• Tjillevippen

    Seeeeg medgivandeutredning (adoption)

    Vi behöver lite råd och stöd av er andra med erfarenhet av medgivandeutredning. Vår utredning börjar kännas rejält seg och vi vet inte riktigt hur vi ska uttrycka oss gentemot kommunen utan att hamna på kant med dem.

    Först och främst vill jag framföra att vi har varit mycket nöjda med vår utredare och känt oss väl bemötta i våra möten. Vi hade vår första träff i mitten av september, våra djupintervjuer i mitten av oktober och sedan slutligen hembesöket i mitten/slutet av november. Vi fick vid vår sista träff besked om att vår utredning, som från början planerades gå upp i nämnden i mitten av januari, skulle bli försenad med ett par veckor. Läkarundersökningarna gjordes precis efter nyår och i mitten av januari fick vi per mail besked från handläggaren att läkarintygen var mottagna och att det dessvärre var ytterligare förseningar med utredningen då andra ärenden behövde prioriteras. Sedan dess har vi inte hört något alls och nu har det alltså gått två månader sedan den senaste kontakten per mail och hela fyra månader sedan vi senast träffades.

    Hur hade ni andra gjort i vår situation? Vi vill ju såklart ha ett positivt besked efter vår medgivandeutredning och vi vill inte på något sätt hamna på kant med handläggaren eller dennes chefer. Men nu börjar vi ju såklart känna att risken är stor att vi måste göra om allt från början när det har gått så lång tid. Även om vi inte känner oss panikslagna över att tiden tickar innan dess att vi kan genomföra vår adoption så är det ändå aningen jobbigt att ha en medgivandeutredning i rullningen som vi inte riktigt kan se slutet på.

    Hur lång tid har era utredningar pågått? Och hur har ni gjort i de fall där ni har behövt stå på er lite under utredningens gång, utan att för den skull försämra relationen till handläggaren?

    Vi är tacksamma för alla tips och erfarenheter som ni vill dela med er av. Så tack på förhand!

  • Svar på tråden Seeeeg medgivandeutredning (adoption)
  • ManOchTvåBarn

    Hej!

    Du har redan fått en del tips och råd. Det jag tänkte på att ni skulle kunna ringa och säga att ni kan komma med kort varsel (om ni kan det) om det skulle vara så att de får ett återbud av ett annat möte. På så sätt kanske de kan få ändan ur vagnen.

  • rione

    Hej,

    Vi upplevde precis samma sak. Alla möten och samtal var avklarade men sedan sköts själva sammanställningen upp. Redan vid andra gången utredaren aviserade försening bestämde vi oss för att inte acceptera detta. Vi kontaktade utredarens chefer och påtalade att det tog lång tid eftersom utredaren hade för mycket att göra. Det gjorde att vi fick vår sammanställning klar snabbt och som planerat. Vi tror inte att man behöver vara rädd för att påtala uppenbara brister i handläggningen. De är trots allt professionella som jobbar under strikta regler. Socialstyrelsen har på sin hemsida handbok, lagar och författningar att läsa i ämnet. Stå på er! 

  • Tjillevippen

    Tack alla ni som har svarat mig! Era tips och tips är mycket värdefulla! Jag försökte nå vår utredare i slutet av veckan, men denne var dessvärre på ledighet. I morgon blir det ett nytt försök. Jag tror inte att det i dagsläget behövs någon mer träff, men vi får se vad vi får för besked om detta i veckan. Jag lovar att uppdatera er om hur det går.

  • Vadholmen

    Vi har också haft problem med ganska utdragen utredning. Vårt problem var att vi först blev lovade att utredningen skulle upp i nämnden i slutet av januari, men pga sjukskrivning blev det inte så (inte så mycket att göra åt det så klart). Sen blev vi lovade samma sak i februari, men även då var det sjukskrivning som kom ivägen. Jag kände nu mot slutet av mars att jag inte ville vänta ännu en månad på ingenting så jag ringde utredarnas chef för att förklara att detta inte kändes okej och han försökte hjälpa till att lösa problemet. Sen ringde jag även till nämnden för att kolla upp när nästa möte skulle vara. Efter det pratade jag med våra utredare och det ledde till att de fick fart med att skriva utredningen, som de redan för 3 månader sedan påstod att de höll på att skriva.

    Vi har nu fått utredningen och den ska upp i nämnden på tisdag!

    Jag kände mig först också lite orolig för att stå på mig mot dem, eftersom det känns som att man är i deras händer. Men nu när jag verkligen tog tag i saken så kändes det bara bra och härligt att det leder till att vi slipper vänta ännu längre! Det är tillräckligt med väntan i den här processen ändå.

    Lycka till!

  • JRS

    Jag ser att du fått en massa bra råd och tips, tänkte bara jag skulle nämna att vi hade lite problem med att få påbörja vår utredning. Jag tror det mest effektiva är att prata med er utredare och förklara på ett bra sätt hur viktigt det är. Det är faktiskt deras skyldighet att avsluta ert ärende när det är påbörjat. Skulle det inte hjälpa så kan ni ju alltid trycka på era rättigheter eller i värsta fall gå högre upp. Tidsperioden de ska gå efter är start inom tre månader och avslut inom sju, men det är ingen lag. Däremot kan man vända sig till social styrelsen för hjälp. Det står bland annat i deras handbok "kommunen ska utföra medgivandeutredningar och att de ska ske utan dröjsmål" det står även liknande i haagkonventionen kapitel 1 artikel 9. Finns faktiskt rättigheter och lagar för oss som föräldrar också, även om det sällan känns som det.
    Lycka till och kämpa på.


  • Tjillevippen

    Nu har jag äntligen fått tag på utredaren!!! Så skönt att få sig en liten pratstund. Det är fortfarande förseningar och målet är nu att utredningen ska upp i nämnden i mitten av maj. Vi kan inte påverka så mycket tyvärr. Men det verkar inte som att det behövs några fler träffar och inget mer behöver skickas in. Så det är bara att invänta texten för korrekturläsning i slutet av april.

    Tack för att ni peppade mig så bra!

  • Tjillevippen

    Nu har det gått ett par månader... Det dök aldrig upp något utkast i april. Det dök inte heller upp något utkast i maj. Frustrationen tär på en kan man minst sagt säga. Vi har haft telefonkontakt med utredaren ett par gånger sedan jag skrev senast. Denne menar att det inte på något sätt går att prioritera vår utredning, utan att andra akuta ärenden måste få gå före. Det som stör mig allra mest i den situation vi nu befinner oss i är att vi inte hör något. Vi blir om och om igen lovade att bli kontaktade om ytterligare förseningar uppkommer. Men vi hör inte ett ljud.

    Nu känns det som att det börjar bli läge att kontakta berörd chef. Är det heltgalet tänkt? Jag vet ju sedan innan att utredningen ska ske skyndsamt. Men är det någon här som kan hjälpa mig med laghänvisning till var det står? Har letat i socialtjänstlagen, men tycker inte att jag hittar rätt stöd där.

  • LyckaOchTålamod
    Tjillevippen skrev 2012-06-08 23:16:54 följande:
    Nu har det gått ett par månader... Det dök aldrig upp något utkast i april. Det dök inte heller upp något utkast i maj. Frustrationen tär på en kan man minst sagt säga. Vi har haft telefonkontakt med utredaren ett par gånger sedan jag skrev senast. Denne menar att det inte på något sätt går att prioritera vår utredning, utan att andra akuta ärenden måste få gå före. Det som stör mig allra mest i den situation vi nu befinner oss i är att vi inte hör något. Vi blir om och om igen lovade att bli kontaktade om ytterligare förseningar uppkommer. Men vi hör inte ett ljud.

    Nu känns det som att det börjar bli läge att kontakta berörd chef. Är det heltgalet tänkt? Jag vet ju sedan innan att utredningen ska ske skyndsamt. Men är det någon här som kan hjälpa mig med laghänvisning till var det står? Har letat i socialtjänstlagen, men tycker inte att jag hittar rätt stöd där.
    Stackars er,

    I vår kommun har de regler om att de måste påbörja utredning senast 90 dagar efter man ansökt om utredning. Samt att utredningen fram till och med beslut av nämnden får ta max 6 månader från början till slut.

    Jag skulle skicka ett mail/brev till chefen och berätta om er situation samt påpeka att ingen kontaktat er när förseningar om och om igen uppkommer. Samt ringaoch ta det muntligt också.

    Du kan beställa socialtjänsten handbok eller titta på den på nätet. Leta efter regler där, och tala med chefen som sagt.

    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008-101-5

    Stort lycka till!
  • fabbemam
    fabbemam skrev 2012-03-29 19:50:56 följande:
    Vår utredning gick superfort när den väl startade. Innan start fick vi vänta nästan 2år och utredaren bad mig varje gång jag ringde att kontakta hennes chef för att denne skulle förstå att hon hade för hög arbetsbelastning. Jag skulle ha ringt utredaren och frågat hur hennes tidsplan ser ut och sedan fortsatt att ringa i alla fall varannan vecka för att fråga hur det går tills ni fått ett första utkast att begrunda. Jag skulle också informera utredaren om att jag kommer att ringa chefen för att påpeka den höga arbetsbelastningen, för hennes egen skull. Självklart hade jag också ringt chefen ur det perspektivet men också för att berätta hur länge ni faktiskt fått vänta.

    De är hemskt att ha sin framtid i någon annans händer men om hon skulle föreslå avslag för att ni vill att utredningen ska slutföras inom rimlig tid skulle ju vara tjänstefel!
    Tjillevippen skrev 2012-06-08 23:16:54 följande:
    Nu har det gått ett par månader... Det dök aldrig upp något utkast i april. Det dök inte heller upp något utkast i maj. Frustrationen tär på en kan man minst sagt säga. Vi har haft telefonkontakt med utredaren ett par gånger sedan jag skrev senast. Denne menar att det inte på något sätt går att prioritera vår utredning, utan att andra akuta ärenden måste få gå före. Det som stör mig allra mest i den situation vi nu befinner oss i är att vi inte hör något. Vi blir om och om igen lovade att bli kontaktade om ytterligare förseningar uppkommer. Men vi hör inte ett ljud.

    Nu känns det som att det börjar bli läge att kontakta berörd chef. Är det heltgalet tänkt? Jag vet ju sedan innan att utredningen ska ske skyndsamt. Men är det någon här som kan hjälpa mig med laghänvisning till var det står? Har letat i socialtjänstlagen, men tycker inte att jag hittar rätt stöd där.
    Det är ju fruktansvärt så illa ni blir behandlade. Jag hade gjort som ovan men nu när så här lång tid gått även ringt chefens chef om du inte får något lovat av chefen. Ring kommunens växel om du inte vet vem det är de brukar kunna det mesta...
  • ekke

    Jag håller med Fabbemam. Ring chefen och om inte det hjälper rum chefens chef och om inte det hjälper skriv en insändare!

    Jag hade ringt till chefen varannan vecka och utredaren varannan vecka. Sedan när utkastet är klart hade jag krävt att nämnden sammankallas till extra möte för att godkänna er!

    Såhär får det inte gå till!

  • Tjillevippen

    Tack snälla ni för era råd och er peppning!

    Nej, så här får det verkligen inte gå till. Och inte trodde jag att det skulle tära så oerhört på mig att inget händer, men jag känner mig helt matt vad gäller att ens tänka adoption. Vi ser månad efter månad i kölistorna att vi är uppe och nosar på toppen (om vår utredning hade varit klar) gentemot flera länder. Vi hade förmodligen haft handlingar på väg till något land vid det här laget. Och det gör lite ont i maggropen om jag ska vara ärlig.

    Tack också för länken till socialtjänstens handbok. Jag hittar dessvärre inget om utredningens handläggning ur ett tidsperspektiv. Jag hittar iof att den preliminära tidsplan som upprättas i början av utredningen kan revideras om något i själva utredningen framkommer så att det tar längre tid, inte att något utifrån skulle kunna påverka förändringar. men begreppet skyndsamt finns bara i anslutning till när man har fått meddelande om barnbesked. Jag får rota vidare.

    Reflekterade lite över hur vi ska göra efter att ha läst era svar. Vi gör nog som så att vi sätter oss och skriver ett brev (som då måste ankomststämplas och diarieföras) under morgondagen. Det skickas i original till chefen och som kopia till handläggaren. Inga hårda ord, utan bara med fakta om handläggningens långa tid. Och sedan lite info om att vi faktiskt har köat länge och att deras sega handläggning gör att det även försenar utskick av våra papper till ett land.

  • en glad

    Det finns ingen fast tidsgräns när det gäller medgivandeutredningar. Sådan fast tidsgräns finns bara om det gäller utredningar till barns skydd (barnavårdsutredningar). Men en medgivandeutredning skall givetvis flyta på ändå och inte onödigt dra ut på tiden. I små kommuner syns särskilt  konkurrensen mellan olika ärendetyper och hur prioriteringar (måste) göras..... Folk står plötsligt utan en krona att ge sina barn mat för, någon super till o startar ett familjebråk eller det kommer in en anmälan om barn som far illa - och allt åläggs några få tjänstemän som skall sköta allt. Lätt då att ett barn som ändå är nödtorftigt omhändertagen i ett annat land, blir nerprioriterat ....

  • JRS

    Usch, vilket bemötande. det här är ju fruktansvärt. Ligg på och ta kontakt med de du behöver för att få er rätt. Det jag vet är att om kommunen saknar resurser för såna här ärenden så kan/ska de hyra in den personal som behövs. Det finns en kvinna på socialstyrelsen som heter eva som har bra koll på regler och hur det ska gå till. jag skickar med en länk med hennes nummer om du skulle vilja ringa och se vad hon tycker om din situation. I värsta fall kan man göra ett tillsynsärende till socialstyrelsen eller en JO-anmälan mot kommunen. Ska hålla tummarna för att ni får ert medgivande väldigt snart!

    http://www.socialstyrelsen.se/omsocialstyrelsen/kontaktaoss/sokkontaktpersoner?search=adoption#resultat


  • Tjillevippen

    Äntligen har vi fått vårt medgivande, och äntligen har mappen skickats till AC!!!!!!! Nu väntar vi på att höra från organisationen. Så härligt!

  • fabbemam
    Tjillevippen skrev 2012-08-01 20:07:57 följande:
    Äntligen har vi fått vårt medgivande, och äntligen har mappen skickats till AC!!!!!!! Nu väntar vi på att höra från organisationen. Så härligt!
    GRATTIS!!!! Kan tänka mig att det är spännande att höra vilka länder de rekomenderar, vi hade redan valt Kina och SN- listan så denna vänta har jag ingen erfarenhet av...
  • Tjillevippen

    Kina och SN-listan är nämnd i vårt brev och vi ställer oss positiva till några SN, så det kanske rentav blir den vägen för oss också. Men vi har några andra alternativ med, eftersom vi har några års kötid att tillgodoräkna oss. Men det ska, precis som du säger, bli spännande att höra vad de rekommenderar. Vi hade dessvärre ingen glädje av föräldrakursen (som vi gick för några år sedan), så mycket är nytt för oss och vi har en hel massa att läsa på inför en stundande adoption.

  • fabbemam
    Tjillevippen skrev 2012-08-01 22:06:36 följande:
    Kina och SN-listan är nämnd i vårt brev och vi ställer oss positiva till några SN, så det kanske rentav blir den vägen för oss också. Men vi har några andra alternativ med, eftersom vi har några års kötid att tillgodoräkna oss. Men det ska, precis som du säger, bli spännande att höra vad de rekommenderar. Vi hade dessvärre ingen glädje av föräldrakursen (som vi gick för några år sedan), så mycket är nytt för oss och vi har en hel massa att läsa på inför en stundande adoption.
    Tråkigt att inte föräldrautbildnigen uppfyllde sitt syfte eller hur man nu ska säga . Fick ni läsa Socialstyrelsens bok:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007-114-62/sidor/default.aspx

    Den tar ju kortfattat upp det mesta o viktigaste, så kan man ju läsa vidare om det som känns som om man vill veta mer om. Såg nu att det kommit ut en till bok sedan vi gick utbildningen 2008:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-12-19/sidor/default.aspx

    Gällande Kina så är vi ju relativt många här på FL som brukar hjälpas åt att svara på frågor kring adoptioner därifrån och på AC Mötesplatsen finns ju några som delat med sig av sin väg till barn och tiden efteråt, kanske spännande att läsa ifall ni skulle bli rekommenderade Kina....
  • ekke
    Tjillevippen skrev 2012-08-01 20:07:57 följande:
    Äntligen har vi fått vårt medgivande, och äntligen har mappen skickats till AC!!!!!!! Nu väntar vi på att höra från organisationen. Så härligt!
    ÄNTLIGEN!! Grattis!
  • Tjillevippen

    fabbemam: Ja, vi fick läsa boken (som vi fick uppkopierad i lösbladsversion). Bra bok, men själva utbildningen gav inget. Vi gick också utbildningen 2008, så det kan ju vara värt att läsa den nya versionen medan man väntar och väntar och väntar... Vi har haft kontakt med organisationen nu. Dels har vi relativt lång kötid att tillgodoräkna oss och dessutom en tvååring här hemma. Många länder faller bort på grund av tvååringen (lyxproblem!), men just nu står det mellan att vänta in sonens treårdag för att sedan satsa på Colombia eller att dra igång relativt omgående till Kina. Vi har inte bestämt oss än. Det är mycket att ta hänsyn till och mycket att läsa på.

    ekke: TACK

Svar på tråden Seeeeg medgivandeutredning (adoption)