• Anonym (Sexless)

Hjälp, vi har inte sex längre - hur hittar vi tillbaka till lusten?

Hej!

Jag lever med en man och vårt barn som är 2 år. 
    När vi träffades hade vi ett distansförhållande och därmed väldigt mycket, och bra, sex när vi väl sågs.
    Men ojojojoj, vad det har ändrats. Jag vet inte om jag kan skylla allt på att vi har fått barn.
    Men visst, det är väl en stor del i det hela. 
    Vårt barn är väldigt aktivt och somnar ofta sent om kvällarna = vi har väldigt lite egentid tillsammans. De kvällar han väl somnar i lagom tid så är jag ändå väldigt trött och sex är det sista jag tänker på.
    Sen ska jag erkänna att tillvaron inte är så romantisk när man har barn. Väldigt mycket handlar om hur vi ska lösa saker praktiskt, vilken arbetsfördelning vi har "lägger du så plockar jag undan" etc. Till saken hör väl också att min man inte är så himla bra på hemarbete. Det dödar min lust något så otroligt. Jag är ganska pedant och kan bli superirriterad över att han är så dålig på att plocka undan sina kläder, slänger träningskläder i badkaret eller vad det nu kan vara. Jag vet att det är en världslig sak egentligen, då han är en bra och snygg man i allt som räknas. Men jag kan inte rå för att jag då går omkring och retar mig... och då blir sex heller inte en prioritering.

Nu är jag dessutom gravid i fjärde månaden och ännu tröttare. Sen jag blev gravid har vi inte haft sex alls. Jag har alltid varit aktiv sexuellt tidigare och onanerat mycket när jag inte haft en partner, etc. Men nu är det helt dött på alla fronter.

Jag känner mig inte speciellt attraktiv utan snarare sliten och lönnfet.

Det har gått så pass långt att jag känner att det nu skulle vara pinsamt att ta ett sexuellt initiativ. Min man är ofta också trött och verkar inte heller vara så intresserad av sex (när vi nu har praktiska möjligheter till sex, vilket inte är ofta det heller). Han jobbar väldigt hårt.

Dessutom är min man mer intresserad av snabbisar och så har det alltid varit. Han tycker att min typ av sex, med förspel osv, är "jobbigt". Va! Fy fan, det som är det bästa som finns, att hetsa upp varandra till max innan man väl får till det. Så OM vi väl har den typen av sex, alltså med långt förspel och inte bara in och ut i missionären, så känner jag mest att "nu tycker han nog att detta bara är jobbigt."

Vi har det bra på andra plan och jag älskar honom. Tror att det är ömsesidigt.

Råd och tips mottages tacksamt! Jag vill inte leva i ett sexlöst äktenskap.                     

• Svar på tråden Hjälp, vi har inte sex längre - hur hittar vi tillbaka till lusten?
  • Anonym (Sexless)

Puffar...

• Anonym (berörd)

När jag läser dina tankar så frågar jag mig: Hur är er känslomässiga relation? Vågar ni "mötas"? vågar du visa dina rädslor och dina känslor för din man?
    Vågar du t.ex. säga "Jag känner mig arg på att du slänger dina byxor i badkaret." ?
    Eller vågar du säga "Jag känner mig lönnfet. Jag känner mig inte sexuellt attraktiv. Det gör mig ledsen." ?

Det jag tänker är att ni håller på att glida isär känslomässigt. Du går och bunkar upp irritation och känner dig osexig och tjock. Din man gömmer sig i arbete. Det är inte konstigt att ni inte har ett sexliv om ni inte har en relation där ni är nära varandra (och då menar jag inte fysiskt).

Jag känner igen mig i vissa saker du skriver.  T.ex. jag och min flickvän hade ett distansförhållande länge. NÄr vi väl flyttade ihop så funkade inte sexet särskilt bra. Jag lever just nu i ett förhållande utan sex med min flickvän. Vi har problem med sexet. Men vi pratar om det hela tiden. Vi gråter tillsammans. Vi pratar. Vi går också i terapi tillsammans. Jag vet inte om detta kommer leda till att vi börjar ha sex igen. Jag hoppas verkligen det.

En teori som jag själv har kring distansförhållande är att i ett distansförhållande så blir de få tillfällen då man träffas så intensiva att det inte är några problem att ha sex. All längtan och åtrå och fantasier om hur det ska bli när man väl träffas gör att det är jättelätt att ha sex när man väl gör det. Det finns så stora spänningar och förväntningar. Detta kanaliseras till bland annat sex.
    Inget fel med det i sig.
    Problemet med distansförhållande för min och min flickväns del är att eftersom vi träffades så sällan så vågade vi inte prata om våra innersta känslor. Om våra rädslor. Det kanske låter klyschigt men så var det verkligen. När jag väl träffade min flickvän så ville jag till varje pris undvika att vi bråkade, eller, värst av allt, att det kändes "trist". Detta ledde till att jag inte sa vad jag kände om jag kände någon jobbig känsla eller om jag kände irritation mot min flickvän. Istället låste jag in det och svalde det. Detta ledde till att vi känslomässigt distanserade oss från varandra. Det skedde långsamt och osynligt.
    När vi väl flyttade ihop så hade vi kvar samma problem. Vi pratade inte om våra känslor. Jo, vi pratade men bara till en viss nivå.
    Jag hoppas verkligen att du och din man kan prata tillsammans. Och att du kan uttrycka dina rädslor och säga som du känner. Jag är övertygad om att ni kommer hitta tillbaks till ert sexliv om ni hittar tillbaks till en närhet i känslorna mellan er.
    Kramar

• Anonym (berörd)

När jag läser dina tankar så frågar jag mig: Hur är er känslomässiga relation? Vågar ni "mötas"? vågar du visa dina rädslor och dina känslor för din man?
    Vågar du t.ex. säga "Jag känner mig arg på att du slänger dina byxor i badkaret." ?
    Eller vågar du säga "Jag känner mig lönnfet. Jag känner mig inte sexuellt attraktiv. Det gör mig ledsen." ?

Det jag tänker är att ni håller på att glida isär känslomässigt. Du går och bunkar upp irritation och känner dig osexig och tjock. Din man gömmer sig i arbete. Det är inte konstigt att ni inte har ett sexliv om ni inte har en relation där ni är nära varandra (och då menar jag inte fysiskt).

Jag känner igen mig i vissa saker du skriver.  T.ex. jag och min flickvän hade ett distansförhållande länge. NÄr vi väl flyttade ihop så funkade inte sexet särskilt bra. Jag lever just nu i ett förhållande utan sex med min flickvän. Vi har problem med sexet. Men vi pratar om det hela tiden. Vi gråter tillsammans. Vi pratar. Vi går också i terapi tillsammans. Jag vet inte om detta kommer leda till att vi börjar ha sex igen. Jag hoppas verkligen det.

En teori som jag själv har kring distansförhållande är att i ett distansförhållande så blir de få tillfällen då man träffas så intensiva att det inte är några problem att ha sex. All längtan och åtrå och fantasier om hur det ska bli när man väl träffas gör att det är jättelätt att ha sex när man väl gör det. Det finns så stora spänningar och förväntningar. Detta kanaliseras till bland annat sex.
    Inget fel med det i sig.
    Problemet med distansförhållande för min och min flickväns del är att eftersom vi träffades så sällan så vågade vi inte prata om våra innersta känslor. Om våra rädslor. Det kanske låter klyschigt men så var det verkligen. När jag väl träffade min flickvän så ville jag till varje pris undvika att vi bråkade, eller, värst av allt, att det kändes "trist". Detta ledde till att jag inte sa vad jag kände om jag kände någon jobbig känsla eller om jag kände irritation mot min flickvän. Istället låste jag in det och svalde det. Detta ledde till att vi känslomässigt distanserade oss från varandra. Det skedde långsamt och osynligt.
    När vi väl flyttade ihop så hade vi kvar samma problem. Vi pratade inte om våra känslor. Jo, vi pratade men bara till en viss nivå.
    Jag hoppas verkligen att du och din man kan prata tillsammans. Och att du kan uttrycka dina rädslor och säga som du känner. Jag är övertygad om att ni kommer hitta tillbaks till ert sexliv om ni hittar tillbaks till en närhet i känslorna mellan er.
    Kramar

Svar på tråden Hjälp, vi har inte sex längre - hur hittar vi tillbaka till lusten?