• Anonym

planera barn pressar sexlivet

Hej!

Har du några bra tips för hur man kan undvika att känna sig pressad när man försöker bli med barn?
    Jag och min man njuter mycket av sex, men han vill inte veta när jag har ägglossning för då känner han prestationsångest. Han ser hellre att jag tar initiativ till sex då.

Jag känner mig då dum när jag ber om sex eftersom det till 50% beror på att det är rätt tid i månaden... Dessutom känner jag att jag måste vara 100% redo att köra eftersom jag ber om det. Normalt sett behöver jag ganska mycket förspel för att bli våt.

Vi båda undrar ju varför vi inte har lyckats plussa än och jag tror att det påverkar vår självkänsla i sängen. Hur ska vi göra för att inte ta åt oss så mycket?

Är det sant att det är större chans att lyckas bli med barn om båda kommer? Spelar det isf någon roll vem som kommer först?

Tack för hjälpen! 

• Svar på tråden planera barn pressar sexlivet
  • sexologen

Hej!

Ett vanligt problem som många par brottas med är hu manbehåller luste då man så hett längatr efter att bli gravida. Mitt tips är att ha sex så ofta som möjligt och så lustfyllt som möjligt och inte bara tänka "praktiskt" att vilja bli gravid. Att ha sex varannan dag i anknytning till ägglossning är ett bra tips.

Det tar tid för många par att bli gravida och först efter två år har man rätt att söka hjälp inom sjukvården.

Med bakgrund av det och att ni båda njuter av ert sexliv tycker jag ni ska fokusera på det och försöka släppa tanken på barn lite och se spänningen och glädjen i ert sexliv.     

Orgasmen har ingen betydelse för hur och när man blir gravid.   

Lycka till och ta hand om varandra!

Hälsningar
    Sara Dahlin         

Svar på tråden planera barn pressar sexlivet