• QueenObscene

Varför döpte/ska du döpa ditt barn?

Ja, som rubriken lyder. Är nyfiken på varför man väljer att döpa sitt barn.

Själv anser jag att dop är totalt onödigt då jag inte är troende vill ge mitt barn möjligheten att själv välja om hon vill tillhöra en församling som äldre. Man kan döpa sig i samband med ev. konfirmation, då får hon isåfall göra det då. Tycker inte att man har en kristen ceremoni för någon som inte förstår vad detta innebär.

OBS att röstningsalternativet "Annat" INTE är detsamma som "jag ska inte döpa", det finns ett eget alternativ för det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför döpte/ska du döpa ditt barn?
  • skogsvitter

Skulle nog förövrigt säga att det är raka motsatsen, bibeln anpassas ju hela tiden till vårt moderna samhälle, den har ju förändrats massor. Så att påstå att bibeln är grunden istället för tvärtom är ju bara löjligt.

• dec2010

Du har din åsikt o jag min. Och min verkar du vilja förvrida o tolka så att du kan håna mig. Så jag lägger ner. Orkar inte sitta o försöka förklara vad jag menar. Uppenbarligen har jag iaf isf skrivit min tanke på fel sätt eller så är det du som tolkar mig alldeles galet.

Jag har en liten tro på mitt eget vis o vi går i kyrkan. Men på dig låter det som att jag är nån slags fanatiker. Lite roligt det har jag definitivt aldrig blivit anklagad för förut. Nån ggn ska vara den första.

• Jättekul
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-04-01 20:22:52 följande:
    Nu får du nog förklara dig.

I Svenska kyrkan tror vi på Gud, som uppenbarar sig som Gud Fader, Sonen Jesus Kristus och den helige Anden. Vi tror på hela paketet, inget antingen eller.

Vi delar Gamla Testamentet som helig skrift med såväl judendomen som islam. Inom islam nämns också Jesus (som profet).

Ja, Sverige har haft andra religioner än idag. Katolicismen är en kristen kyrkogren, precis som den lutherska.
    På vilket sätt tvångskristnades Sverige?

När i dopgudstjänsten menar du att alla föräldrar lovar att uppfostra sitt barn i den kristna tron?

Jag och min man är bägge troende och för oss var det självklart att döpa våra barn. De kommer att få göra massor av val i sina liv. En del av de saker de fått med sig hemifrån kommer de själva att ta ställning för, i vissa frågor kommer de att välja annorlunda än vad vi gjort. Jag har själv valt att byta kyrkotillhörighet, men är ändå glad för att jag döptes som barn i den kyrka mina föräldrar valde.

/ Skånepräst

Jag tyckte jag förklarade mycket bra. Något kort men det beror på att jag inte orkar hålla på med några längre utlägg. dessutom gillar jag inte din uppmaning "Nu får du nog förklara dig" den påminner nämligen alldeles för mycket om att vissa människor vill utöva makt över andra. 

Jag har läst hur du upplever och uttrycker vad religionerna är. Jag håller inte med dig och jo den krisendomen som är den dominerande idag i Sverige framkom genom tvång. Vill inte ens tänka på vad som hände med alla nunnor och munkar samt universitet som förstördes bl a.
  • Jättekul
    Helle333 skrev 2012-04-01 20:10:55 följande:
    Du hade ju med alternativet att Jag/vi ska INTE döpa våra barn, vi tänker inte döpa vår dotter då vi anser att dop är tvångskristning. Ja, har du frågat din bebis - lilla x, skulle du vilja ingå i ett religiöst samfund? Vad fick du för svar? Vår dotter får istället själv välja om hon ska döpas senare i livet  eller välja annan religion när hon är tillräckligt gammal för att läsa på och förstå vad religionerna innebär. Vill hon konfirmera sig i framtiden är det bara att hon blir döpt då, hennes val och inte vårat. För mig känns dop helt enkelt som att man tvingar in sitt barn i ett religiöst samfund.
  • lykantrophona

Jag blev själv döpt som spädbarn, och är lite bitter över det. Min syster fick välja när hon var runt 10 år, och valde att bli döpt. Hade jag fått välja i den åldern hade jag tackat nej.

Ifall jag får några barn, så kommer jag inte att döpa dem. Gärna ha någon form av välkomstfest tillsammans med släkt och vänner, som exempelvis hölls för min systerdotter. Men jag är inte kristen, och inte heller tänker jag registrera ett barn som inte ens kan prata som medlem i en församling. Är ganska anti barnadop överhuvudtaget.

Fija m 2 pojkar skrev 2012-04-01 20:22:52 följande:
    Nu får du nog förklara dig.

Ja, Sverige har haft andra religioner än idag. Katolicismen är en kristen kyrkogren, precis som den lutherska.
    På vilket sätt tvångskristnades Sverige?

Kungarna i Norden kristnade sig främst pga ekonomiska påtryckningar från kontinenten - kristna ville inte handla med hedningar, helt enkelt. När kungarna hade blivit kristna, så tvingade många av dem att låta sina undersåtar döpas också. Många hedniska sedvänjor förbjöds i lag. Hedniska harg och vi revs, och ofta byggdes en kristen kyrka ovanpå.

Om vi tittar framåt i tiden, så kan vi väl knappast säga att det var ett demokratiskt beslut som ledde till att Sverige blev protestantiskt heller.

Under 1600-1700-talet så skulle samerna kristnas, staten lade mycket kraft på att bygga kyrkor i Norrland. Dessutom brände man deras trolltrummor. Jag har även hört att samer som inte kom till kyrkan varje söndag fick betala straffskatt.

Ännu senare (1989), så restes påvestenen "till minnet av Sveriges kristnande" på en för hedningar central kultplats: högarna i Gamla Uppsala.

Så ja, visst har det funnits ett mått av tvång när det gäller kristendomens spridande. Jag hade hoppats på att präster i deras utbildning hade fått höra om det här.
  • Helle333
    lykantrophona skrev 2012-04-02 00:05:19 följande:
    Jag blev själv döpt som spädbarn, och är lite bitter över det. Min syster fick välja när hon var runt 10 år, och valde att bli döpt. Hade jag fått välja i den åldern hade jag tackat nej.

Ifall jag får några barn, så kommer jag inte att döpa dem. Gärna ha någon form av välkomstfest tillsammans med släkt och vänner, som exempelvis hölls för min systerdotter. Men jag är inte kristen, och inte heller tänker jag registrera ett barn som inte ens kan prata som medlem i en församling. Är ganska anti barnadop överhuvudtaget.

Kungarna i Norden kristnade sig främst pga ekonomiska påtryckningar från kontinenten - kristna ville inte handla med hedningar, helt enkelt. När kungarna hade blivit kristna, så tvingade många av dem att låta sina undersåtar döpas också. Många hedniska sedvänjor förbjöds i lag. Hedniska harg och vi revs, och ofta byggdes en kristen kyrka ovanpå.

Om vi tittar framåt i tiden, så kan vi väl knappast säga att det var ett demokratiskt beslut som ledde till att Sverige blev protestantiskt heller.

Under 1600-1700-talet så skulle samerna kristnas, staten lade mycket kraft på att bygga kyrkor i Norrland. Dessutom brände man deras trolltrummor. Jag har även hört att samer som inte kom till kyrkan varje söndag fick betala straffskatt.

Ännu senare (1989), så restes påvestenen "till minnet av Sveriges kristnande" på en för hedningar central kultplats: högarna i Gamla Uppsala.

Så ja, visst har det funnits ett mått av tvång när det gäller kristendomens spridande. Jag hade hoppats på att präster i deras utbildning hade fått höra om det här.
  • Björnmossa
    skogsvitter skrev 2012-04-01 20:45:57 följande:
    Nej, det är inte "baserat" på kristen värdegrund, det råkar vara kompatibelt. Det är verkligen inte samma sak. Men jag antar att det är typiskt religiöst att tro att allt i vårt samhälle är sprunget ur just den egna religionen. Enough said.
    Kristendomen är en religion som bygger på Kristi liv och gärningar. Det man kan läsa om vad Jesus gjorde och sa är grunden till allt. I evangelierna står det tydligt att han gjorde upp med den gamla ordningen och förespråkade jämlikhet, förlåtelse, generositet osv. Han är (självklart och lyckligtvis) inte den enda som har haft de idéerna. Men det är ändå det som religionen handlar om. Om du jämför gamla testamentet med nya så är det betydligt tuffare tag i gamla.

Jag har inga problem med att fostra barn ungefär efter Kristus värderingar. Eller för den delen Nelson Mandelas eller Astrid Lindgrens, men det måste man ju inte ta upp under dopet.

/inte troende
  • Smulan 89

Har inte döpt vår son och kommer inte döpa nr 2 som dyker upp i maj heller. Vi är inte troende varken jag eller min sambo. Var på dop och lyssnade då på vad prästen sa om dopet, när kompisarna döpte sitt barn. Visst kunde vi döpt våra barn av tradition, men det kändes inte bra att stå där fram och döpa sina barn, när man inte alls tror på det som prästen säger.

• Jättekul
    Smulan 89 skrev 2012-04-02 19:07:30 följande:
    Har inte döpt vår son och kommer inte döpa nr 2 som dyker upp i maj heller. Vi är inte troende varken jag eller min sambo. Var på dop och lyssnade då på vad prästen sa om dopet, när kompisarna döpte sitt barn. Visst kunde vi döpt våra barn av tradition, men det kändes inte bra att stå där fram och döpa sina barn, när man inte alls tror på det som prästen säger.
  • Ginny

Vi kommer att döpa våra kommande barn. Både jag och min man är döpta och konfirmerade och tillhör Svenska Kyrkan och vi tycker att det är en fin tradition. Att det ger ett tillfälle för hela släkten att samlas runt barnet gör inte saken sämre. Skulle barnet/barnen sedan inte vilja konfirmera sig som en bekräftelse på dopet så är det ju deras sak att avgöra. 

• Fija m 2 pojkar
    Jättekul skrev 2012-04-01 22:50:31 följande:
    Jag tyckte jag förklarade mycket bra. Något kort men det beror på att jag inte orkar hålla på med några längre utlägg. dessutom gillar jag inte din uppmaning "Nu får du nog förklara dig" den påminner nämligen alldeles för mycket om att vissa människor vill utöva makt över andra. 

Jag har läst hur du upplever och uttrycker vad religionerna är. Jag håller inte med dig och jo den krisendomen som är den dominerande idag i Sverige framkom genom tvång. Vill inte ens tänka på vad som hände med alla nunnor och munkar samt universitet som förstördes bl a.
    Jättekul, du "förklarar" inte särskilt bra eftersom du rör ihop begreppen. Uppenbarligen vet du inte skillnad på kristendom, judendom och islam, och inte heller att såväl protestantism som katolicism är grenar av kristendomen. Därför undrade jag hur du menade i det inlägg jag citerade? Jag vill inte visa makt, däremot vill jag gärna reda ut fakta...
    lykantrophona skrev 2012-04-02 00:05:19 följande:

Det är klart att jag vet att allt inte var frid och fröjd genom Sveriges historia, men att påstå att något som helst i Sveriges medeltidshistoria skulle ha skett genom demokratiska beslut (åtminstone med vad vi idag menar med demokrati) vore jo befängt. Det var ett enväldssamhälle där kungens ord var lag.
    Det jag specifikt undrade över var Jättekuls tolkning eftersom det var så mycket som var ihoprört i det inlägget. Nu framgår det ju t ex att Jättekul tolkar Sveriges övergång till prostestantismen som kristendomens införande i Sverige (vilket givetvis är felaktigt, då Sverige vid detta lag i 500-600 år varit katolskt, dvs kristet).

Idag råder religionsfrihet i Sverige. Det innebär både att man har rätt att fritt välja religion - och att avstå från religiös utövning. Enligt FNs barnkonvention har även barn rätt till andlig utveckling. 
  • lykantrophona
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-04-04 19:16:47 följande:
    Jättekul, du "förklarar" inte särskilt bra eftersom du rör ihop begreppen. Uppenbarligen vet du inte skillnad på kristendom, judendom och islam, och inte heller att såväl protestantism som katolicism är grenar av kristendomen. Därför undrade jag hur du menade i det inlägg jag citerade? Jag vill inte visa makt, däremot vill jag gärna reda ut fakta...
    Det är klart att jag vet att allt inte var frid och fröjd genom Sveriges historia, men att påstå att något som helst i Sveriges medeltidshistoria skulle ha skett genom demokratiska beslut (åtminstone med vad vi idag menar med demokrati) vore jo befängt. Det var ett enväldssamhälle där kungens ord var lag.
    Det jag specifikt undrade över var Jättekuls tolkning eftersom det var så mycket som var ihoprört i det inlägget. Nu framgår det ju t ex att Jättekul tolkar Sveriges övergång till prostestantismen som kristendomens införande i Sverige (vilket givetvis är felaktigt, då Sverige vid detta lag i 500-600 år varit katolskt, dvs kristet).

Idag råder religionsfrihet i Sverige. Det innebär både att man har rätt att fritt välja religion - och att avstå från religiös utövning. Enligt FNs barnkonvention har även barn rätt till andlig utveckling. 
    Nja, innan Gustav Vasa så valdes ju kungen. Visserligen inte helt fria val, men röstades fram av andra framstående män. Vilket nog är mer demokratiskt än hur vi får våra kungar och drottningar idag.

För att inte tala om att kvinnors ställning under förkristen tid i Sverige anses ha varit högre än under kristen medeltid.

Visst har barn rätt till andlig utveckling. Men är det verkligen moraliskt att binda ett barn till ett religiöst samfund, innan barnet ens kan tala? För att inte tala om att barnet behöver målsmans tillåtelse att gå ur detta samfund, fram tills att barnet fyller 18. Barnet borde själv få välja, i mitt tycke. Inte behöva vänta tills den är 18, men åtminstone tills barnet kan tala och ta några egna beslut. Typ 5-årsåldern kanske vore vettigt iaf.
Svar på tråden Varför döpte/ska du döpa ditt barn?