• Amalia01

Hjälp mig utveckla en bättre förskolegrind, genom att ge era åsikter!

Hej,

Jag heter Amalia och studerar mitt sista år inom industriell design. Jag gör just nu ett examensarbete med en vidareutveckling av förskolegrindarna. Detta projekt är ett samarbete med Gunnebo, och ett försök till att hitta nya innovativa lösningar till problemet med Förekolegrindarna.

Jag skulle nu vilja att ALLA ni föräldrar som har tankar och åsikter kring dessa, delar med sig av sina upplevelser och tankar!  Det kan vara både bra som dåliga aspekter!

Hur man upplever att grinden fungerar?
    Hur man skulle vilja att det fungerade?
    Vilka problem finns det idag med grindarna?
    Hur den ultimata grinden skulle fungera?

Tack! för att ni delar med er och hjälper till att förbättra dagens förskolegrindar!
  • Svar på tråden Hjälp mig utveckla en bättre förskolegrind, genom att ge era åsikter!
  • Mrs Firren

En grej till...

Jag tycker man ska tänka på funktionshindrade som ska öppna grinden. Som nån sa så kan reumatiker ha problem med vissa grindar. Men jag tänker också på folk i rullstol eller vad det nu kan vara.

Amalia01 - Det kanske vore ett perspektiv att lägga in i din rapport. Kolla med olika föreningar för olika handikapp eller liknande om de har synpunkter.   

• Jempa L
    pigglet skrev 2012-03-28 20:10:51 följande:
    Först och främst - den ska gå att öppna! På sonens förskola går den knappt få upp på sommaren ens, på vintern får man använda en hel del råstyrka och våld...

Den ska vara så hög att barnen inte kliver över på vintern när det är en massa snö runt.
    Den ska gå att öppna så "brett" att en traktor ska kunna passera när den ska skotta gården.
    Omöjlig för barnen att öppna innifrån, tex genom att låset sitter högt upp på utsidan.
    Självstängande, den ska alltså fjädra tillbaks när man passerat. Fast kunna lämnas öppen när man behöver det, tex för den skottande traktorn.

Just det där med traktorn är svårt. Den behöver vara så bred att traktorn kan passera, vilket gör att den behöver vara "dubbel". Och då blir det problem med den ana av grind-delarna, som är svår att förankra under vintern.

Den ska också gå så nära marken att barn inte kan krypa under. Kan den stoppa katter är det en extra bonus.   

Intressant examensarbete! Lyckas du lösa detta så borde det finnas en hel del pengar i idén!      
    På vår förskola har man löst det genom att ha en "vardagsgrind" där man passerar som förälder/barn/personal. En bit därifrån har man en annan dubbelgrind som "alltid" är stängd förutom när det kommer lastbilar, grävmaskiner osv. Eftersom den grinden bara öppnas några gånger per år så kan det låset gärna vara låst med nyckellås/hänglås.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Amalia01

Hej igen..
    Är det någon mer förälder där ute som har några synpunkter kring förskolegrindarna?
    Hur dom fungerar, hur dom ser ut, vad som fattas eller övriga tankar och idéer. Passa på!

Mvh /Amalia

• johlinn

På vår förskola har vi två typer av grindlås. Ett som är partiellt barnsäkert, ett långt och smart barn kan öppna det själv... Det är en kedja som sätts fast i en låsmekanism som man lyfter för att öppna och stänga grinden. många föräldrar verkar tycka att det är för komplicerat, för kedjan är inte alltid påkopplad. Den andra typen är en mekanism där man ska dra en pinne uppåt. Den klarar jag ALDRIG, det krävs för mycket styrka. Jag är normalfungerande, men svag i händerna och den rörelsen är helt omöjlig. Jag bävar för att min son ska byta avdelning och jag kommer behöva använda den grinden... hoppas de byter ut den snarast!

• Kasperina

På vår förskola har de en sån "dra åt sidan och uppåt" som kräver styrka plus en kedja med karbinhake.
    Detta har de på samtliga grindar. Jag tycker det är ok förutom att spärrarna är lite i trögaste laget och oftast enklare att öppna än att stänga. Det någon skrev om högre grindar med eklare lås tycker jag låter toppen.

• pigglet

En sak till - det ska inte gå att fastna i den om man slickar på den på vintern  ;)

• En till mamma

Det viktigaste för oss är att den ska gå att öppna med en hand.

Jag tror på en typ av kod lås, samt att den stänger sig själv med klämskydd.

• Omorfia
    Awesome skrev 2012-03-28 11:34:15 följande:
    Vi har ett sånt här grindlås på vår förskola, helt suveränt tycker jag, (Bild lånad från internet). 2.bp.blogspot.com/-dhWxBqXGKbc/TaXF0NpygBI/AAAAAAAAAB0/tNS0djgV0Uw/s 1600/DSC_1387.JPG

Dra knoppen åt vänster och lyft hela bygeln. Säkert lås och enhandsgrepp. För hårt och avancerat för barn att klara själva.
    Sån har vi också på dotterns förskola, men med en kortare kedja. Den här lösningen skulle fungera utmärkt om det inte vore för dessa saker:
    1. På vintrarna när båda grindarna öppnas för plogning så ser inte den som plogar (eller ansvarig förskolepersonal) till att hålet som grinden ska förankras i är fritt så att den grind delen kan fästas i marken. Grinden kan då inte stängas ordentligt som flera redan har beskrivit.
    2. Föräldrar ids inte stänga grinden ordentligt. Antingen struntar man "bara" i att stänga kedjan eller så struntar man i både det övre låset och kedjan.
    3. Föräldrar som tycker att det är roligt och bra att lära sina lite äldre barn att öppna grinden.

Alla punkterna har med användarna att göra. Man kan ju göra en hightechlösning också men den ska köpas in och underhållas av kommunerna också. Så länge som barnens föräldrar inte bryr sig så särskilt mycket om deras barn rymmer från dagisgårdarna så lär ju inte kommunerna göra det heller. Just sayin.
  • Coyote

Återkommer när jag sitter vid datorn!

• plutteluddelutt

Med barn på armen, väska och extrakläder och vantar på händerna ska det inte vara något pill. Den ska vara tillräckligt säker för att ingen ska vilja sätta dit den förbenade kedjan med karbinhake för då kan det lika gärna vara. Och den ska gå igen av sig själv. Glömde en sak. Man ska inte behöva stå där och fundera hur man kommer in.

Lycka till

• priyasus

Hej, jag jobbar med att hitta lösningar för utbrytarkungar nästan varje dag i mitt jobb. Detta låter som ett väldigt spännande projekt. Det behövs definitivt fler bra lösningar. det enda lås som verkligen fungera när det är riktiga houdinis på en förskola är ett lodrätt lås med "utväxling". 3st kolvar som går i varandra och finns med 3 och 5 kg dragkraft. riktigt bra men kostar mer än dubbelt mot andra. Och när jag väl sätter ett sådant lås så kommer det 30 önskningar till om att få ett sådant! Hör gärna av di till Kungälvs kommun när du är färdig!! Mvh Susanne Kirkegaard

Svar på tråden Hjälp mig utveckla en bättre förskolegrind, genom att ge era åsikter!