• Aurora h

    Utbildning Scenkonstproducent Sverige eller England?

    Jag vill läsa scenkonstproduktion (ej tv) och när jag söker utbildningar inom detta område förvånar det mig att det är så svårt att hitta någonting som passar, men då har jag bara tittat på det svenska utbudet. Känner till utbildningen på Dramatiska Institutet i STHLM, men den har inte antagning nu tyvärr.
    Därför har jag börjat vända blickarna mot London, där måse ju en mängd utbildningar inom scenkonstproduktion i varierad längd förekomma. Problemet är att jag har noll koll på vad som är bra, vilka sidor på nätet som man kan titta på osv. Jag vill börja plugga så fort som möjligt...Någon som kan ge mig tips så vore jag jättetacksam!  

  • Svar på tråden Utbildning Scenkonstproducent Sverige eller England?
  • LoDid

    Hej!

    Jag har inte specifik koll på utbildningar för scenkonstproducent men har gått annan teaterutbildning i Storbritannien. Tidigare fanns en slags stämpel på vissa skolor som hette "accredited", man kan söka på "accredited uk drama schools". Dessa var skolor som granskats och fått en slags "godkänd"-stämpel, som hade rätt stor betydelse för skolans anseende. Nu är denna stämpel borttagen av någon anledning, men ungefär samma skolor kan du hitta på den här listan: www.auditioncoach.co.uk/free-advice-for-aspiring-actors/federation-of-drama-schools/

    Dessa är skolor som traditionellt har haft lite högre anseende, vilket ju dock inte behöver betyda att det är de bästa. Däremot kan det vara bra att veta att i Storbritannien så klassas dessa lite högre än andra.

    Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Svar på tråden Utbildning Scenkonstproducent Sverige eller England?