• FamHull

Rhodos eller Kreta?

Vi tänkte försöka hinna till Grekland en vecka i sommar. Då vi bara har en ledig vecka tillsammans att välja på så blir alternativen inte så många. Vi måste åka sönd-sönd o då verkar det vara Rhodos o Kreta med Fritidsresor, Apollo, Airtours eller Solfaktor som finns att välja på. Jag har varit på Rhodos 3 ggr för många år sen, då utan barn. Maken har varit på Kreta, oxå det för många år sedan o utan barn. Nu har vi två barn på 4 resp 2 år.

Så nån som kanske varit på båda öarna o föredrar den ena? Tips på hotell? Nåt annat att tänka på?      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 10:49
    Just det, det får gärna finnas möjlighet till All Inclusive. Då vi vill ha en riktig semester utan att behöva tänka på mat, dryck mm till barnen framförallt!

• Svar på tråden Rhodos eller Kreta?
  • Mavik

Har varit både på Rhodos och Kreta, med och utan barn. Tycker Kreta har lite mer att erbjuda i form av utflykter/upplevelser. Rhodos har i mitt tycke mer hotell och Kreta mer "riktiga Grekland". Båda öarna har ju mycket turister men då Kreta är större så kanske turismen blir lite mer utspridd. Finns fina sandstränder och lite tristare stenstränder på båda öarna och hotell finns ju också i alla kategorier.
    Har man tänkt bara vara i hotellets närhet och med all inclusive så har vi bott på Fritidsresors Blue Village, de har haft bra och varierande bufféer och mkt uppskattat av barnen att kunna hämta glass när de vill och även fina poolområden. Även om all inclusive är bekvämt och allt finns för barnen med passande mat och barnstolar etc så tycker jag det känns mer som semester om man går ut på restaurang på kvällarna och kan besöka lite olika platser på dagarna, man blir lite begränsad av all inclusive. På Kreta där vi var senast (i Agia Marina utanför Chania) fanns det i alla fall många restauranger med lekhörna för barnen, så det var inga problem att ha med en 2- och en 4-åring på restaurang varje kväll, de lekte, kom och åt, och sprang sen tillbaka och lekte. Lekhörnorna var ofta placerade längst in i restaurangen så man hade full koll att inga barn kunde slinka ut på gatan eller liknande.

• VildaBusan

Vi var till Kreta för två år sen med vår 2 åring. Vi var till Blue Village caldera beach med Fritidsresor, ett jättebra hotell!

• Anne69

Jag tänker att det inte spelar så stor roll vart ni åker.....ni kommer troligtvis inte att se så mycket av ön. Viktigare är att ni bor på ett riktigt bra ställe, ert hotell,  hotellpoolen och hotellrestaurangen kommer ni däremot att se jättemycket av. När man har så små barn är aktionsradien väldigt kort och därför blir boendet så viktigt. Sen när barnen blir lite äldre lär man kunna se mer igen, men när de är små så får man gilla läget o njuta av god mat, dryck och bra pool o hotell istället.

• Min älskade dotter

Jag skulle välja Kreta , tycker de har mkt bättre stränder än Rhodos. Vi åker med vår dotter i sommar och vi valde Kreta.

• FamHull

Tack för era svar! Vi har tänk om o istället för att stressa iväg en vecka i sommar så blir det en resa i vinter till Kap Verde

Men jag ska spara på tipsen inför nästa Greklandsresa! 

• FamHull
    VildaBusan skrev 2012-05-07 21:56:08 följande:
    Vart ska ni i kap verde? :)

Det lutar väl åt ön Sal, närmare har vi inte kommit  

Ska ni dit oxå? 

• VildaBusan

Vi tittade på att åka dit i oktober, med Fritidsresor men hörde ganska mycket negativt om maten och många som blivit dåligt så vi vågade inte riktigt eftersom vi åker dit med en liten tjej så vi beslöt att åka dit senare :) ska ni åka med något bolag?

• Veronika07

Vi har nyss kommit hem från en vecka på Rhodos och jag kan starkt rekommendera Mythos Beach, det är ett nybyggt underbart familjehotell med lägenheter som har allt, inomhuspool, barnpool, lekplats, nära till havet, härligt all inclusive, trevlig personal mm. Det är Apollo som har det hotellet.

• FamHull
    VildaBusan skrev 2012-05-08 20:25:02 följande:
    Vi tittade på att åka dit i oktober, med Fritidsresor men hörde ganska mycket negativt om maten och många som blivit dåligt så vi vågade inte riktigt eftersom vi åker dit med en liten tjej så vi beslöt att åka dit senare :) ska ni åka med något bolag?

Usch då! Får kanske ta o kolla närmare på det! Det e ju ändå en del pengar det handlar om för en hel familj så då vill man ju inte ligga sjuk...
    Veronika07 skrev 2012-06-03 14:17:07 följande:
    Vi har nyss kommit hem från en vecka på Rhodos och jag kan starkt rekommendera Mythos Beach, det är ett nybyggt underbart familjehotell med lägenheter som har allt, inomhuspool, barnpool, lekplats, nära till havet, härligt all inclusive, trevlig personal mm. Det är Apollo som har det hotellet.

Sparar det tipset till nästa Greklandresa  

Svar på tråden Rhodos eller Kreta?