• Mellanmjölkens land

Utomlands med 13mån

Vi ska åka 1v till medelhavet med våran 13mån. Antagligen sover vi över på Arlanda för att slippa gå upp så fruktansvärt tidigt.

Flygresa: ca 4h
    Få ut bagaget + packa i bilen: 1-1,5h (att springa av sig lite på)
    Bil till resmålet: ca 1h

Hur underhåller man ett barn i den åldern så  länge? Bilåkning är ingen favorit änns i vanliga fall och 1h är precis på gränsen för vad som funkar.

Sen har jag några funderingar beträffande maten:

Vi kör på plockmat och en av favoriterna är pastaskruvar. Skulle ni tagti med ett par nävar så att det räcker till åtminstone 2-3 måltider för henne? Det skulle ge oss lite tid att få tag på nått liknande på plats.

På morgonen äter hon först gröt och sen får hon lite av mina osötade flingor. Flingorna är definitivt frukostens höjdpunkt (hon får ju äta samma som mamma!). Att få tag på osötade flingor är svårt, att få tag på det utomlands brukar vara omöjligt, Skulle ni ta med flingor till dottern? Gröt tar vi självklart med.

Känns bara så löjligt att släpa med pasta och flingor...

• Svar på tråden Utomlands med 13mån
  • MrsC74

Vart åker ni? Har de inte pasta och flingor i affären där ?

• Nordanvinden08

Vi har rest mkt med vår dotter (från hon var 6v...) vi har familj i sydafrika plus att vi själva reser mkt. Flyget går som det går, er dotter är nu lite över ett och då gick det bra för oss, man får ta med sig lite leksaker sen kanske hon somnar oxå:) Det var värre mellan 1,5-2 då de vill bli sysselsatta HELA tiden!! Och de vill ut och gå;) Jag tror att det viktiga är att ni är lugna, börjar hon skrika och gråta so what, det är barn och man får göra det bästa man kan:) Jag skulle ta med mig flingor, pasta skulle jag koka och ta med mig för resan om hon tycker om det. Vi har alltid med oss för resan då vår dotter är glutenintollerant. Innan vi fick reda på det tog vi oxå med oss då hon var kräsen;)
    Vet inte om ni har en smartphone, då kan ni ladda ner någon film hon tycker om som hon kan roa sig med en liten stund. Min dotter älskade teletubbies:) Man får göra lite undantag på sina regler när man reser, man gör så det fungerar:)
    Ha med er vatten i nappflaska oxå när ni lyfter och landar, eller ge henne välling om hon tycker om det. Det hjälper att dricka och svälja så de inte får ont i öronen:)
    Lycka till nu! Går säkert bra:)

• Mellanmjölkens land
    MrsC74 skrev 2012-04-01 12:02:28 följande:
    Vart åker ni? Har de inte pasta och flingor i affären där ?
    Tanken med pastan var att vi skulle slippa ge oss ut och jaga pasta det första vi gör när vi kommer ner. Tillsammans med frikadeller på burk har vi så att vi klarar oss över kvällen.

Flingorna... Tja, det har tagit mig år att hitta helt osötade flingor i Sverige och sötade flingor får hon inte. Jag misstänker att det kanske inte är helt lätt att få tag på nått motsvarande när man kanske inte har de mest välsorterade affärerna att välja bland

Beträffande mat på planet ska vi försöka komma på nån lämplig mat som kan ätas kall. Ett par Ella's Kitchen tar vi nog också med som spillfritt mellanmål.
  • Heini

Vi har också rest en hel del med vår son redan trots att han bara är 15 månader i skrivande stund. Senast var vi iväg på en tre veckors semester till Thailand, han blev 13 månader ganska mitt under resan. Allt gick smärtfritt, inklusive de två 24 timmarsresorna åt båda hållen.

Min erfarenhet är att man inte tänker på samma sätt vad det gäller socker till barn så om du är väldigt noga med att inte ge sötade produkter till ditt barn så bör du definitivt packa med dig sådant hemifrån. Vi är noga med sockret hemma, men i Thailand var det omöjligt att hitta något osötat, tvärtom kändes det som att de sockrat extra på allt. Men som Nordanvinden08 skriver så får man nog ibland släppa lite på sina regler när man är ute och reser (om man liksom oss är för lata för att släpa med oss allt för mycket mat mm).

Till resorna brukar vi ta med oss leksaker och böcker som intresserar. Sedan är det ett måste med små ätbara saker som de kan plocka längre stunder med. Russin, vindruvor, majskrokar, smörgåsrån, gurkstavar, ja utgå från vad barnet gillar förstås. Gärna flera olika sorter så att han/hon inte tröttnar.

Och skulle ert barn råka föra väsen på flygplanet så är det inte hela världen. Det finns självklart folk som stör sig oerhört på att småbarnsfamiljer också är ute i världen (det gör de oavsett om barnen stör eller ej) men de allra allra flesta verkar tycka om barn och har förståelse för att barn har andra behov än vuxna. Vår erfarenhet är att medpassagerarna också brukar vara duktiga på att roa barnen. Det kommer nog att gå hur bra som helst så länge inte ni vuxna stressar upp er! Glad

• Heini

Och ja, jag hade tagit med mig mat till några måltider bara för säkerhets skull, ifall ni inte hittar något ätbart till barnet direkt på plats och ifall det uppstår tillfällen som restaurangmaten inte smakar eller om ni behöver mat snabbt av någon anledning någon gång under resan. Glad

• Mellanmjölkens land

Hon klarar sig utmärkt utan flingor, hemma är de frukonstens "efterrätt". Det finns därför ingen anledning att ge henne sötade flingor bara för att.

Gröt tar vi med eftersom hon är ganska kräsen och det känns bra att ha med nått som vi vet att hon gillar.

• Dixie

jag hade tagit med pasta och flingor, tar ju inte så stor plats i väskan och kan vara skönt att slippa springa runt och leta de första dagarna!

trevlig resa!

Svar på tråden Utomlands med 13mån