• Ali 727

Pappan vill ha gemensam vårdnad?

Hej !

Det är så att jag har en dotter som är 6 år gammal.

För ca. 4 år sedan så skildes vi åt och jag fick ensam vårdnad för barnet.

Igår kom ett brev från hans advokat där det står att han vill ha gemensam vårdnad.

Detta vill jag inte. Han vill även ha kontakt med mig genom telefon osv. Det vill jag inte heller.

Orsaken till att vi skildes åt var för att han grovt misshandlade mig och fick straff för det.

Sen den dagen har jag ej velat ha kontakt med honom, han hämtar dottern från dagisen och lämnar i dagisen måndag till onsdag.

Men det är inte varje vecka han gör det, ibland skiter han i och därför måste jag hämta dottern.

Hur kommer det bli ? Har han rätt till gemensamvårdnad om jag inte vill det? Har han rätt att kontakta mig med telefon osv om jag inte vill det? Jag vill inte ens se hans ansikte.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Pappan vill ha gemensam vårdnad?
  • Söders fröjder

Har du ensam vårdnad så har du skyldighet att informera honom om barnet, har du gjort det? Sen handlar det inte så mycket om vad du vill utan vad som är bäst för ert barn

• Ali 727
    Söders fröjder skrev 2012-03-28 14:34:11 följande:
    Har du ensam vårdnad så har du skyldighet att informera honom om barnet, har du gjort det? Sen handlar det inte så mycket om vad du vill utan vad som är bäst för ert barn
    Vi har tidigare kommit överens om att han får ha kontakt med dagisen angående dottern. 
    Han pratar med hennes pedagog. Han får den information han behöver om dottern.

Men jag vill inte ha kontakt med en person som har grovt misshandlat mig..

• Söders fröjder

Men en pedagog får bara tala om vad som sker där ditt ansvar ligger i resten av barnets liv samt barnets mående det är din skyldighet att informera om vare sig man vill eller ej så ja gör du inte det så kan han mycket vål få igenom sina krav för du försvårar hans insyn i barnets utveckling och mående. Säger inte att jag försvara det men så tolkas lagen. Så ta och ändra vill inte uttrycket om du ska ha en chans

• Ali 727
    Söders fröjder skrev 2012-03-28 19:43:19 följande:
    Men en pedagog får bara tala om vad som sker där ditt ansvar ligger i resten av barnets liv samt barnets mående det är din skyldighet att informera om vare sig man vill eller ej så ja gör du inte det så kan han mycket vål få igenom sina krav för du försvårar hans insyn i barnets utveckling och mående. Säger inte att jag försvara det men så tolkas lagen. Så ta och ändra vill inte uttrycket om du ska ha en chans
    Ja det förstår jag . Angående hälsan och sådana faktorer. 

Men han vill kontakta mig när han vill träffa henne, när han vill prata med henne, o detta ska ske när det passar honom.
    Han träffar henne 1 gång i månaden , när han kan. Annars bryr han sig inte ifall han inte kan hämta henne.. 
  • Söders fröjder

Nej men är barnet under 18 så ska du med ensam vårdnad främja deras kontakt och innebär det att prata i telefon är det din sak att se till att det görs, ni har barn ihop och måste lära er att umgås för tids nog så kan barnet gifter sig och då måste ni kunna vistats som vuxna människor i samma rum. Är det 4 år sedan han misshandla dig? Då kanske du ska börja göra nåt åt det för att komma vidare. Har han inte gjort nåt mot barnet så lär du får svårt att behålla ev

• Mamma plus son

Det du bör göra är att ta kontakt med en advokat i din kommun, som är bra du kan ringa runt och kolla läget med flera olika. Jag har full förståelse för dig och att du inte vill ha kontakt via telefon. Det du kan göra som en eventuell sak om nu han önskar att prata i telefon är att du kan maila honom om det är något om dotterns hälsa eller andra framsteg som han bör veta. Då slipper du prata med idioten och kan fokusera på det viktigaste ditt barn.

Som jag förstått det av min advokat så om du påvisar att ni inte kan samarbeta som du nämner att han inte alltid hämtar som avtalat, att han misshandlat dig tidigare påvisa dom osv. Så bör ni inte ha gemensam vårdad då ni inte kan samarbeta för barnets bästa, i detta fall har han ett umgänge men väljer att inte fullfölja det umgänget innan detta skett så blir det svårt för min sida att se hur han ska kunna ha gemensam vårdnad och diskutera de viktiga besluten med dig.

• Ali 727
    Mamma plus son skrev 2012-03-28 20:40:51 följande:
    Det du bör göra är att ta kontakt med en advokat i din kommun, som är bra du kan ringa runt och kolla läget med flera olika. Jag har full förståelse för dig och att du inte vill ha kontakt via telefon. Det du kan göra som en eventuell sak om nu han önskar att prata i telefon är att du kan maila honom om det är något om dotterns hälsa eller andra framsteg som han bör veta. Då slipper du prata med idioten och kan fokusera på det viktigaste ditt barn.

Som jag förstått det av min advokat så om du påvisar att ni inte kan samarbeta som du nämner att han inte alltid hämtar som avtalat, att han misshandlat dig tidigare påvisa dom osv. Så bör ni inte ha gemensam vårdad då ni inte kan samarbeta för barnets bästa, i detta fall har han ett umgänge men väljer att inte fullfölja det umgänget innan detta skett så blir det svårt för min sida att se hur han ska kunna ha gemensam vårdnad och diskutera de viktiga besluten med dig.
    Heej !! Ja jag tänkte göra det imorgon. Han ringer när det passar honom, han hämtar henne när det passar honom.. Han har tidigare sagt till mig att han ska försvåra livet för mig..( dock kan jag inte bevisa detta). Ja det skulle inte vara problem att maila honom, men mitt nummer är privat, den vill jag inte ge till vem som helst. Man kan väl inte vara skyldig att ge sitt nummer till någon man fruktar? 

Ja det kan jag absolut påvisa, det vet barnets dagis om, det är dem som ringer mig varje måndag och ba: Han har ej hämtat henne igen. Vi kan inte samarbeta alls, det kommer bara uppstå bråk och tjaffs, och han är aggresiv, han har misshandlat mig flera gånger tidigare.

Det första jag ska göra imorgon är att ringa några advokater och förklara situationen för dem.

Tack för ditt svar snälla!
  • Mamma plus son
    Ali 727 skrev 2012-03-28 22:57:25 följande:
    Heej !! Ja jag tänkte göra det imorgon. Han ringer när det passar honom, han hämtar henne när det passar honom.. Han har tidigare sagt till mig att han ska försvåra livet för mig..( dock kan jag inte bevisa detta). Ja det skulle inte vara problem att maila honom, men mitt nummer är privat, den vill jag inte ge till vem som helst. Man kan väl inte vara skyldig att ge sitt nummer till någon man fruktar? 

Ja det kan jag absolut påvisa, det vet barnets dagis om, det är dem som ringer mig varje måndag och ba: Han har ej hämtat henne igen. Vi kan inte samarbeta alls, det kommer bara uppstå bråk och tjaffs, och han är aggresiv, han har misshandlat mig flera gånger tidigare.

Det första jag ska göra imorgon är att ringa några advokater och förklara situationen för dem.

Tack för ditt svar snälla!
    Hoppas du fått kontakt med någon bra advokat, du kan ju även ringa kvinnojouren i din kommun och be dom att rekommendera någon advokat de tycker är bra, de brukar ofta ha koll på de sakerna.
    Enligt min kommuns familjerätt så säger de att man inte behöver ge ut sitt telefon nummer, adress överhuvudtaget om man känner sig  hotad eller det finns en hotbild sen tidigare. Tycker du kan erbjuda honom att han får maila dig om frågor om sitt barn och att du kan svara inom två dagar. Då tycker jag att du skapar en egen mail till detta. Detta ska alltså din advokat vidarebefordra.
  • Mamma plus son

Glömde säga att jag tror det ska stå på ditt brev du fått hur lång tid du har på dig att svara på det hela, innan de tolkar det som om du inte samarbetar och det förs vidare till domstolen.

• Mamma plus son

Sorry skrev fel, har lite för mycket feber. Menade att om du inte motsätter dig det kravet på gemensam vårdad så godkänner du att han ska ha gemensam vårdad med dig. Beklagar har tänk att jag råkat skriva fel i över en timme nu.

Svar på tråden Pappan vill ha gemensam vårdnad?