• Copyjulia

Intralipid/ IVIG

Någon annan som använt sig av detta inför/ efter IVF av immunlogiska orsaker? Hur gick det?  (Finns ej i Sverige, jag går till en klinik i London.)

• Svar på tråden Intralipid/ IVIG
  • Lillstoran

Copyjulia - en fråga. Du nämnde i en tråd att du lyckats på ditt 7 försök. Var det ditt 7 fulla försök med äggplock eller inklusive FET? Det är en helt annan sak. Har en person som gjort 1 IVF men fick 8 blastocyster. Då har man enligt min mening bara gjort 1 försök.

• Bling1975

Sköterskorna på Christinakliniken på Sophiahemmet kan ge droppen om du har en ordination från en läkare. Du måste dock ha med dig Intralipiderna dit så du behöver även ett recept på dem. Du kan hämta ut på utländska recept i Sverige och Intralipider är billigt så det är inget större problem. De tar dock 3000 kr kontant per dropp, men det är ju smidigare än att åka till London var tredje vecka.

• Copyjulia
    Lillstoran skrev 2012-11-08 23:31:27 följande:
    Copyjulia - en fråga. Du nämnde i en tråd att du lyckats på ditt 7 försök. Var det ditt 7 fulla försök med äggplock eller inklusive FET? Det är en helt annan sak. Har en person som gjort 1 IVF men fick 8 blastocyster. Då har man enligt min mening bara gjort 1 försök.
    Jag har gjort fyra färskförsök och tre frysförsök. Lyckades på sista frysförsöket. Har alltid fått många ägg som odlats vidare till blastocyster, dessvärre har de klarat upptiningen dåligt. 
  • Lillstoran

Kul att det gick vägen ! Då har du egentligen 'bara' gjort 4 försök plus FET. Enligt min mening är det en annan sak om du hade gjort 7 fulla IVF. Har en kompis i en annan tråd som under sitt första försök fått 8 blastocyster. Nu har hon förbrukat ett färskt ägg och 5 blastocyster eller om det är 5 insättningar totalt. Men fortfarande finns 3 blastocyster kvar i frysen. Så då har hon egentligen bara försökt 1 ggr. En liten parantes!

• Bling1975
    Lillstoran skrev 2012-11-09 23:44:20 följande:
    Kul att det gick vägen ! Då har du egentligen 'bara' gjort 4 försök plus FET. Enligt min mening är det en annan sak om du hade gjort 7 fulla IVF. Har en kompis i en annan tråd som under sitt första försök fått 8 blastocyster. Nu har hon förbrukat ett färskt ägg och 5 blastocyster eller om det är 5 insättningar totalt. Men fortfarande finns 3 blastocyster kvar i frysen. Så då har hon egentligen bara försökt 1 ggr. En liten parantes!
    Förstår inte riktigt ditt sätt att se på det. Gravidchanserna (antal återföringar) är i min mening betydligt intressantare ur ett fertilitets- och utredningsperspektiv än hur mycket man har plågats genom ÄP (även om det kan vara beundransvärt på sitt sätt). Speciellt i dag när oddsen är mycket snarlika på ET och FET.
  • Lillstoran

Ok. I och för sig. Men det låter ändå bättre (om man nu kan uttrycka sig så) att ha lyckats på fjärde försöket än sjunde. Vad jag förstår är chansen i vart fall marginellt lägre vid FET. På Karolinska sa de att de flesta som lyckas gör det inom 3 försök, samt att chansen de 4 första försöken är lika stor. Däremot efter 6 försök så skrivs chansen i många fall ned ganska kraftigt. Och då menade läkaren en hel IVF. Tror ingen som inte lyckats på första försöket plus 5 blastocyster (vilket säger en del om äggkvaliteten) blir avrådd att fortsätta. Fortfarande 2 landstingsförsök kvar. Har man däremot försökt 6 fulla försök anar jag att situationen är en annan.

• Lillstoran

Jag menade att 8 blastocyster efter ett äggplock är väldigt bra. Läste om en tjej i en annan tråd som var över 40 år som blev avrådd från att fortsätta. Det vägdes in att hon inte vid ett enda försök kunnat få 2 ägg tillbaka, trots höga doser hormoner och motiveringen var också att trots ett antal försök hade det varken blivit ägg till frysen eller blastocyster (vilket tydligen ses som positivt).

• Copyjulia
    Lillstoran skrev 2012-11-09 23:44:20 följande:
    Ja, jag borde ha skrivit 7 INSÄTTNINGAR för att vara mer korrekt. Det känns dock inte som man "bara" gjort 4 försök. Varje försök tar ju sin tid och tär enormt på psyket när det misslyckas...
  • Copyjulia

Förresten har jag bara blivit gravid vid FET och aldrig vid färskförsök. Har faktiskt blivit gravid vid alla tre FET (Fast de första två slutade med tidiga MF). De två FET där jag fick MF tog jag äl-spruta men den senaste som lyckade var totalt ostimulerad. Kliniken i London sa att det ofta funkar bättre för dem med immunproblem med ostimulerad FET än med ET (förutsatt att embryona klarar upptiningen utan att tappa för många celler förstås). Och det verkade ju vara så för mig i alla fall om det nu inte bara var slumpen förstås eller kanske bara berodde på Intralipiderna. Tyvärr fick de tina ganska många embryon och kassera då de tappade en del celler, men jag har haft många att ta av så de som satts in har varit av toppkvalitet.

• Lillstoran
    Copyjulia skrev 2012-11-10 16:47:28 följande:
    Ja, jag borde ha skrivit 7 INSÄTTNINGAR för att vara mer korrekt. Det känns dock inte som man "bara" gjort 4 försök. Varje försök tar ju sin tid och tär enormt på psyket när det misslyckas...

Jag blev helt enkelt osäker vad du egentligen menade men nu förstår jag!
  • EmmaoPer

Finns ngn kvar i denna tråden och vet ni ngt om IVIG, är det ngt man kan göra I Sverige. Har ngn av er gjort detta och lyckats?

• Copyjulia

Förutom Intralipid gjorde jag även ett IVIG i England ca 1 v efter att jag blivit gravid. Har inte hört att det finns i Sverige. Jag blev dock sjuk (svår huvudvärk) efter mitt IVIG och fick missfall med ena tvillingen dagen efter (tack och lov höll den andra sig ju kvar). Kanske inte alls hade något samband men jag tänker aldrig göra om det.

Svar på tråden Intralipid/ IVIG