• Anonym

Jag vill inte ha ett barn med DS

Ser på debatt och diskussionen om downs syndrom och fosterdiagnostik.
    Självklart sitter med föräldrar som har barn med handikapp och säger att min unge är sååå fin ändå och självklart ska man inte välja bort ett sånt barn, och så sitter det en kvinna med Downs och säger att vi måste få finnas.

Ja,ja bra! och jag dömmer ingen som har ett handikappat barn och har valt det.

MEN om jag får veta att jag är gravid med ett sånt barn skulle JAG göra abort!!! Låt varje människa själv få välja.

Föräldrar som har den typen av barn tycker att det är så hemskt om man skulle abortera ett downs foster, men det är ju inte så att man väljer bort DERAS barn utan man/ jag väljer bort att inte vilja vara förälder till en sådan.

• Svar på tråden Jag vill inte ha ett barn med DS
  • Buscemi
    popcornplaya skrev 2012-04-05 18:21:59 följande:
    Tur vi inte lever ute i djungeln då utan i en värld med sjukvård om man behöver det.
    Just därför kan vi sålla ut. 
    Och det tycker jag är bra. För dom som vill det.  
  • popcornplaya

Sålla ut.... Trevligt.

Skitsam den här diskutionen kommer aldrig någonstans. Ingen kommer ändra åsikt åt nått håll och bara ett jäkla ältande fram och tillbaks.

• Buscemi
    popcornplaya skrev 2012-04-05 18:29:22 följande:
    Sålla ut.... Trevligt.

Skitsam den här diskutionen kommer aldrig någonstans. Ingen kommer ändra åsikt åt nått håll och bara ett jäkla ältande fram och tillbaks.
    Du behöver inte tycka att det är trevligt. Men det är var kvinnas rätt att välja om hon vill föda ett friskt eller ett sjukt barn (I den mån det går att faställa under grav såklart)
    Sen om folk tror att världen skulle bli bättre med fler downies (Lite som my little pony stile) låter jag stå för dom.  
  • popcornplaya

Tror inte världen blir bättre men däremot tycker jag inte världen blir bättre av utsållning som du själv kallar det. Vi har olika åsikter helt enkelt. Jag var som dig förr, tur att jag slipper det nu ;)

• Kattflickan

Jag tycker det är tråkigt att debatten är så svart eller vit. Jag har gjort abort pga DS men är absolut inte "emot" människor med funktionshinder som DS. De är en del av vårt samhälle och jag är glad över att de har bättre förutsättningar i dagens samhälle än förr till ett så bra liv som möjligt. Det är en av de bra sakerna som mina skattepengar går till. Jag tycker att det är och ska vara upp till varje kvinna att bedöma om hon vill veta om barnet har kromosomfel och isåfall om hon vill behålla eller ej. Jag hade mina orsaker baserade på mina erfarenheter till att avbryta graviditeterna.

• puss

frågan är ju störd. såklart kommer deras barn att fortsätta finnas oavsett vad andra väljer.

Easy cum easy go
  • Guldtrollsmamman

Tycker det är rätt hemsk med människor som tycker det är viktigt att det finns sjuka o funktionshindrade för att världen på något sätt ska bli rarare och trevligare. Även om det är så så är det ju synd om dem som ska behöva leva med det lidande som sådant ofta innebär bara för att det liksom ska bli trevligare o mer mångfaldigt för omvärlden...

• Paisley
    Guldtrollsmamman skrev 2012-04-05 22:57:46 följande:
    Tycker det är rätt hemsk med människor som tycker det är viktigt att det finns sjuka o funktionshindrade för att världen på något sätt ska bli rarare och trevligare. Även om det är så så är det ju synd om dem som ska behöva leva med det lidande som sådant ofta innebär bara för att det liksom ska bli trevligare o mer mångfaldigt för omvärlden...
    Lider personer med DS enligt dej??
    Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
  • InfinityPoint

Ingen debattör anser att fri abort är fel, men många anser att det är fel att gallra bort handikappade barn. Betyder det att bara abort av friska barn är acceptabelt?

• infragilis
    InfinityPoint skrev 2012-04-06 22:36:53 följande:
    Ingen debattör anser att fri abort är fel, men många anser att det är fel att gallra bort handikappade barn. Betyder det att bara abort av friska barn är acceptabelt?
    Och är då friska individer mindre värda?
  • Guldtrollsmamman
    Paisley skrev 2012-04-05 23:06:00 följande:
    Lider personer med DS enligt dej??
    Ja, det tror jag att många av dem gör. Skulle DS vara något man kunde få när som helst i livet så skulle jag inte vilja få det, och inga andra funktionshinder eller sjukdomar heller, skulle hellre välja att avsluta mitt liv då. 

Har ett barn med funktionshinder och älskar henne över allt annat. Vill självklart att hon ska leva men det är är ju en rent självisk önskan från min sida. Även om jag gör allt jag kan för att hon ska ha det bra och även om hon kan få ett relativt bra liv så kommer hon att få det svårt. Hade jag vetat om hennes funktionshinder på förhand och kunnat göra abort skulle jag ha gjort det.

Livet kan vara svårt för alla men funktionshinder tror jag gör det ännu svårare och innebär dessutom ofta att vara beroende av andra och utlämnad till deras godtycke på ett helt annat sätt än andra människor är. Ett sådant liv önskar jag ingen.
  • Anonym
    Guldtrollsmamman skrev 2012-04-06 23:10:51 följande:
    Ja, det tror jag att många av dem gör. Skulle DS vara något man kunde få när som helst i livet så skulle jag inte vilja få det, och inga andra funktionshinder eller sjukdomar heller, skulle hellre välja att avsluta mitt liv då. 

Har ett barn med funktionshinder och älskar henne över allt annat. Vill självklart att hon ska leva men det är är ju en rent självisk önskan från min sida. Även om jag gör allt jag kan för att hon ska ha det bra och även om hon kan få ett relativt bra liv så kommer hon att få det svårt. Hade jag vetat om hennes funktionshinder på förhand och kunnat göra abort skulle jag ha gjort det.

Livet kan vara svårt för alla men funktionshinder tror jag gör det ännu svårare och innebär dessutom ofta att vara beroende av andra och utlämnad till deras godtycke på ett helt annat sätt än andra människor är. Ett sådant liv önskar jag ingen.
    Bra skrivet!
  • Anonym

Jag tyckte och tänkte precis som dig innan jag fick barn, minns att jag sa till en kompis att om jag skulle vänta att ds barn skulle jag så klart välja abort...detta var innan jag fått barn..nu när jag är mamma till tre barn varav två med funktionshinder som inte märktes vid födseln kan jag säga dig att nu skulle jag aldrig välja abort, mina barn har rätt att finnas trots att de har funktionshinder..jag gissar på att många itråden inte har barn och speciellt inte funktionhindrade sådana och jag kan säga er att erfarenhet förändrar ens synsätt

• Lampsken
    Guldtrollsmamman skrev 2012-04-06 23:10:51 följande:

Tror nog att det är så att om den som har ett funktionshinder är medveten om sitt handikapp så lider denna människan klart mycket mer än om den inte är medveten eftersom denne då inte förstår bättre och är nöjd med det livet som har getts och skalan på livskvalitet och nöjsamhet är ju upp till varje individ.
    En människa med funktionshinder som drömmer om ett liv den inte kan ha, aldrig kan nå men så hjärtans gärna vill ha och inser detta beklagliga faktum att det aldrig kan nås...får det betydligt svårare i livet med ev depressioner och psykisk ohälsa än de som inte förstår och endast lever här och nu eftersom de är nöjda som livet är för dem och inte drömmer sig bort till saker de inte kan göra.

Allt handlar egentligen om livskvalitet och ingen kan säga att en handikappad människa har en sämre livskvalitet än en frisk människa.
    Däremot kan jag säga att jag själv önskar att många med funktionsstörningar, utvecklingsstörningar och handikapp som inser sin begränsning, ser vad andra kan göra och vill göra som dem men inte kan, inte på långa vägar... verkligen inte skulle kunna se den möjligheten, vara fast i en kropp där deras sinne inte matchar.
    Det borde vara svart eller vitt, handikappad eller inte...och inte en massa gråskalor om lite, mindre eller mer handikappad och inga sådana ingenmansland med diagnostik och utvärderingar som det är för väldigt många som därför också får sina utbrott, destruktiva beteenden och olyckligt liv. 
    Att kunna abortera och välja bort handikappade barn ser jag bara som en god sak, precis som man kanske skulle kunna hitta andra sjukdomstillstånd i framtiden som tex andra kromosomavvikelser, epilepsi, diabetes, sjuklig astma, MS, CP osv.
    Varför vara sjuk om man kan stoppa det så det inte går i arv från generation till generation?
    Finns ju ingen som egentligen VILL vara sjuk.    
  • Anonym (Annali)
    Husis skrev 2012-03-26 11:37:14 följande:

Vad mer tycker du att man har för rättighet att välja bort?

Rödhåriga, barn med dyslexi, lågbegåvade i allmänhet, omusikaliska, feta, ryggmärgsbråck, blinda, döva eller barn som kommer få psykiska problem i tonåren?

Jag bara undrar, om vi får lättare liv, för att vi kan välja bort en "defekt" hos barn i magen, men inte alla andra.... 

Adderar även "defekter" som blonda och brunetter till din lista 
  • Anonym (SA)
    Anonym (Annali) skrev 2025-07-06 08:38:38 följande:
    Adderar även "defekter" som blonda och brunetter till din lista 
    Ni jämför en hårfärg med ett livslångt handikapp med diverse följdsjukdomar? Ett barn som aldrig kommer bli vuxen mentalt och självständig?
    Fräscht. Mycket fräscht.
  • Anonym (Via)

Jag skulle personligen välja bort ett barn med någon form av defekt likt DS som går att upptäcka. Sen kan det alltid komma problem efter födslen som man inte kunde se, men då är det ju försent.

Svar på tråden Jag vill inte ha ett barn med DS