• mammatillnovalie

Klåda på händer & fötter på 2 åring

Hej!
    Jag vet att detta säkert är en jätte svår fråga att svara på då det kan bero på mycket olika saker.
    Men min 2åriga dotter har börjat kliat sig under fötter & på handflatorna oroväckande mycket.
    Hon har alltid vaknat en gång på natten men nu när hon vaknar så ligger hon och kliar jätte mycket och håller på så i säkert 1-2 timmar. Hon vill att jag eller pappan också ska hjälpa till att klia.

Jag ser inga utslag på händerna, hon ser mest torr ut. Det jag är orolig för är att katterna eller ev hunden släpat med sig något utifrån men då kanske jag och sambon borde vara drabbade också.

Efter hur lång tid borde jag ringa Hälsocentralen för att kolla upp det? Det har inte pågått länge alls, i 2 dagar kanske. Hon verkar inte vara besvärad av det på dagarna men på nätterna håller hon på hela tiden. 

• Svar på tråden Klåda på händer & fötter på 2 åring
  • BVCsköterska Magnus

Hej!
    Tycker att du kan kontakta din Vård/hälsocentral då klådan faktikst är ett problem, då det stör nattsömnen ganska mycket som du beskriver, hjälp att få bort kliandet är primärt och sedan eventuellt vad som ligger bakom detta.

Mvh
    Magnus

Svar på tråden Klåda på händer & fötter på 2 åring