• Remos

Flyga på natten med små barn.....

Hej alla ni som flugit mycket med era barn! Jag och min man har bokat en 2 veckors resa till Grekland med våra två barn, 4 och 6 år gamla. Från början var avresetiden kl 6 på morgonen vilket passade oss utmärkt, men nu har det blivit ändrat så att vi flyger kl 22 på kvällen. Hemresetiden är ännu värre, flyget lyfter kl 03!!! Har ni några tips och råd angående att flyga med barn på dessa tider? Jag inbillar mig att det kommer att bli apjobbigt, men jag kanske ser problem som inte finns? Funkar det eller skulle ni boka om till ngt annat?

• Svar på tråden Flyga på natten med små barn.....
  • Remos
    anyXX skrev 2012-04-02 16:50:16 följande:
    Haha ja sån är jag också :) Men era barn är ju så stora att de kan leka rätt bra om ni sitter i varsin solstol och turas om att hålla koll! Ha det så bra :)
    flicka 2008 & pojke 2010

Jo, visst, det lär väl funka.... Räddningen är ju att vi är borta i 2 veckor så då känns det mera "värt" det än om det vore en vecka....
  • ElectroDiva
    Remos skrev 2012-04-02 16:31:31 följande:
    Canmamma: jo, det kan jag hålla med om.... Men hur sjutton ska VI VUXNA orka dagen efter? För vi lär ju knappt sova nåt alls!
    nu har inte jag flugit med barn men som sagt, första dagen bör man inte planera för mycket, bara bekanta sig med området och hotellet kanske ?

VI hade också fördröjningar till turkiet, åkte till arlanda med planet ( från norrland) vid 06.00.
    Var där vid 9.

Planet till turkiet gick runt 19.
    Försenat , var iallafall i turkiet runt 04.30 , på hotellet sov vi till 07.00 :)
  • Remos
    ElectroDiva skrev 2012-04-02 16:53:11 följande:
    nu har inte jag flugit med barn men som sagt, första dagen bör man inte planera för mycket, bara bekanta sig med området och hotellet kanske ? VI hade också fördröjningar till turkiet, åkte till arlanda med planet ( från norrland) vid 06.00. Var där vid 9. Planet till turkiet gick runt 19. Försenat , var iallafall i turkiet runt 04.30 , på hotellet sov vi till 07.00 :)

Ja, det lär nog inte bli så mycket annat... Oj, vad jobbigt det lät med er resa! Man får ju bara hoppas att det inte är försenat för oss nu då..... :/
  • mia maria

Jag har rest ensam med småbarn flera ggr, o jag föredrar faktiskt att flyga kvälls- o nattetid!
    Oftast så flyger vi runt 18-19 på kvällen från Sthlm, o om barnen håller sig vakna under hela flygresan så somnar de iaf garanterat på transfern sen, vilket är jätteskönt!
    Hemresan har oftast varit kring 00-01 på natten, o då sover barnen gott hela flygresan hem, inga problem! Lugnt o skönt för en annan också, som också kan passa på att slumra lite.

För mig har det aldrig varit några problem att få barnen att somna igen efter ankomst till hotellet; oftast så är de ju trötta oavsett om de har sovit några timmar under resans gång.
    Lite trött är man ju första dagen på semestern, men det är ju man ju om man har flygit på morgonen också, eftersom man då oftast får gå upp mitt i natten hemma istället

Jag tror att det funkar finfint för er - tyvärr så är ju flygtiderna oftast lite knepiga vad gäller charter...

• Remos
    mia maria skrev 2012-04-03 11:03:56 följande:
    Jag har rest ensam med småbarn flera ggr, o jag föredrar faktiskt att flyga kvälls- o nattetid! Oftast så flyger vi runt 18-19 på kvällen från Sthlm, o om barnen håller sig vakna under hela flygresan så somnar de iaf garanterat på transfern sen, vilket är jätteskönt! Hemresan har oftast varit kring 00-01 på natten, o då sover barnen gott hela flygresan hem, inga problem! Lugnt o skönt för en annan också, som också kan passa på att slumra lite. För mig har det aldrig varit några problem att få barnen att somna igen efter ankomst till hotellet; oftast så är de ju trötta oavsett om de har sovit några timmar under resans gång. Lite trött är man ju första dagen på semestern, men det är ju man ju om man har flygit på morgonen också, eftersom man då oftast får gå upp mitt i natten hemma istället Jag tror att det funkar finfint för er - tyvärr så är ju flygtiderna oftast lite knepiga vad gäller charter...

Ja, du har nog helt rätt.... Man är väl bara lite bekväm av sig och ser en massa problem som egentligen inte finns.... Det ska nog gå bra, det hela.... :)
  • Sanningsdan

Var bor ni? Vi har alltid 8 timmars bilresa som väntar när vi stiger av planet, ofta mitt i natten. Det funkar även om det är apjobbigt de sista 20 milen. När vi tycker vi har råd brukar vi bo på hotell innan vi åker hemåt men då vi behöver två rum så brukar det kosta mer än det smakar tyvärr :(
    Är man två vuxna så kan man turas om att vila. Har ni långt att köra när ni landat så se till att den som ska köra först får vila på planet. Men troligen så lär era barn sova hela resan så det bör inte vara några problem. Det är svårt att hitta vettiga charterflygtider tyvärr :(

• Remos
    Sanningsdan skrev 2012-04-06 08:16:25 följande:
    Var bor ni? Vi har alltid 8 timmars bilresa som väntar när vi stiger av planet, ofta mitt i natten. Det funkar även om det är apjobbigt de sista 20 milen. När vi tycker vi har råd brukar vi bo på hotell innan vi åker hemåt men då vi behöver två rum så brukar det kosta mer än det smakar tyvärr :( Är man två vuxna så kan man turas om att vila. Har ni långt att köra när ni landat så se till att den som ska köra först får vila på planet. Men troligen så lär era barn sova hela resan så det bör inte vara några problem. Det är svårt att hitta vettiga charterflygtider tyvärr :(

Vi bor i Stockholm och flyger från Arlanda så just det är ju inga långa avstånd.... Hemresan bryr jag mig inte så mycket om egentligen utan det är mer när man flyger dit.... Men alla som svarat verkar så positiva så jag är övertygad om att det kommer att gå bra! :)
  • gugeligu
    Remos skrev 2012-04-02 16:12:36 följande:
    Hej alla ni som flugit mycket med era barn! Jag och min man har bokat en 2 veckors resa till Grekland med våra två barn, 4 och 6 år gamla. Från början var avresetiden kl 6 på morgonen vilket passade oss utmärkt, men nu har det blivit ändrat så att vi flyger kl 22 på kvällen. Hemresetiden är ännu värre, flyget lyfter kl 03!!! Har ni några tips och råd angående att flyga med barn på dessa tider? Jag inbillar mig att det kommer att bli apjobbigt, men jag kanske ser problem som inte finns? Funkar det eller skulle ni boka om till ngt annat?
    vi landade kl 3 på natten med en pytt och en 5åring, på hotellet var vi väl kring 6-8 (minns inte, för trött?). sedan tågades det och vi kom återigen fram mitt i natten (3) och var väl på hotellet 1-2 h senare. nu sist kom vi fram tidigare dvs vid 1 på natten till hotellet. tja det fungerar ju, men man får vara beredda med trötta barn. det låter som ni åker på en charterresa, arangerad transport då gissar jag?
    man är trltt dagen efter men det är varnen med så man sover ett tag men får sedan energi av allt man vill se.
    lycka till! 
  • Remos
    gugeligu skrev 2012-04-07 21:28:25 följande:
    vi landade kl 3 på natten med en pytt och en 5åring, på hotellet var vi väl kring 6-8 (minns inte, för trött?). sedan tågades det och vi kom återigen fram mitt i natten (3) och var väl på hotellet 1-2 h senare. nu sist kom vi fram tidigare dvs vid 1 på natten till hotellet. tja det fungerar ju, men man får vara beredda med trötta barn. det låter som ni åker på en charterresa, arangerad transport då gissar jag? man är trltt dagen efter men det är varnen med så man sover ett tag men får sedan energi av allt man vill se. lycka till! 

Tack! Skönt att höra från andra som "klarat av det" :)
  • gugeligu
    Remos skrev 2012-04-09 08:36:09 följande:
    Tack! Skönt att höra från andra som "klarat av det" :)
    man klarar ju det man måste ;) Jag tycker det är trevligare på ett sätt, annars är risken att barnen somnar och sedan blir hela dyngsrytmen kass... och skönt att slippa få det extremt hett så fort man gått av planet
  • Anne69

Det fixar ni men jag förstår att du tycker att det är apjobbigt. Att flyga på natten är ju bra om man ska på långresa tex till Asien men sistahandsalternativet om man ska till Europa. Grrrr......dumma flygbolag med dåliga tider

• Sanningsdan

Men alltså, ni som bor nära flygplatsen, tycker ni verkligen att det är så besvärligt? Jag ser faktiskt inte problemet. Vi är många som har 60 mil eller mer att resa i bil när vi landat på Arlanda. Vi är så dumma dessutom att vårt favoritresmål har tre timmars busstransfer. När vi reste därifrån i somras hade ettåringen 40 graders feber. Vi startade 10 på morgonen, var hemma 5 morgonen därpå. Och hade alltså bara varit i Grekland.

• mia maria
    Sanningsdan skrev 2012-04-10 14:47:06 följande:
    Men alltså, ni som bor nära flygplatsen, tycker ni verkligen att det är så besvärligt? Jag ser faktiskt inte problemet. Vi är många som har 60 mil eller mer att resa i bil när vi landat på Arlanda. Vi är så dumma dessutom att vårt favoritresmål har tre timmars busstransfer. När vi reste därifrån i somras hade ettåringen 40 graders feber. Vi startade 10 på morgonen, var hemma 5 morgonen därpå. Och hade alltså bara varit i Grekland.
    Nej, jag tycker som sagt inte att det är något problem alls med att flyga kvälls-/nattetid, eftersom det då som sagt är större chans att barnen (o jag själv!) sover under flygresan o transfern!
  • lubbe12

Vi flög i 18 timmar med 3 timmars uppehåll i Dubai när vi reste till Malaysia med en 3-åring & en 20-månaders. Det gick alldeles utmärkt & det var snarare en fördel att det var nattflygning, barnen sov så fint så. De klarade resan bättre än vi vuxna!

• sophiemedPH

hej TS.
    jag sitter i samma båt som dig, men mina barn är lite mindre 2,5 å den andra blir 1 år på semestern.
    kanske lite lättare för dig som har barn som kan gå själv å förklara vad som händer i alla fall =)
    jag ser mig själv på flygplatsen med svetten som lackar å två helt hysteriska barn hela flygresan hem med dödsbrännande blickar från alla andra med passagerare =)
    vi ska vara borta i 2 veckor i grekland så man får ju passa på att vila dagarna efter resorna.
    dit färden känner jag mig lugn inför åker typ 06 från arlanda men den hem så blir de värre typ 23-tiden går planet.
    sen hemma mitt i natten. huwa vilken pers det kommer att bli känns de som. min samb kan inte bära så långt heller så de blir nog jag som bär barnen mästa dels + att båda är väldigt mammiga.
    men men man får ju någont gott ur det hela. två veckor i värmen längtar man ju lite efter nu =) 

• Marstösen

Vi ska också till Grekland två veckor i sommar och vår flight ändrades också, från 9.15 till 18.40 och på hemvägen går planet 23.40 istället för ca.15.00 på eftermiddagen. Vi åker också från Arlanda. Våra barn är nu 4 år och 17 månader. Först i början blev jag lite orolig och tänkte på hur det skulle gå men det hela uppvägs av att vi ska till världens bästa hotell
    TS, vart i Grekland ska ni?  

• Remos
    sophiemedPH skrev 2012-04-23 18:27:21 följande:
    hej TS. jag sitter i samma båt som dig, men mina barn är lite mindre 2,5 å den andra blir 1 år på semestern. kanske lite lättare för dig som har barn som kan gå själv å förklara vad som händer i alla fall =) jag ser mig själv på flygplatsen med svetten som lackar å två helt hysteriska barn hela flygresan hem med dödsbrännande blickar från alla andra med passagerare =) vi ska vara borta i 2 veckor i grekland så man får ju passa på att vila dagarna efter resorna. dit färden känner jag mig lugn inför åker typ 06 från arlanda men den hem så blir de värre typ 23-tiden går planet. sen hemma mitt i natten. huwa vilken pers det kommer att bli känns de som. min samb kan inte bära så långt heller så de blir nog jag som bär barnen mästa dels + att båda är väldigt mammiga. men men man får ju någont gott ur det hela. två veckor i värmen längtar man ju lite efter nu =) 

Jag har också haft lite smått panik.... Men ju mer jag liksom har fått vänja mig vid tanken och lägga om i planeringen så har jag blivit lugnare.... Och när sonen kräktes en hel natt häromveckan och jag sov typ 2 timmar så blev jag påmind om hur mycket man faktiskt klarar av som småbarnsförälder
  • Remos
    Marstösen skrev 2012-04-26 22:08:57 följande:
    Vi ska också till Grekland två veckor i sommar och vår flight ändrades också, från 9.15 till 18.40 och på hemvägen går planet 23.40 istället för ca.15.00 på eftermiddagen. Vi åker också från Arlanda. Våra barn är nu 4 år och 17 månader. Först i början blev jag lite orolig och tänkte på hur det skulle gå men det hela uppvägs av att vi ska till världens bästa hotell TS, vart i Grekland ska ni?  

Hahaha.... Det är lite så jag tänker också.... Hotellet verkar vara superfint och vi är ju ändå borta i 2 veckor så.... Vi ska till Korfu, vart ska ni?
  • Remos
    Marstösen skrev 2012-04-27 20:41:13 följande:
    Vi ska till Blue Village på Rhodos

Härligt! Vi var på Rhodos hösten -10 men reste med Apollo då. Var jättenöjda!
Svar på tråden Flyga på natten med små barn.....