• Nickipicki

När kan barnet börja fsk?

Hej

Jag undrar när det är som lämpligast för barnet att börja förskolan? Ungefär i vilken ålder skulle du tycka att barnet är redo för förskolan?

Tack 

• Svar på tråden När kan barnet börja fsk?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Enligt forskning är ett åringar lättast att skola in eftersom de inte har så avancerade tankegångar än.
    Själv har jag valt vid 1,5 år av ekonomiska skäl.
    Några väntar tills 2 så att barnen mer kan prata.

Vad är din behov?

Det viktigaste tror jag, är att du vill lämna ditt barn på förskola, då blir det bra!

Mvh Inger

• Nickipicki
    Förskolepedagogen skrev 2012-04-01 20:29:16 följande:
    Hej!
    Enligt forskning är ett åringar lättast att skola in eftersom de inte har så avancerade tankegångar än.
    Själv har jag valt vid 1,5 år av ekonomiska skäl.
    Några väntar tills 2 så att barnen mer kan prata.

Vad är din behov?

Det viktigaste tror jag, är att du vill lämna ditt barn på förskola, då blir det bra!

Mvh Inger
    Tack för ditt svar! Vi funderar över att vara hemma med barnet tills hen fyllt 18 månader. Jag tänker mycket kring anknytning, barnets egen utveckling, och givetvis att jag vill vara med barnet så mycket som möjligt. Då blir jag lugn över ditt svar ;) 

Vidare funderar vi över tiderna på fsk då barnet väl skolats in. Ser följande bra ut? ;
    7.45 till 15.45. Eventuellt att barnet hämtas tidigare än så en dag i veckan.  Vi kommer att bo ett stenkast från förskolan, så det tar bara 4-5 minuter att gå dit. Resten av dagen innebär alltså tid med vårt barn... 
  • Förskolepedagogen

Tiderna låter strålande!

Svar på tråden När kan barnet börja fsk?