Äntligen! Ensamstående rätt till insemination i Sverige!
Så bra att det äntligen blev klart http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201112/SoU26/
Så bra att det äntligen blev klart http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201112/SoU26/
Varför skulle en ensamstående förälder ge barnet en sämre uppväxt?
Vidhåller att om man sätter sitt eget behov av att få barn framför barnets rätt att åtminstone teoretiskt ha två föräldrar är man en stor egoist, och det är inget som ska uppmuntras av lagstiftningen.
CMM - Du börjar lyckligvis bli allt mer ensam om din uppfattning. Om du inte hade märkt det är singelskapet inte en unik situation, utan väldigt utbrett, fr.a. i de större städerna. Ensamstående mammor är ett faktum och det är bättre att försöka göra den situationen så bra för alla inblandade som möjligt. Även i Danmark kan man numer välja öppen donator som singel, vilket innebär att barnet kan få veta sitt ursprung vid 18 års ålder.
Det ligger mycket i det "spermadonator" skriver. Det skulle kunna finnas mer att säga om frågan men CMM, jag gillar inte den ton du har, det inbjuder inte till en frukbar diskussion.
Fast jag håller inte med dig om allt "Spermadonator".
Jag tror inte att det för med så mycket bra att förorda normer i några sammanhang. Varför ska man försöka få andra människor att leva sitt liv på ett visst sätt? Påtvinga människor sådant som de själva inte skulle ha valt? Normen leder nog till mer skam eller känslor av misslyckande hos människor, än något bra. Jag tror inte att normer kommer få människor att få sina förhållanden att fungera bättre men det kan däremot leda till att man håller fast i ett förhållande man inte mår bra av. Detta innebär inte att vi "normlösa singlar" inte, en vacker dag, skulle kunna träffa någon som vi passar bra med och håller ihop med hela livet, men då är det ju för att jag har träffat rätt person, inte för att jag vill passa in i normen.
Som jag förstått det så ska man inte ge upphov till för många barn varken som ägg- eller spermadonator. Risken är att barnen träffas och inleder relationer som vuxna och det blir inavel.
Annars är jag för att hjälpa både barnlösa heteropar, homopar och singlar. De allra flesta har ett gott nätverk med både manliga och kvinnliga förebilder åt barnet så det ser jag inte som det stora problemet.
Tänk att få slippa pina sig igenom en vårdnadstvist där barnen blir lidande...
Jag tycker inte att diskussionen bör handla huruvida ensamstående är lika bra föräldrar som två personer. Diskussionen bör handla om hur mycket och vilken typ av gratis hjälp vi ska kunna begära att få av samhället.
Spermadonator: att halvsyskon får bilda familj kanske är okej men nog inte något många hade velat. Däremot tar jag helt tillbaka alla tveksamheter om de som donerar spermier håller kontakten med sin avkomma och avstyr eventuella olyckor i framtiden.
Måste fråga, varför får man som par inte använda sig av donator på privat klinik, utan hänvisas då till Danmark eller landstinget? Vad är skillnaden? Byråkratihästen Sverige?