• Knuttan

Pco och Lchf-kost, hur lång tid tills ni blev gravida?

Hej

Ni som har pco och lyckats bli gravida genom att övergå till lchf-kost, hur lång tid tog det från det att ni började tills ni blev gravida?

Jättetack på förhand till alla Glad

• Svar på tråden Pco och Lchf-kost, hur lång tid tills ni blev gravida?
  • Lillasyster82

Hej!

Min syster som introducerade LCHF i min familj var och är inte i behov av att gå ner i vikt men hon har fått andra positiva effekter av kosten istället, hon har blivit av med sin ledvärk. Själv har jag blivit av med mina eksem på händerna fast det tar mer än en månad innan det försvinner helt. Så fort jag äter kolhydrater så kommer det snart tillbaka igen som ett brev på posten. Känner även andra som äter LCHF och som mår mycket bättre allmänt, magen är bättre, återhämtningen är bättre osv.  Så enligt min åsikt så är LCHF bra allmänt annars också.

Som jag förstått det så är PCO/PCOS ett förstadie till Diabetes, man är resistens mot hormonet insulin. Man behöver mer insulin än vanligt för att reglera sockret i blodet. När man äter LCHF så tillsätter man inte så mycket kolhydrater, kolhydrater bildas till socker i kroppen och går ut i blodet. Detta innebär att blodsockret är mer stabilt under dagen. Själv har jag märkt stor skillnad, har inte alls de humörsvägningarna jag tidigare hade på grund av kolhyrdaterna jag åt - nu har jag inte något antydan till det över huvud taget. Följ länken om du vill läsa mer om PCO/PCOS, tycker själv det varit en av de bästa sidorna som jag läst om som beskriver just detta tillståndet.

Som jag förstått det så kan man inte bli av med PCO men man kan förbättra tillståndet och symptomen kan försvinna. Man kan alltså få regelbunden ägglossning, som jag förstått det så kan man få mer regelbunden ägglossning när man blir äldre. Dessutom har jag läst om flera här på familjeliv men även på andra ställen om personer som börjat äta enligt LCHF, dessa har fått ägglossning och även blivit gravida. På Anna Halléns blogg finns det en historia. Av dessa berättelser har jag blivit väldigt inspirerad och kämpar för att hålla mig till LCHF, har ätit så nu under en månad utan några större utsvävningar förutom igår. Under denna tiden har jag haft mens en gång - vet inte om det bara var ett tillfällighet men ser med spänning framemot kommande månader och ska fortsätta med denna kosthållningen. 

Hoppas det går bra för dig! 
    Peppkramar 

• EsinK

Hur lång tid tog det innan ni märkte förändringar så som äl...?

• Selaine

Jag blir så inspirerad! Är själv ÖVERTYGAD om att lchf och lågkolhydratkost samt regelbundna måltider är det bästa för mig och mina små äggstockar, men det ÄR så himlans svårt att börja.... jag äter absolut inte som jag skulle behöva (fattig frukost, lite lunch, stor middag och sötsaker däremellan) men de gånger jag är i närheten så mår jag bra! Jag får ju kolossala blodsockerdippar och är säker på att det är de som gör att min mens är dum i huvudet. typ.

• Lillasyster82

Snabba effekter jag fick var att slippa humörssvägningar och bli av med uppblåstheten i kroppen, framförallt magen. Tyvärr har jag inte hållt på längre än 1 månad på raken. Under denna månaden hade jag mensen, nu väntar jag på en till. Nu är jag på dag 35 och hoppas på det bästa men har dock fallit tillbaka till kolhydraterna sen

2 vecka tillbaka. Ska försöka komma tillbaka igen inom en snar framtid för jag tror på denna kosten.

• Rosen87

Hej.
    Vad har ni tränat under tiden ni åt LCHF?
    Äter själv LCHF har gått ner sju kilo på två månader. Brukar cykla/promenera en timme om dagen och sen springa 30 min på kvällen men börjar tröttna på alla träning och undrar därför hur ni gör?

• Lillasyster82
    Rosen87 skrev 2012-07-28 13:18:08 följande:
    Hej.
    Vad har ni tränat under tiden ni åt LCHF?
    Äter själv LCHF har gått ner sju kilo på två månader. Brukar cykla/promenera en timme om dagen och sen springa 30 min på kvällen men börjar tröttna på alla träning och undrar därför hur ni gör?

Hej!

Jag har inte tränat så mycket under tiden jag ätit LCHF. Kan tipsa om en sida, http://www.kostdoktorn.se/vill-du-bli-gravid-spring-mindre-at-mer/.

Lycka till!
  • stw89

Nu kan jag svara, testade positivt igår!!! Plus Hjärta 6 månader tog det från det att vi slutade med kondom. LCHF hade vi då ätit sedan ett par månader innan vi slutade skydda oss.

Det "komiska" i det hela är att min gyn sa att vi skulle försöka i 6 månader (egentligen ska man ju försöka i 12) själva och om det inte hade tagit sig på den tiden så skulle vi höra av oss för att börja en utredning. Så nu i slutet av september skulle jag ringa och säga att det inte hade fungerat. Men ända sedan i måndags har jag mått illa och haft som kramper i nedre delen av magen (typ som jag får innan jag ska få en riktig mensblödning, inte pco-blödning utan ägglossning) och natten mellan tisdag och onsdag vaknade jag t.o.m. och trodde jag skulle kräkas. Så jag gjorde ett test igår och det visade POSITIVT!!! 

Lycka till alla ni som försöker, det är inte omöjligt! :) 

• Rosen87

Hej. Tacksam för era svar men det visade sig att jag behövde bara två månader med LCHF sen var jag gravid. Är nu i vecka tolv o njuter varje dag

• stw89
    Rosen87 skrev 2012-09-20 20:25:25 följande:
    Hej. Tacksam för era svar men det visade sig att jag behövde bara två månader med LCHF sen var jag gravid. Är nu i vecka tolv o njuter varje dag

Grattis! :)
  • Lillasyster82

Nu är det min tur att få berätta att jag blivit gravid bland annat tackvare LCHF. Har hållt på med LCHF till och ifrån under ett år men har inte hållt i det några längre stunder förrän i somras då jag ätit LCHF i ca 1 månad innan semestern, som ett brev på posten hade jag snart mens. Innan dess var det 1,5 år sen.

Under semestern blev det mycket kolhydrater men lyckades få ytterligare en mens strax efter. När jag sedan väl kom hem var det bara att ta nya tag och fortsätta med LCHF och det resulterade att jag efter 2,5 månad plussade. Jag han alltså aldrig få en regelbunden mens med LCHF men jag fick trots allt ägglossning som vi lyckades pricka in till min stora glädje! 

En till stor anledning till min graviditet är den kinesiska akupunkturen jag gick på sen sommaren. Den hjälpte mig att få lite bättre balans i kroppen. :)

Nu är jag i v 12 och fick se lilla pyret igår på ultraljud för de ville fastställa vilken vecka jag var i eftersom jag hade så oregelbunden mens.   

• Bellis73

Om det är någon som fortfarande kollar här i tråden så ville jag bara berätta att min bebis anlände för en och en halv vecka sedan. Är nu tvåbarnsmamma tack vare LCHF! Cool

• stw89
    Bellis73 skrev 2013-01-23 14:21:43 följande:
    Om det är någon som fortfarande kollar här i tråden så ville jag bara berätta att min bebis anlände för en och en halv vecka sedan. Är nu tvåbarnsmamma tack vare LCHF! Cool

Stort grattis! Skrattande Jag går in i v 24 idag (23+0) och hittills har graviditeten mest inneburit massa jobbigheter (vidrigt illamående/spya, luktkänslighet, foglossning redan i typ v 5, yrsel, hjärtklappning, lågt blodtryck, dåligt järnvärde, inlagd för dropp...) men det är det SÅÅÅÅ himla värt ändå, för det gick ju att bli med barn! Jag är så glad! Glad
  • Snart Mamma 2013

Under stor del av mitt liv har jag levt med hormonrubbningen PCOS och tampats med vikt och andra biverkningar.
     Jag var 38 när jag började äta enl LCHF. Hade väldigt oregelbunden mestruation och vägde 107 kg.

Jag och min partner planerade att skaffa barn via insemination. Jag kartlade mina menstruationer i 10 månader medans jag stadigt gick ner i vikt. När jag efter 10 månader vägde 92 kg, och fick mer och mer regelbunden menstruation, gjorde vi vårat allra första försök.
    Och det tog sig direkt! På första försöket! Var svårt att tro ...

Nu sitter jag här i vecka 41 och bara väntar på att det ska säga PLOPP!! :))    

• anh

Alla ni som lyckats med LCHF, hur strikt har ni ätit då?

• Cice

Finns det några här på tråden som är från  Göteborg ?  Vi kanske kan stötta varandra?
     finns det ngn kvar i tråd :) 

• Cice

Hej  !!!   
    Jag har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka .    I torsdag fick jag mellanblödning, 16 dagar efter min vanliga mens. 

Jag är helt säker på att d e pga LCHF för mig för jag hade inte fått en enda mellanblödning i hela mitt liv innan jag började med LCHF .  

Det är de hormonella påslagen/skillnaderna pga stor omställning i diet (att gå över från att huvudsakligen bränna kolhydrater  till att huvudsakligen bränna fett är en stor omställning).

Någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på hur man skall göra för att inte drabbas av mellanblödningar. Hur mycket kolhydrater skall man behöva lägga till ungefär? 

Eller det tar  tre-fyra månader  innan  det  stabiliserade det sig igen ? Utan att jag  behöva lägga  till kolhydrater. 

Jag tror att  hormonerna lever loppan helt enkelt och jag hoppas att det stabiliserar sig snart!  

• Majken33
    stw89 skrev 2012-09-20 11:20:01 följande:
    Nu kan jag svara, testade positivt igår!!! Plus Hjärta 6 månader tog det från det att vi slutade med kondom. LCHF hade vi då ätit sedan ett par månader innan vi slutade skydda oss.

Det "komiska" i det hela är att min gyn sa att vi skulle försöka i 6 månader (egentligen ska man ju försöka i 12) själva och om det inte hade tagit sig på den tiden så skulle vi höra av oss för att börja en utredning. Så nu i slutet av september skulle jag ringa och säga att det inte hade fungerat. Men ända sedan i måndags har jag mått illa och haft som kramper i nedre delen av magen (typ som jag får innan jag ska få en riktig mensblödning, inte pco-blödning utan ägglossning) och natten mellan tisdag och onsdag vaknade jag t.o.m. och trodde jag skulle kräkas. Så jag gjorde ett test igår och det visade POSITIVT!!! 

Lycka till alla ni som försöker, det är inte omöjligt! :) 
    Lillasyster82 skrev 2012-12-14 11:55:12 följande:
    Nu är det min tur att få berätta att jag blivit gravid bland annat tackvare LCHF. Har hållt på med LCHF till och ifrån under ett år men har inte hållt i det några längre stunder förrän i somras då jag ätit LCHF i ca 1 månad innan semestern, som ett brev på posten hade jag snart mens. Innan dess var det 1,5 år sen.

Under semestern blev det mycket kolhydrater men lyckades få ytterligare en mens strax efter. När jag sedan väl kom hem var det bara att ta nya tag och fortsätta med LCHF och det resulterade att jag efter 2,5 månad plussade. Jag han alltså aldrig få en regelbunden mens med LCHF men jag fick trots allt ägglossning som vi lyckades pricka in till min stora glädje! 

En till stor anledning till min graviditet är den kinesiska akupunkturen jag gick på sen sommaren. Den hjälpte mig att få lite bättre balans i kroppen. :)

Nu är jag i v 12 och fick se lilla pyret igår på ultraljud för de ville fastställa vilken vecka jag var i eftersom jag hade så oregelbunden mens.   
    Rosen87 skrev 2012-09-20 20:25:25 följande:
    Men herregud vad det rasat in positiva upplevelser här! Inspirerande!!! Stort GRATTIS till er alla! 

Från en med PCO som ätit LCHF i två månader men förmodligen snart börjar med Pergotime också... 

Svar på tråden Pco och Lchf-kost, hur lång tid tills ni blev gravida?