• Rockan

Varför vill ni lära era barn att utseende är viktigt?

Ja det har jag funderat på ett tag nu. Varför är det viktigt att konstant uppmärksamma barn för deras utseende? Allt detta tjat om fin och söt som i alla fall jag hör och ser i stort sett varje dag, både på FL och i verkligheten. Tror ni det leder till något positivt?

När vi bedömer barn som söta/fina så presenterar vi samtidigt motsatsen för dem; det fula. Söt är bra, eftersom det ger beröm, och fult är dåligt.

Och sen står vi där och undrar varför sju-åringar bantar.

Egentligen är jag förbannat snäll
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 11:49
    Jag tänker mest på mindre barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 10:06
    Jag inte på att aldrig bekräfta det yttre hos barn heller, men jag tycker det är en balansgång och dessutom något som jag tror blir viktigare när barnen är äldre. Jag tycker inte en fyra-åring ska ens behöva fundera över söthet och hur man uppnår det, men jag tror att en sju-åtta-åring (och uppåt) kan behöva få den bekräftelsen. När jag skrev TS var det mest yngre barn jag funderade över, efter ett antal observationer av dessa i min mening ytliga komplimanger som vuxna slänger ur sig i tid och otid.
  • Svar på tråden Varför vill ni lära era barn att utseende är viktigt?
  • Cogito ergo sum
    Rockan skrev 2012-03-29 09:56:31 följande:
    Sen tror jag inte alls på att aldrig bekräfta det yttre hos barn heller, men jag tycker det är en balansgång och dessutom något som blir viktigare när barnen är äldre. Jag tycker inte en fyra-åring ska ens behöva fundera över söthet och hur man uppnår det, men jag tror att en sju-åtta-åring (och uppåt) kan behöva få den bekräftelsen. När jag skrev TS var det mest yngre barn jag funderade över, efter ett antal observationer av dessa i min mening ytliga komplimanger som vuxna slänger ur sig i tid och otid.
    Jag förstår..jag har en 15 månaders som alla som träffar honom påpekar hans söthet. Men detta är något vi kommer prata om med honom. Charm och söthet gentemot duktighet, kunskap och inre skönhet osv. Men som sagt vi lever i en ytlig värld.
  • Rockan
    Cogito ergo sum skrev 2012-03-29 09:56:16 följande:
    Är det folk du känner så kan du prata med dem om detta och påpeka att du har märkt detta och be dem ge henne mer andra komplimanger.
    Jodå, med vissa kommer det vara en pågående dialog och sen försöker jag flika in andra typer av bekräftelse samtidigt. Men eftersom jag tror som jag gör så tycker jag ju även att det rent generellt är lite av ett bekymmer att vi vuxna så väldigt ofta berömmer små barn för deras yttre.

Jag lägger in den här länken igen eftersom den illustrerar lite vad jag menar:
    http://www.huffingtonpost.com/lisa-bloom/how-to-talk-to-little-gir_b_882510.html
  • Cogito ergo sum

Det kanske är annorlunda med flickor.. Jag ser problemet. Det är en svår balansgång så man inte går åt andra hållet heller.  Sedan är det ju som du säger åldersrelaterat. jag kan hålla med att flickor ser äldre ut tidigare idag tack vare kläder och smink men det handlar även om media och vad föräldrar tillåter. En annan chargong i samhället.

Såg 3 små tjejr i 8-årsåldern på bussen..2 sminkade. De pratar om en klasskompis storebror i 5 klas som är såååå HET. Jag nästan trillade av stolen.  Vi talar även om föräldrar som köper string till småbarn och trekants bikini osv.Jag tror det är mycket upp till varje förälder.

Det är inte ok i mina ögon.

• Furstinna

Rockan: men nu pratade du om att uppmärksamma/kommentera inte samtala med barnet. "vad glad du ser ut" funkar väl men mer?

• Rockan
    Furstinna skrev 2012-03-29 10:16:31 följande:
    Rockan: men nu pratade du om att uppmärksamma/kommentera inte samtala med barnet. "vad glad du ser ut" funkar väl men mer?
    Jag var nog inte medveten om att det var skillnad.
  • Machapuchare

Jag tror att det är jätteviktigt att vi vuxna föregår med gott exempel och hittar andra saker att kommentera/prata om är just utseende. En stor del av dagens utseendefixering kommer säkerligen från att vi kommenterar utseendet hela tiden. Det är ju en väldigt enkel utväg när man vill uppmärksamma en människa att säga "vad fin du är i den tröjan" istället för att ge sig in i ett djupare samtal.

• pluvdo
    Cogito ergo sum skrev 2012-03-29 10:12:09 följande:
    Det kanske är annorlunda med flickor.. Jag ser problemet. Det är en svår balansgång så man inte går åt andra hållet heller.  Sedan är det ju som du säger åldersrelaterat. jag kan hålla med att flickor ser äldre ut tidigare idag tack vare kläder och smink men det handlar även om media och vad föräldrar tillåter. En annan chargong i samhället.

Såg 3 små tjejr i 8-årsåldern på bussen..2 sminkade. De pratar om en klasskompis storebror i 5 klas som är såååå HET. Jag nästan trillade av stolen.  Vi talar även om föräldrar som köper string till småbarn och trekants bikini osv.Jag tror det är mycket upp till varje förälder.

Det är inte ok i mina ögon.
    Hehe, fast när en kompis och jag var nio år så var vi ute och "raggade killar" som vi kallade det. Vi gick runt i samhället där vi bodde och letade efter äldre killar att stöta på. Och det var för nästan sjutton år sedan. Så det låter inte så konstigt att åttaåringar pratar sådär om någon i femman. Kompisen och jag spanade till och med in i bilar för vi tyckte att det vore bra med en pojkvän med bil. :/
  • Cogito ergo sum
    pluvdo skrev 2012-03-29 11:09:42 följande:
    Hehe, fast när en kompis och jag var nio år så var vi ute och "raggade killar" som vi kallade det. Vi gick runt i samhället där vi bodde och letade efter äldre killar att stöta på. Och det var för nästan sjutton år sedan. Så det låter inte så konstigt att åttaåringar pratar sådär om någon i femman. Kompisen och jag spanade till och med in i bilar för vi tyckte att det vore bra med en pojkvän med bil. :/
    Hos oss var det absolut inte så. där var det segling, tennis , läxor körer osv som upptog våra hjärnor. Det andra kom inte förrän i  i högstadiet. men detta var för25 års sedan.
  • Machapuchare
    Furstinna skrev 2012-03-29 10:16:31 följande:
    Vad är skillnaden mellan att kommentera/uppmärksamma någon och att samtala med denna person? Att uppmärksamma någon är väl som att inleda ett samtal?
  • miljarden

Rockan, I hear you. Min unges ena mormor är galen i att ge de där värdelösa komplimangerna hela tiden. Vad duktig du är som äter! hör till mina värsta. Och tjat om att han ska vara snäll. "Ska du gå snällt bredvid mormor?" Vaddå gå snällt? Sitta snällt?

• Daeminimon
    miljarden skrev 2012-04-04 11:42:28 följande:
    Rockan, I hear you. Min unges ena mormor är galen i att ge de där värdelösa komplimangerna hela tiden. Vad duktig du är som äter! hör till mina värsta. Och tjat om att han ska vara snäll. "Ska du gå snällt bredvid mormor?" Vaddå gå snällt? Sitta snällt?

Gah! Kräkobert på den!
  • miljarden
    Daeminimon skrev 2012-04-04 11:51:37 följande:
    Gah! Kräkobert på den!
    "Är han en snäll bebis?"
    "nej, han är svinelak!"
  • Daeminimon
    miljarden skrev 2012-04-04 12:02:56 följande:
    "Är han en snäll bebis?"
    "nej, han är svinelak!"

"Och ful som stryk!"
  • miljarden
    Daeminimon skrev 2012-04-04 12:05:54 följande:
    "Och ful som stryk!"
    Hehe. Det är min son det, skitful och svinelak. :´)
    (Men han är en jävel på att äta ska du veta, alltså han äter så fruktansvärt jävla skickligt att folk stoppar oss på gatan i princip dagligen och ba "ursäkta, din son där, har han någon agent?" eller "skulle han möjligtvis vara intresserad av att vara med i en korvätartävling?")
  • Daeminimon
    miljarden skrev 2012-04-04 12:15:43 följande:
    Hehe. Det är min son det, skitful och svinelak. :´)
    (Men han är en jävel på att äta ska du veta, alltså han äter så fruktansvärt jävla skickligt att folk stoppar oss på gatan i princip dagligen och ba "ursäkta, din son där, har han någon agent?" eller "skulle han möjligtvis vara intresserad av att vara med i en korvätartävling?")

FAN VAD DUKTIGT! Flört
  • miljarden
    Daeminimon skrev 2012-04-04 12:17:18 följande:
    FAN VAD DUKTIGT! Flört
    Tack. (rodnar klädsamt av falsk blygsamhet så att munnen blir ett viktigt kattarsle)
  • Rockan
    miljarden skrev 2012-04-04 11:42:28 följande:
    Det där känns igen, tyvärr.

Alltså, barn är ju duktiga ibland och det är klart de ska få höra det (även om jag tror på att berömma prestation mer än produkt, så att säga) men att slänga ur sig det lite hur som helst för vardagliga saker blir ju lite konstigt. Inte heller förstår jag varför det första min tre-åring ska mötas av var och varannan dag är "Vilken fin tröja du har", "Vilka söta skor"osv. Det känns fantasilöst och ytligt, och yta är inget hon borde behöva tänka på än. Ett äldre barn som börjat skapa sig en egen stil -Absolut! Bekräfta på! Men småbarn? Nja.
  • Paninaro

Tycker det här är en otroligt intressant diskussion.

Vår dotter är på väg mot 5 år och hon har på senaste tiden börjat använda ordet "fin" väldigt ofta. Just nu klär hon ut sina kramdjur med glittriga piprensare som blir halsband, mantlar, kronor och armband. Hennes hårklämmor fäster hon på kramdjurens öron och blir örhängen. Allt detta görs för att de ska "bli fina till festen/partyt/balen/konserten ikväll".
    Hon tycker också att vi ska klä oss fina allihopa och ha typ plasthalsband på oss när det är lördagkväll. Hon vill ha klänning på sig för att det är så roligt att snurra runt i osv. Är jag fin mamma? frågar hon lyckligt.

Naturligtvis är det här ganska typiskt för en 5-åring men det kom ändå lite oväntat för oss. Vi har liksom aldrig gjort en stor grej av det här med utseende, vi pratar aldrig om andras utseende och jag själv är föräldraledig och lägger i princip ingen tid på mitt eget utseende just nu.

Tycker det är ganska svårt att hantera det hela. Jag är superfascinerad över hennes fantasi och hur hon kommer på att använda sina saker på helt nya sätt. Samtidigt tycker jag att det är lite tråkigt att allt handlar om att vara fin.

Igår kom hon hem från simskolan och berättade att där var en ny vän. Hon hette E och hade den finaste baddräkten hon sett.  Jag svarade, "Vad roligt med en ny kompis!" På kvällen frågade jag mannen om hur Es baddräkt såg ut och efter att ha funderat en stund insåg han att det var en sån där volangbaddräkt.

Vad långt det blev... Ville mest säga att jag tycker att det är betydligt svårare att hantera det här nu än jag tyckte för bara ett år sen.

• storbildsteve
    Paninaro skrev 2012-04-15 21:33:28 följande:
    Tycker det här är en otroligt intressant diskussion.

Vår dotter är på väg mot 5 år och hon har på senaste tiden börjat använda ordet "fin" väldigt ofta. Just nu klär hon ut sina kramdjur med glittriga piprensare som blir halsband, mantlar, kronor och armband. Hennes hårklämmor fäster hon på kramdjurens öron och blir örhängen. Allt detta görs för att de ska "bli fina till festen/partyt/balen/konserten ikväll".
    Hon tycker också att vi ska klä oss fina allihopa och ha typ plasthalsband på oss när det är lördagkväll. Hon vill ha klänning på sig för att det är så roligt att snurra runt i osv. Är jag fin mamma? frågar hon lyckligt.

Naturligtvis är det här ganska typiskt för en 5-åring men det kom ändå lite oväntat för oss. Vi har liksom aldrig gjort en stor grej av det här med utseende, vi pratar aldrig om andras utseende och jag själv är föräldraledig och lägger i princip ingen tid på mitt eget utseende just nu.

Tycker det är ganska svårt att hantera det hela. Jag är superfascinerad över hennes fantasi och hur hon kommer på att använda sina saker på helt nya sätt. Samtidigt tycker jag att det är lite tråkigt att allt handlar om att vara fin.

Igår kom hon hem från simskolan och berättade att där var en ny vän. Hon hette E och hade den finaste baddräkten hon sett.  Jag svarade, "Vad roligt med en ny kompis!" På kvällen frågade jag mannen om hur Es baddräkt såg ut och efter att ha funderat en stund insåg han att det var en sån där volangbaddräkt.

Vad långt det blev... Ville mest säga att jag tycker att det är betydligt svårare att hantera det här nu än jag tyckte för bara ett år sen.
    Min dotter är också sån och hon är två och ett halvt!!! Jag tycker inte vi föräldrar håller på speciellt mycket och pratar om utseende och så vidare. Det kan iofs vara att hon tycker många saker är fina, blommor är fina, saker med fina färger är fina osv. Jag funderar på om hon är väldigt estetiskt lagd eller så...

Svårt hur som helst...
  • Maxbox

Hahaha, fick ju världens chock! Läste fel när jag läste rubriken. Trodde att du skrev: " Varför vill ni INTE lära era barn att utseende är viktigt". När jag öppnade tråden och såg vem TS var tappade jag hakan...tills jag läste rubriken igen hihi=)

Svar på tråden Varför vill ni lära era barn att utseende är viktigt?