• russinpaketet

Någon som har koll på vad som innebär med ensam vårdnad?

Jag ska ha barn i juli och är inte tillsammans med pappan, han kommer skriva på att han är pappan men jag vill ha ensam vårdnad, eftersom det är enklast i det långa hela. Jag har hört lite olika vad som gäller när man har ensam vårdnad. Det jag hört är att ensam vårdnad ger mamman rätten till alla föräldraledighetsdagarna inkl de "10 första dagarna"?
    Stämmer detta?

• Svar på tråden Någon som har koll på vad som innebär med ensam vårdnad?
  • gravid

Dem 10 första dagarna heter "pappadagar" så dem tror jag inte du får..

• Majuni

kommer inte ihåg om jag fick de 10 dagarna, däremot fick jag alla andra dagar.

ensam vårdnad innebär att du har hela ansvaret ang barnet, bestämmer allt och skriver under alla papper själv, vad säger pappan? en del vill ju ha delad vårdnad. 

• view

Säger som den över, den enda skyldighet du har är att underlätta umgänge för det har han rätt till

• Kladdiskaka

Jag gick igenom en vårdnadstvist med min dotters pappa. Och när jag fick ensamvårdnad fick jag automatiskt de föräldradagar han hade kvar. Han hade redan överlåtit alla han kunde till mig men de dom man inte får "överlåta" fick jag först när jag fick ensamvårdnad :)

Och att ha ensamvårdnad innebär ju att du har hela ansvaret för barnet. Däremot har ju pappan ALLTID umgänges rätt.

• russinpaketet
    gravid skrev 2012-03-27 18:11:53 följande:
    Dem 10 första dagarna heter "pappadagar" så dem tror jag inte du får..
    Om jag hade delad vårdnad om barnet hade pappan kunnat lämna sina 10 dagar till vem som helst. Min tanke är att jag ska kunna bruka dem för min mamma, att min mamma får de dagarna så hon kan vara hemma med mig och "ta hand om mig" de första dagarna.
    Någon som vet mer om de "10 första dagarna" ?
    Majuni skrev 2012-03-27 18:14:56 följande:
    kommer inte ihåg om jag fick de 10 dagarna, däremot fick jag alla andra dagar.

ensam vårdnad innebär att du har hela ansvaret ang barnet, bestämmer allt och skriver under alla papper själv, vad säger pappan? en del vill ju ha delad vårdnad. 
    Att jag har ensam vårdnad innebär ju inte att han inte får träffa barnet så rent praktiskt är det att jag har ensam vårdnad om sonen när han kommer.
  • Lolloooo

Min mamma tog ut dom 10 "pappadagarna", utan pappans godkännande, så alla dagar är dina, pappan får inga om du inte ger honom dagar senare.

(pappan till min dotter vart tillfrågad om han ville vara med på förlossningen och va hemma dom 10 första dagarna, men han ville jobba ist , så då frågade jag min mamma. sen när hon va född ändrade han sig och ville ta ut dom dagarna, men då sa jag nej för min mamma redan tagit ledigt från jobbet osv..... han va på kryssning när hon föddes så han va inte med på förlossningen heller......)

• russinpaketet
    Lolloooo skrev 2012-03-27 18:52:12 följande:
    Min mamma tog ut dom 10 "pappadagarna", utan pappans godkännande, så alla dagar är dina, pappan får inga om du inte ger honom dagar senare.

(pappan till min dotter vart tillfrågad om han ville vara med på förlossningen och va hemma dom 10 första dagarna, men han ville jobba ist , så då frågade jag min mamma. sen när hon va född ändrade han sig och ville ta ut dom dagarna, men då sa jag nej för min mamma redan tagit ledigt från jobbet osv..... han va på kryssning när hon föddes så han va inte med på förlossningen heller......)
    Min mamma ska vara med på förlossningen också! =)
    Hade du ensam vårdnad då också?
  • Malva85

Har du enskild vårdnad så tar du själv alla beslut gällande barnet: vad det ska heta, var det ska vara folkbokfört, vilket dagis och skola det ska gå på, om och hur barnet ska vårdas vid ev sjukdom och så vidare. Du får alla föräldradagar och dom tio "pappadagarna" kan du ge till vem som helst som hjälper dig. Även pappadagarna kan tas ut på hel- eller deltid, dvs arbetar din mamma 50% och tar ut pappadag 50% så kan hon vara hemma med dig på halvtid i tjugo dagar.
    Som enskild vårdnadhavare finns det även något som heter utvidgad tillfällig föräldrapenning. Det innebär att om du blir så sjuk att du inte kan våra barnet så kan någon annan ta ut dessa fram tills barnet är tre.
    Nu kan jag inte se var du bor men det finns på flera ställen föreningar för ensamstående mammor. Jag själv har fått mycket stöd där och även mycket information man inte får hjälp att söka som icke ensamstående.

• russinpaketet
    Malva85 skrev 2012-03-27 19:58:07 följande:
    Har du enskild vårdnad så tar du själv alla beslut gällande barnet: vad det ska heta, var det ska vara folkbokfört, vilket dagis och skola det ska gå på, om och hur barnet ska vårdas vid ev sjukdom och så vidare. Du får alla föräldradagar och dom tio "pappadagarna" kan du ge till vem som helst som hjälper dig. Även pappadagarna kan tas ut på hel- eller deltid, dvs arbetar din mamma 50% och tar ut pappadag 50% så kan hon vara hemma med dig på halvtid i tjugo dagar.
    Som enskild vårdnadhavare finns det även något som heter utvidgad tillfällig föräldrapenning. Det innebär att om du blir så sjuk att du inte kan våra barnet så kan någon annan ta ut dessa fram tills barnet är tre.
    Nu kan jag inte se var du bor men det finns på flera ställen föreningar för ensamstående mammor. Jag själv har fått mycket stöd där och även mycket information man inte får hjälp att söka som icke ensamstående.
    Tack för ditt svar!
    Jag har just pratat med försäkringskassan och allt du säger stämmer!
    Jag bor i gbg, vet du mer om föreningar osv som kan hjälpa mig här omkring? Jag är med i minna
    -mottagningen.
    Hur får man tag i dessa utvidgad tillfällig föräldrapenning?

Bara för att pappan skriver under att han är pappan får väl inte han chansen att utan mig få delad vårdnad va?
    Funderar på om det skulle bli något krångel med det... :(
  • Malva85
    russinpaketet skrev 2012-03-27 20:13:47 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag har just pratat med försäkringskassan och allt du säger stämmer!
    Jag bor i gbg, vet du mer om föreningar osv som kan hjälpa mig här omkring? Jag är med i minna
    -mottagningen.
    Hur får man tag i dessa utvidgad tillfällig föräldrapenning?

Bara för att pappan skriver under att han är pappan får väl inte han chansen att utan mig få delad vårdnad va?
    Minna i Göteborg går jag också på :)
    När jag var gravid tror jag att vi fick träffa en kvinna från försäkringskassan som gick igenom det mesta. Henne kunde man också fråga om det var något man undrade. Fick även träffa en kvinna från Familjerätten.
    När faderskapet är fastställt så skriver båda föräldrarna på ett faderskapsbevis (tror jag det heter). Enskild vårdnad har du automatiskt. Vill du inte skriva på gemensam vårdnad och pappan vill ha det så får han stämma dig i tingsrätten men det är en lång process om du motsätter dig.
    Du får gärna inboxa mig om du vill.
    Oavsett vilket önskar jag dig lycka till :)
  • Lolloooo
    russinpaketet skrev 2012-03-27 20:13:47 följande:
    Du kommer bli kallad för att skriva på 2 papper, jag och pappan fick 2 olika tider för vi bråkade så mycket, men är man sams går man dit tillsammans, det ena pappret är faderskapet, och det andra är för gemensam vårdnad, skriv inte under det för gemensam vårdnad!
    har du gjort det är det rätt kört för dig att få ensam vårdnad igen. 
    När min dotters pappa kom dit vägrade han helt plötsligt att skriva under faderskapet , han krävde faderskapstest, han trodde att han skulle slippa betala underhåll då...
    så vi fick gå och lämna prover, jag och barnet, och det tog nog ett halvår innan det vart fastställt.
    innan det har pappan INGA rättigheter, inte ens umgängesrätt.
    Men kommer du och pappan överens så tycker jag att  du ska låta dom träffas så ofta som möjligt, det är viktigt för anknytningen  och för att pappan ska få känslor för sitt barn...
    men allt sånt antar jag att du redan vet :)

jag valde att ha ensam vårdnad dels för att vi inte kan samarbeta på något sätt, och för att jag skulle få alla förädradagar för att slippa sätta dottern på dagis så tidigt. han hade ändå inte tänkt ta ut dom
  • russinpaketet
    Lolloooo skrev 2012-03-29 10:55:02 följande:
    Du kommer bli kallad för att skriva på 2 papper, jag och pappan fick 2 olika tider för vi bråkade så mycket, men är man sams går man dit tillsammans, det ena pappret är faderskapet, och det andra är för gemensam vårdnad, skriv inte under det för gemensam vårdnad!
    har du gjort det är det rätt kört för dig att få ensam vårdnad igen. 
    När min dotters pappa kom dit vägrade han helt plötsligt att skriva under faderskapet , han krävde faderskapstest, han trodde att han skulle slippa betala underhåll då...
    så vi fick gå och lämna prover, jag och barnet, och det tog nog ett halvår innan det vart fastställt.
    innan det har pappan INGA rättigheter, inte ens umgängesrätt.
    Men kommer du och pappan överens så tycker jag att  du ska låta dom träffas så ofta som möjligt, det är viktigt för anknytningen  och för att pappan ska få känslor för sitt barn...
    men allt sånt antar jag att du redan vet :)

jag valde att ha ensam vårdnad dels för att vi inte kan samarbeta på något sätt, och för att jag skulle få alla förädradagar för att slippa sätta dottern på dagis så tidigt. han hade ändå inte tänkt ta ut dom
    Tack för det du skriver.
    Jo jag vill ha vårdnaden ensam för att det är enklast så, på många sätt. Relationen mellan mig och pappan kommer vara mindre komplex om jag har den ensam. Dessutom är det alla föräldradagar som du pratar om, jag vill kunna vara hemma med min son så länge som möjligt.
    Han har rättigheter att träffa barnet i och med att han är pappan i verkligheten och på pappret. Och självklart ska de få träffas...elakt vore det annars eftersom denna pappan vill träffa barnet.
  • Ensammammatill2

Jag va inte tillsammans med min sons pappa han skrev på att han va pappan o ville ha deladvårdnad men de ville inte jag så jag skrev inte på några papper. Så pappan stämde mig på han ville ha mycket umgänge o deladvårdnad men han fick inte de umgänget han ville och jag fick behålla min ensammavårdnad också. Alltid lättare o få behålla den om man inte skriver på papperna ifrån början än om man skriver på o sen vill ha ensamvårdnad. Jag fick alla föräldra dagarna alla 465 dagarna dom 10 vet jag inte eftersom vi inte va tillsammans.

• Brumma

Pappan kan stämma för gemensam vårdnad. Så länge han inte är farlig för barnet (dokumenterar drogproblem, misshandel av barnet osv) så är chansen stor att han får igenom det. Han kan få gemensam vårdnad interimistiskt vilket innebär att han får det direkt och har det fram till domen.

Han har faktiskt lika stora rättigheter till att vara fullt delaktig i barnets liv som du har...

• anonymousme2

Hej!

En gammal minna - mamma här också. De som står över är absolut rätt, du har automatiskt ensam vårdnad.

Dock vill jag tillägga att de är BARNET som har umgängesrätt och inte föräldrarna, alla barn har rätt till sin mamma/pappa, att få bilda egna uppfattningar.

Lycka till!

Svar på tråden Någon som har koll på vad som innebär med ensam vårdnad?