådant liv önskar jag ingen.
Tror nog att det är så att om den som har ett funktionshinder är medveten om sitt handikapp så lider denna människan klart mycket mer än om den inte är medveten eftersom denne då inte förstår bättre och är nöjd med det livet som har getts och skalan på livskvalitet och nöjsamhet är ju upp till varje individ.
En människa med funktionshinder som drömmer om ett liv den inte kan ha, aldrig kan nå men så hjärtans gärna vill ha och inser detta beklagliga faktum att det aldrig kan nås...får det betydligt svårare i livet med ev depressioner och psykisk ohälsa än de som inte förstår och endast lever här och nu eftersom de är nöjda som livet är för dem och inte drömmer sig bort till saker de inte kan göra.
Allt handlar egentligen om livskvalitet och ingen kan säga att en handikappad människa har en sämre livskvalitet än en frisk människa.
Däremot kan jag säga att jag själv önskar att många med funktionsstörningar, utvecklingsstörningar och handikapp som inser sin begränsning, ser vad andra kan göra och vill göra som dem men inte kan, inte på långa vägar... verkligen inte skulle kunna se den möjligheten, vara fast i en kropp där deras sinne inte matchar.
Det borde vara svart eller vitt, handikappad eller inte...och inte en massa gråskalor om lite, mindre eller mer handikappad och inga sådana ingenmansland med diagnostik och utvärderingar som det är för väldigt många som därför också får sina utbrott, destruktiva beteenden och olyckligt liv.
Att kunna abortera och välja bort handikappade barn ser jag bara som en god sak, precis som man kanske skulle kunna hitta andra sjukdomstillstånd i framtiden som tex andra kromosomavvikelser, epilepsi, diabetes, sjuklig astma, MS, CP osv.
Varför vara sjuk om man kan stoppa det så det inte går i arv från generation till generation?
Finns ju ingen som egentligen VILL vara sjuk.