• RS89

"Fel" upptäcks för sent, vad gör man?

Hej! Nu kom det upp en tanke i mitt huvud som jag gärna vill ha svar på!
    Om man tex skulle få tid för ett RUL i vecka 20 och så får man reda på att man är i typ vecka 24-25 istället och så upptäcker man även tex ryggmärgsbråck eller något annat allvarlig som tex hjärtfel (alltså såna fel som vanligtvis brukar leda till att föräldrarna bestämer för att ta bort bebisen). Vad gör man då? Abort är väl bara lagligt fram till vecka 22? Och ännu värre, om man missar ett jättefel på RUL men får reda på det vid något annat tillfälle tex vid TUL i vecka 32 (ganska ovanligt att foster med jättefel klarar sig dit men det har väl hänt)... Bara en fråga som jag hoppas någon kan svara på!

• Svar på tråden "Fel" upptäcks för sent, vad gör man?
  • Chinirauring

Dem brukar väll säga att om barnet inte är livsdugligt så får man väll göra nån slags prövning( hos nån högre uppsatt) och dem bestämmer sen hur du ska gå tillväga. 

• Gravid till sommaren

Man ansöker hos Socialstyrelsen om att få göra sena aborter och vad jag förstår (är dock ingen expert) så brukar det beviljas om barnet har sådana fel att det inte är förenligt med liv eller skulle medföra mycket svåra handikapp.

• RS89
    Gravid till sommaren skrev 2012-04-15 13:56:25 följande:
    Man ansöker hos Socialstyrelsen om att få göra sena aborter och vad jag förstår (är dock ingen expert) så brukar det beviljas om barnet har sådana fel att det inte är förenligt med liv eller skulle medföra mycket svåra handikapp.
    ush, så om socialstyrelsen beviljar det så måste barnmorskan/läkaren ta bort barnet då. gud därför skulle jag aldrig kunna jobba i vården. stackars folk!
  • Ziroz

Som jag förstått det så kan man bli beviljad abort till v 22 om det finns särskillda skäl. Men jag har även uppfattat det som att om man får veta efter v 22 att bäbisen har ett sånt fel att det inte kan överleva så kan man få dispens för abort senare.

• RS89

men tänk om det inte är säkert att bebisen kommer att dö...om det är allvarligt men vissa har klarat sig ändå, då beviljar väl inte socialstyrelsen abort? 

Svar på tråden "Fel" upptäcks för sent, vad gör man?