Njut mycket hade ni ensamstående i FP och hur klarade ni er ekonomiskt?
Är nyfiken hur ni hade/har det! Även hur hög hyra ni har.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 08:08
Ojsan, det ska stå HUR och inte 'njut'! :)
Är nyfiken hur ni hade/har det! Även hur hög hyra ni har.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 08:08
Ojsan, det ska stå HUR och inte 'njut'! :)
Jag får ut ca 6000 kr i fp. Hyran där jag och mina två barn bor är på 6400 men som tur är får vi bostads bidrag annars hade det nog inte gått ihop men nu går det nätt och jämnt!
Hej
Jag är ensamstående och mammaledig, har 2 barn på 10 månader och på 5 år, har båda på heltid. Jag får ut 8500 kr i FP, barnbidrag och bostadsbidrag på 3600 kr. Underhåll för barnen får jag inte av vissa anledningar. Hyran går på 6200 kr.
Jag klarar mig ganska bra sålänge det inte kommer oförutsedda kostnader. Då blir det tufft, eftersom jag gick ur förhållandet utan en enda krona, pga exets slösande. Håller nu på att bygga upp en buffert. Som sagt så klarar vi oss hyfsad, men känns lugnare när vi väl har fått upp en bra buffert. Har inga lån, skulder eller liknande, håller dock på att sälja bilen, eftersom det bara känns som lyx i min situation. För om bilen skulle behöver lagas, försvinner direkt några tusen, och den risken vill ha inte ta. Barnen älskar att åka buss
Jag funderade om man 'måste' gå till soc....eller bo i en så liten/billig Lght som möjligt för att ha råd själv. Jag tror att jag kommer få ca 8000 i fp. Har då 2 barn så helst skulle vi behöva 3:à eller gärna 4:à. Men det betyder ju ganska hög hyra och då blir det inte mkt kvar på de 8000! Men det klart, jag har ju inte tänkt på att det finns bostadsbidrag! Och barnbidrag! :)
Och för att få bostadsbidrag måste jag ta ut full FP? Eller kan jag välja att ta ut 6 dagar/veckan och ändå få bostadsbidrag...? Kanske dum fråga...:/
När jag va ensamstående och föräldrarledig till mitt barn så tog jag ut fem dagar/ vecka och fick ut ca 8.500 kr i månaden + barnbidrag och underhåll så 10.700. Jag hade en hyra på 5.500 men fick bostadsbidrag på 1300 under den tiden. Jag minns att jag klarade mig rätt bra faktiskt... det sura va att jag blev återbetalningsskyldig på en del av bostadsbidraget då jag fick pengar jag inte räknat med men som ändå inte hjälpte mig att klara mina månatliga kostnader.
Oj, men vad trist med återbetalning! Håller på att betala av just det sen sist jag var mammaledig. Sambo tjänade mer det året än vad vi hade räknat på. :( Och den sitsen vill jag inte hamna i igen.
Nä precis, det är ju det som är så trist. Även om man behöver bostadsbidraget så känns det nästan inte värt det eftersom det är så hög risk att bli återbetalningsskyldig då man omöjligt kan veta vad man har för inkomst på ett helt år... :-/
Men hur är det med skatteåterbäringen, räknas dem pengarna som inkomst för bostadsbidragen???
Ingen aning! Bäst du kollar upp!
Vet inte heller faktiskt... :-/
Tror jag hade runt 1000 kr/ dag tog ut 5 dagar i veckan vilket blev ef. skatt ca 14740 kr + bb + underhåll.
Hade en hyra på runt 5800 kr om jag minns fel som sagt har flyttat därifrån å är ca 1,5 år sen jag slutade ta FP
Jag klarade mig bra på min inkomst sparade lite å levde lite