• Anonym (vill inte längre)

måste jag bo kvar?

Hej, jag behöver verkligen hjälp/råd.
    Lite fakta om mig: Jag är en 16 årig tjej (blir 17 i september). Mina föräldrar är skilda sedan jag var ca 5 år. Bor nu hos min mamma, hon har en ny kille och har 2 barn med honom. Jag är tillsammans med en helt underbar kille, vi har varit tillsammans i snart 1år. Och jag har en hund på 14 månader.
    Nu kommer det jag vill ha hjälp med. Det är så att jag blir illa behandlad av min mamma. Hon skriker på mig, jag får dagligen höra hur jävla värdelös jag är, att jag inte gör nått utan bara tänker på mig själv m.m. hon svär ofta till mig, och jag mår verkligen dåligt, ibland så väntar jag bara på att hon ska slå mig, men det har aldrig hänt. när min mamma är bort rest med jobbet så får jag hämta mina bröder, laga mat hjälpa dem med läxan och lägga dom på kvällen. Sen så försöker jag att fixa mina egna läxor, men då kommer mamma hem och då måste jag gå ner sen så står hon och skriker på mig och säger att jag är så jävla självisk och att jag aldrig hjälper till med något. Gråter nästan varje kväll. Det kanske inte låter så allvarligt för er nu, men det är hemskt och jag känner mig inte som en del av familjen...
    Min pojkvän vet precis hur det är för mig hemma och han har stöttat mig så otroligt mycket, utan han så tror jag nästan att jag tagit livet av mig. Och han har flera gångar sagt att jag borde gå till soc, men jag är så rädd att de ska flytta mina bröder också, hon är inte elak mot dom. Och jag är rädd för jag kommer starta ett krig.
    Ni undrar kanske varför jag inte bor hos min pappa, men det är för att jag inte får.
    Jag och min kille har en framtidsplan, och det är att flytta ihop när jag blir 18. Men nu tvekar jag på att jag orkar bo kvar här tills dess. Mamma vill inte att jag ska vara med min pojkvän längre, men han är fan den enda som bryr sig och älskar mig. Han är min familj, och det finns inte en chans i världen att jag lämnar honom.

Om jag pratar med soc, vad skulle de göra? Skulle de inte kunna ge mig nått bidrag så jag kan få flytta nu? Och kan min mamma hindra mig från att bo med min kille nu när jag är under 18?
    Tacksam för råd!

• Svar på tråden måste jag bo kvar?
  • Anonym

Min bästa kompis blev myndighetsförklarad som 16 åring och satt i egen lägenhet av soc . Men hennes mamma är bipolär .
    Jag själv flyttande från min familj som 17 år på internat . Ordnade med skola på annan ort för att jag inte klarade av min mammas mentala misshandel .

Så det går att få eget boende tidigare än 18 år . Gå till soc berätta hur det ligger till . De är faktiskt till för att hjälpa till om man mår dåligt .      

Okej, tack så jätte mycket. Jag måste nog gå till dom, men jag är så himla rädd för jag vet att mamma kommer bli jätte arg.

• Anonym

Säg till soc att det är konfidentiellt det du berättar, att dom inte får föra det vidare. Din mamma ska ju inte behöva veta dina planer förrän du redan har flyttat därifrån.

Jag flyttade hemifrån när jag var 17. Minns inte att det var några problem på något sätt.

• Angels

Är man över 16 år gammal kan man skriva sig var man vill... dvs, man kan bo var man vill. Sen att man då måste se till att ha en inkomst så man klarar sig ekonomiskt är ju förstås en annan sak.

Vem säger att du inte få bo hos pappa? Din pappa? Om din pappa vill att du bor hos honom, så är det bara att flytta. Skriva under flyttanmälan får du göra själv när du är över 16 år gammal och din mamma kan inte göra så mycket åt det. Vill hon stämma din pappa i rätten, då får hon göra det, men hon kommer inte så långt med det om du vill bo hos honom.

Hoppas det löser sig för dig.

• Anonym

soc kan hjälpa dig få flytta hemifrån från 16 års ålder :)
    lycka till! 

• sextiotalist

Du skriver inget om din pappa, finns han med i bilden någonstans?

• Angels
    sextiotalist skrev 2012-04-02 11:20:23 följande:
    Du skriver inget om din pappa, finns han med i bilden någonstans?
    Hon skriver att hon inte får bo hos pappa, men inte vad anledningen till detta är. Om det beror på mamman, så kan hon inte hindra barnet när det är så pass gammalt, så för TS skull hoppas jag att det är så det ligger till för då är det bara att flytta. Visst kommer det säkert bli ett rent helvete från mammans sida, men det blir det nog oavsett om mamman är emot en flytt över huvud taget.
  • Anonym (Soc sek.)

Ta kontakt med soc och berätta om hur du har det hemma. Av det du skrivit här så har jag svårt att se att de skulle bevilja dig eget boende. Det är absolut inte okej att ens mamma behandlar en illa så som du upplever att din mamma gör, men det krävs väldigt mycket för att soc ska gå in och ta ett ekonomiskt ansvar för dig. 

Jag tror att det troligaste är att man från soc kommer erbjuda dig och din mamma hjälp i form av att arbeta med er relation.

Om du tar kontakt med soc och gör en ansökan om hjälp så måste de kontakta dina vårdnadshavare och berätta om vad du sökt hjälp för. Dina vårdnadshavare har rätt att ha partsinsyn i ditt ärende så länge du är under 18 år.

okej, för jag vill inte hamna på nått hem. men om jag kunde klara mig själv med pengar, skulle de kunna hjälpa mig flytta då? och om jag går dit bara för att prata och kolla vad de skulle kunna göra för att hjälpa mig, måste de säga till mamma då också?

angående min pappa, så är det så att jag inte får bo där för honom. jag får vara där på helgerna, men inte på vardagarna. men det är väldigt jobbigt att vara där, det finns typ ingen mat. och det har altid varit jobbigt med pappa för han har aldrig viljat lägga ut nått för mig varken tid eller pengar och gör fortfarande inte det. min farmor fick köpa kläder åt mig.

jag tror inte att det skulle hjälpa med att få hjälp att jobba på vår relation. asså jag är ganska säger på att mamma har riktiga problem med illska, min morfar har haft nått sånnt men då fick han vara på psyket.

jag vet faktiskt inte om vi har nån kurator, skolan jag går på är en friskola och det är väldigt ny. kan man gå till ungdomsmottagninen? där tror jag de har nån kurator.       

• Chianti
    Anonym (vill inte längre) skrev 2012-04-02 18:51:52 följande:
    okej, för jag vill inte hamna på nått hem. men om jag kunde klara mig själv med pengar, skulle de kunna hjälpa mig flytta då? och om jag går dit bara för att prata och kolla vad de skulle kunna göra för att hjälpa mig, måste de säga till mamma då också?

angående min pappa, så är det så att jag inte får bo där för honom. jag får vara där på helgerna, men inte på vardagarna. men det är väldigt jobbigt att vara där, det finns typ ingen mat. och det har altid varit jobbigt med pappa för han har aldrig viljat lägga ut nått för mig varken tid eller pengar och gör fortfarande inte det. min farmor fick köpa kläder åt mig.

jag tror inte att det skulle hjälpa med att få hjälp att jobba på vår relation. asså jag är ganska säger på att mamma har riktiga problem med illska, min morfar har haft nått sånnt men då fick han vara på psyket.

jag vet faktiskt inte om vi har nån kurator, skolan jag går på är en friskola och det är väldigt ny. kan man gå till ungdomsmottagninen? där tror jag de har nån kurator.       
    Självklart kan du vända dig till ungdomsmottagningen om du vet att de har kurator. Då vet du ju också att du får prata med nån som har tystnadsplikt, och ni kan tillsammans komma fram till vad som är bästa nästa steg för dig i den här processen.

Man kan inte veta något innan man testat, men jag skulle nog inte sätta för mycket hopp till att soc kommer hjälpa dig med nytt boende eller försörjning. Deras första steg brukar vara att försöka hjälpa till med att det boende du har ska funka för dig, dvs prata med din mamma, försäkra sig om att dina föräldrar underhåller dig. Det är en process som tar tid och du kommer hinna bli 18 innan den är klar.
    Och då är du fri att flytta, men du kommer få ordna det själv med boende och försörjning.

Men som sagt, kurator är nog ett bra första steg. Lycka till.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Tyramyra

Hej, kan du inboxa mig? Jag är en 17 årig tjej som bor i Umeå med min mamma och hennes man. Jag känner igen mig med allt du skriver, och hittade denna tråd eftersom jag funderat på om jag ska hitta familjehem eller nått.

Jag vet exakt hur du känner, bara imorse fick jag höra en massa "du är bortskämd, egocentrisk,hemsk" för att jag tog en leksak från ett flingpaket..

Aja, det hade varit bra om vi kunde skriva till varann och tipsa om hur vi kan göra? Hade kännts lättare att veta att man inte är ensam att göra såhär :)

• Loriyana

Jag tycker du borde stanna hemma så länge som möjligt. Att laga mat samt hämta sina syskon i den åldern är inget anmärkningsvärt alls. Jag tycker det är tråkigt att du ser det som en börda att hjälpa din familj. Dessutom är det imponerande att du får lov att ha pojkvän överhuvudtaget! Jag tror din mamma har rätt...du ÄR självisk. Men inget konstigt med det, många 16-åringar är det. Försök att hjälpa till mer hemma med ett glatt hjärta istället för med bitterhet och var tacksam över det du har. Flytta ihop med pojkvännen kan vänta. Du är alldeles för ung.

• Anonym (mia)

Det är väldigt svårt att få hjälp av soc i dagens läge, jag själv försökte få hjälp av soc efter 16 år av misshandel, skrik, bråk mm. Men det enda som blev var att min förälder fick gå till en familjerådgivare och efter att jag fått anorexia fick jag en kontaktperson men inget mer än så. Till slut blev det så mycket att jag stack och sen jag var 18 har jag bott själv.

Loriyana skrev 2012-04-15 11:26:22 följande:
    Jag tycker du borde stanna hemma så länge som möjligt. Att laga mat samt hämta sina syskon i den åldern är inget anmärkningsvärt alls. Jag tycker det är tråkigt att du ser det som en börda att hjälpa din familj. Dessutom är det imponerande att du får lov att ha pojkvän överhuvudtaget! Jag tror din mamma har rätt...du ÄR självisk. Men inget konstigt med det, många 16-åringar är det. Försök att hjälpa till mer hemma med ett glatt hjärta istället för med bitterhet och var tacksam över det du har. Flytta ihop med pojkvännen kan vänta. Du är alldeles för ung.

Ursäkta mig, men du vet inte vad du pratar om. Jag tror inte att du vet hur det känns när ens egen mamma tycker att man är helt jävla värdelös, eller när ens pappa inte vill ha en. Att hjälpa till har jag inget emot, men när ens mamma sticker iväg i en vecka blir det för mycket.

Jag har fan gått igenom mer än vad en i min ålder ska ha gjort, så om du inte ha varit i min situation eller helt saknar empati, så kan du hålla dig borta från min tråd.
    Tyramyra skrev 2012-04-15 11:21:02 följande:
    Hej, kan du inboxa mig? Jag är en 17 årig tjej som bor i Umeå med min mamma och hennes man. Jag känner igen mig med allt du skriver, och hittade denna tråd eftersom jag funderat på om jag ska hitta familjehem eller nått.

Jag vet exakt hur du känner, bara imorse fick jag höra en massa "du är bortskämd, egocentrisk,hemsk" för att jag tog en leksak från ett flingpaket..

Aja, det hade varit bra om vi kunde skriva till varann och tipsa om hur vi kan göra? Hade kännts lättare att veta att man inte är ensam att göra såhär :)

Det kan jag absolut göra! :)

Kram!
Svar på tråden måste jag bo kvar?