• Äldre 2 Apr 17:11
    22942 visningar
    7 svar
    7
    22942

    Fungerar hjälm mot platt huvud?

    Hej!

    Tydligen har platta/skeva huvuden på små barn ett växande problem, då bebisarna rekommenderas ryggläge för att undvika plötslig spädbarnsdöd.

    Det är viktigt att förebygga platt huvud före 6 månaders ålder genom att avlasta bakhuvudet på olika sätt.

    Personligen önskar jag att BVC informerade mer om detta!! Sjukgymnasten pratar om en "platt generation" och har mängder av bebisar med deformerade huvuden.

    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda hjälm på bebisen?
    Har det hjälpt?

    Är det några biverkningar? Är det svårt att få remiss?
    http://www.starbandkids.com/
    http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/albin-har-hjalm-nastan-dyg/

    Tusen tack på förhand!

    //Mamma till en 7-månaders guldkille

  • Svar på tråden Fungerar hjälm mot platt huvud?
  • Äldre 2 Apr 17:34
    #1

    Nu har jag inget barn själv som haft hjälm. har varit väldigt rädd för att dom ska få just platta bakhuvuden så när dotter nr två började bli platt som liten bebis så började jag genast lägga henne på sidorna när hon skulle sova. samma för sonen som vid tre mån var lite platt. Nu är dom dock väldigt runda och symmetriska i huvudformen alla tre=).

    men jag har sett före och efterbilder på nätet på barn som haft dessa hjälmar och det är ju en väldigt tydlig skillnad så dom hjälper absolut. Men som jag uppfattat det så kan man inte vänta för länge då skallen blir hårdare ju äldre barnet blir så har man en 4 åring med platt/snett huvud så hjälper inte hjälm tyvärr. 

  • Äldre 2 Apr 18:11
    #2

    På neonatalen hade de kuddar som ser ut som en bagel typ en ring med hål i mitten som man kan använda att avlasta bebisens huvud med. De små bebisarna där har ju inte färdigväxta huvuden och har lätt för att bli påverkade i huvudformen av allt liggande.

       

       

  • Äldre 2 Apr 18:15
    #3
    Erkens mamma skrev 2012-04-02 18:11:14 följande:
    På neonatalen hade de kuddar som ser ut som en bagel typ en ring med hål i mitten som man kan använda att avlasta bebisens huvud med. De små bebisarna där har ju inte färdigväxta huvuden och har lätt för att bli påverkade i huvudformen av allt liggande.

       

       
    http://lillabia.se/image/cache/data/Bombadill/munk%20kudde-180x135.jpg

    En sån?
  • Äldre 2 Apr 23:01
    #4

    Jepp, så ser de ut :)

  • Äldre 27 Jul 13:43
    #5

    Hej igen!

    Tack för alla svar, råd och tips!

    Vill bara berätta att vi fick en remiss från Astrid Lindgrens sjukhus för att få en hjälm till vår bebis och den har fungerat jätte-bra! Skevheten och plattheten har försvunnit, och enligt ortopedingenjören så är det tack vare hjälmen. Den korrigerar formen!

    Vår bebis påverkades inte alls av att bära hjälmen utan tyckte om den. Det enda var att han blev väldigt svettig av den i början, men det gick över allteftersom han vande sig vid den.

    Det bästa är naturligtvis att från början undvika att bebisens huvud blir platt, men är skadan skedd så kan jag varmt rekommendera hjälm! Behandlingen ska startas före 9 månaders ålder.

    MVH Glad Mamma

  • Sat 26 Nov 2022 10:02
    #6

    hej!

    Vad heter hjälmen?

  • Sat 26 Nov 2022 10:02
    #7

    Hej
    vad heter hjälmen?

Svar på tråden Fungerar hjälm mot platt huvud?