Hur mycket ska man orka ta!?
Påhopp undanbedes!
Jag valde efter årsskiftet att lämna min fd sambo & pappan till min dotter.
Först när jag kommit halvvägs i min graviditet insåg jag att min dåvarande sambo var (är) periodare, efter ett långt & djupt snack med en god vän som utifrån egna erfarenheter kunde ge mig det svart på vitt. ?Han är periodare, den värsta sorten. Och du, min vän, är medberoende?
Va!? Vad menade hon? Jag tänkte att hon överdrivit det hela, men sade ändå till min sambo att ?Nu när vi ska bli föräldrar får du faktiskt lov att lägga allt festande på hyllan ett tag?. Men det gick inte.
När vår dotter sedan föddes blev allt värre. Fyllorna blev fler & för att inte säga grövre. Han hotade mig & tänkte vid ett par tillfällen ta till även fysiskt våld.
Efter ett par vändor bestämde jag mig trots allt för att lämna honom. Jag ville få må bra & leva ett harmoniskt liv med min dotter.
Men nu då? Jag gör allt & verkligen allt för att bevara en god dialog för att vår dotter & min fd sambo ska få ha en fullgod relation. Men till vilket pris?
Han struntar i henne, kmr & gullar lite & höjer sig självklart till skyarna för att ?han är en så bra pappa?.
Han är djävulsk emot mig emellanåt & säger indirekt att ?varför skulle jag behöva ta mitt ansvar - det var ju du som lämnade mig?.
Fy, det gör säga ont. Han betedde sig så illa att jag blev tvungen att lämna honom för att själv orka fortsätta. Han fick mig att känna mig så j*vla liten, men ändå ger jag honom chans efter chans att visa sig bättre.. Hur mycket ska en människa orka?
Hur ska jag göra? Det är så orättvist att jag ger vår dotter 200% av mig själv & sen ska jag behöva hans underskrift för att jag var dum & skrev på gemensam vårdnad.
Finns det någon här i samma sits & har någon något förslag på hur jag ska agera?
Just i detta nu ligger vår dotter på min arm med feber. Jag bad hennes far om hjälp ikväll, men han hade inte tid & blev rent utsagt förbannad på att jag bad honom om hjälp. Skrek åt mig att jag kräver så mycket av honom. Förmodligen ringde jag & störde honom mitt under öldrickandet...
Hur tycker ni att jag ska bete mig? Ska jag utesluta honom tills han visar intresse för sitt eget barn eller ska ja fortsätta som jag gör & ringa honom, upplysa honom (för det är ett krav han har. han ska veta allt som händer vår dotter,men är tydligen inte skyldig att hjälpa till...) Borde jag ansöka om egen vårdnad?