• Nea 661

Hur tillförlitligt är nupp egentligen?

Hej alla!
    Försöker läsa mig till nupp och kub genom internet, men känner att jag blir bara mer och mer förvirrad.
    Själv var jag och min man på nupp för någon dag sedan och fick reslutat 3,6mm på nackuppklarning och en riskbedömning på 1/5. Vad jag läser här i trådarna, är det många som fått liknande, och sedan inte visats sig vara något. Detta är ju bara en riskbedömning och inget resultat, och vänder man på det har vi 4/5 chans att få ett friskt barn. Vi funderar på fvp, bara för att få svart på vitt, så vi kan förbereda oss på, oavsett vad, men det innebär ju en risk för det med. Blir bara förvirrad.
    Så, hur förliktigt är nupp-testet egentligen?
    Och vad är skillnad på nupp och kub egentligen?
    Och vågar man göra fostervattenprov?
    Kram
  • Svar på tråden Hur tillförlitligt är nupp egentligen?
  • Äppelsin

Låter förvirrande! Jag trodde att nupp och kub var samma sak men det låter inte så, vi var på kub för någon vecka sedan och fick svaret 1:1977 angående downs.

• Äppelsin

Tror för övrigt att det enda test som är säkert svar är vid fostervattensprov, vid kub är det bara en riskbedömning ju. Vi nöjde oss med vårt test svar och det var låg risk sa de till oss så de rekomenderade inte fostervattensprov.

• Isbit

KUB är en förkortning av Kombinerat ultraljud och biokemi.

• Nea 661

Hej igen!
    Har nu pratat med barnmorska, nupp och kub är egentligen samma sak, med kub tar man ett blodprov på mamman som ska tillsammans med nupp ge ett mer tillförlitligt svar.
    Allt på ul såg bra ut, men med en nackuppklarning på 3,6mm, är detta lite över det "normala".
    Men vem vet? Enligt många trådar här på fl, kan jag läsa att det finns många som fått en risk på 1/ och tom 1/2 och ändå fått friska barn, men såklart man som förälder blir orolig, kanske helt i onödan. Nu ångrar jag nästan att vi tog det där nupp-testet, för nu vill vi bara njuta av graviditeten och se fram emot att bli föräldrar.
    Hur går det för er andra?
    Har ni gjort nupp/kub och sedan fvp?

• Isbit

Jag gjorde oxå häromdagen och fick 1:547
    Ångrar mig oxå lite att jag gjorde det.  Även om jag är utom högrisk gruppen och dom
    rekommderade inte att gå vidare med fvp

Ändå oroar jag mig lite och önskar att jag fått minst 1:5000

• Nea 661

Ja, man kan ju också vända på det att du fick 547/1 chans att få ett friskt barn. Jag o min man tänker iallfall så, vi har 4/5 chans. Ändå 80%, men klart man är orolig, kanske helt i onödan. Fått tid för fvp om två veckor och det känns också jobbigt att vänta..

• Kasperina

Jag trodde de hade slutat gör enbart NUPP iom att det är så osäkert jämfört med KUB.
    Jag har för mig att den riskbedömning som görs mha NUPP är ungefär 75% säker, medan den som görs
    med kub är 90% säker. Det innebär att det 75% säkerhet att ni har en risk på 1/5.   

• Nea 661

Vårt landsting erbjuder bara nupp. Tycker nupp endast är till för att folk ska bli oroliga, då det ju bara är en sannolikhetstest, inget resultat.

• vixtoria
    Nea 661 skrev 2012-03-30 14:06:24 följande:
    Vårt landsting erbjuder bara nupp. Tycker nupp endast är till för att folk ska bli oroliga, då det ju bara är en sannolikhetstest, inget resultat.
    Även kub ger bara en sannolikhet.
    Det finns olika skolor angående vad som är säkrast. Vid nupp mäter man olika delar av fostret, vid kub räknar man även in två värden från blodprov på mamman.
    Jag gjorde nupp uotmlands och på just det sjukhuset gjorde de enbart nupp, inte kub, eftersom de ansåg att blodproven kan ge falska positiva resultat.
  • Nea 661

Hej alla, ville bara säga att vi fick svar på fvp idag måndag, gjorde provet förra måndagen, så 4 arbetsdagar tog det. Allt var normalt så alla mina spänningar och all min ångest bara släppte nu och jag har gråtit. Har tänkt mycket under dessa veckor sedan vi gjorde nupp och fick "dåligt" resulat, 1/5 risk för ds, vad det betydde för oss och vilket pris man sätter för ett barn. Missförstå mig rätt, men man får nog diskutera grundligt med varandra över vad man ska ha detta resultat till. Funktionshinder såsom autism, dövhet, adhd mm kan man inte se med ett fvp och ds kan man faktiskt leva med. Jag är tacksam att vi gjorde fvp, men ångrar att jag gjorde nupp, då jag nu känner att det bara är en riskbedöming och man blir som förälder helt förvirrad och förtvivlad över den ovisshet som det faktiskt är med nupp. Vårt resultat blev kanske sämre med min ålder (39) och nackuppklarningen men är ändå inte ett tillförlitligt svar. Bara så man är medveten om detta. Kram

Svar på tråden Hur tillförlitligt är nupp egentligen?