Föräldrar med ngn form av NPF-funktionsnedsättning
Här har vi en tråd för oss som har någon form av NPF-funktionsnedsättning =)
Hoppas vi kan hålla högt till tak utan personangrepp osv!
Här har vi en tråd för oss som har någon form av NPF-funktionsnedsättning =)
Hoppas vi kan hålla högt till tak utan personangrepp osv!
Jag är föräldra"ledig" än...
Vet inte alls hur det ska bli sen. Vill ju jobba och ha nånstans där jag kan "passa in" iaf... Tjäna lite pengar vore ju trevligt... Men är rädd för hur det ska bli i verkligheten.
Det är svårt.
Vad gör du?
Sjukskriven men med blankt nej till det från FK.
De anser mig fullt arbetsför vilket är bedrövligt. De har inte ens träffat mig eller pratat med mig utan beslutar så trots läkarintyg. :(
Sjukt!!
Så just nu lever vi på soc vilket inte gör att man mår bättre. :(
Ja, då har man "fått" AS och ADD dessutom.
Men psykologen menar att jag är väldigt högfungerande ändå och det är jag ju!
Fast det är också mest tack vare att jag har ett perfekt läkemedel för mig sen lång tid tillbaka.
Behöver bara lite extra stöd och ev anpassade förutsättningar i arbetslivet, t ex ranonering av sociala situationer och regelbunda arbetstider så ska det nog gå fint!
Ev lägre fram prova centralstimulerande för ADD.
jag har asperger och väntar mitt första barn med bf 24 februari! nån mer som väntar barn?
Hoppar också in, jag har adhd, men tror att om jag skulle göra om utredningen så skulle jag nog inte få en diagnos nu. Var sjuk i annat när jag utreddes så jag tror det blev lite missvisande.
Men min sambo har adhd och aspergers, han fick sin as-diagnos nyligen efter 5års kämpande mot utredare som vägrade "stämpla" folk. Vi har kämpat massor och han har stora svårigheter i föräldrarollen. Men nu ska vi få hjälp av hab att strukturera upp hans vardag och även lägga in tid för sonen, men han behöver stöd och "övervakning" när han umgås med sonen för att någon måste ha koll så sonen inte skadas eller sticker iväg.
Nu har vi haft första riktiga mötet med habiliteringen och de verkar fatta precis vad det handlar om och arbetsterapeuten som visserligen ska sluta om någon månad var så duktig på att försöka få sambon att tycka saker. När vi disskuterar själva så blir det ofta så lätt att han inte tillför mycket utan allt kommer från mig.
Hon stämde även av med mig när sambon gick iväg och kollade så jag också var med på tankarna. Bla. så pratade vi om att han ska gå ner i tid till typ 80% om det går att lösa ekonomiskt, så han kanske orkar mer, men först ska vi se till att han äter frukost, kommer upp i tid osv. grundläggande saker som skapar energi.
Känns så lovande och skönt att inte stå själv med allt utan ha någon annan som driver på lite, så kan vi få in mer tid med son och pappa också sen. :)
Här har ni en pappa till tre barn med en ADD-diagnos. Fråga vad ni vill!
Min fru gör dessutom just nu en utredning och det lutar åt ADD och nåt inom AST...
Ett av våra barn (snart 4 år) har just fått diagnoserna ADHD & Atypisk Autism. Hemmasituationen är minst sagt kaotisk rätt ofta då missförstånd och misstolkningar är en del av vardagen.