• luslisan

Inga tillsägelser hjälper?!!

Jag har en snart sexåring som jag inte når fram till känns det som. Han gör helt galna saker och verkar inte förstå eller bry sig om konsekvenserna trots att vi gång på gång förklarar varför han inte får göra si eller så. Häromdagen var vår pojke ute på gården och lekte med grannpojken. Jag hade koll på barnen från köksfönstret. Rätt som det var började pojkarna kasa snöbollar mot rutan Jag öppnade fönstret och sade åt dem. Det dröjde inte länge förrän de började slänga snöbollar på rutan igen. Jag öppnade och sade till dem igen. När jag stängt fönstret ser jag hur kompisen viskar något i sonens öra, varpå sonen tar upp ett stort isblock och kastar mot fönstret. Den här gången blir jag rasande och säger ifrån på skarpen. Sonen gör ännu en ansats att kasta isblocket och jag rusar ut och"släpar" in honom under vilda protester. Jag skäller ett tag, men lugnar ner mig och börjar tala om varför jag inte vill att han slänger isklumpar på fönsterrutan. Det känns inte som budskapet går in. Sonen står bara och flinar. Vad gör man?
    Ett annat exempel: Vi har varit på kalas hela familjen. Alla är trötta men det har ändå varit en bra dag. Vår son börjar helt plötsligt bete sig illa utan någon anledning. Han börjar sparka mot mina skor, mot lyktstoplar och mot allt möjligt. Vi säger till honom. Han lyssnar inte utan skrattar bara och fortsätter. Vi säger ifrån på skarpen och talar om varför. Sonen flinar bara och fortsätter sparka på mina fötter. Det slutar med att jag ryter och att sambon tar tag i sonen och hindrar honom. Sonen fortsätter att bråka hela vägen hem. Beter sig normala barn på detta sättet? Vad gör vi för fel? Detta är bara ett exempel av många, där våra tillsägelser helt enkelt rinner av honom. Om jag frågar honom varför han gör som han gör ger han inget riktigt svar utan skrattar eller säger något dumt som att han gör så för att han vill. Tips sökes!

• Svar på tråden Inga tillsägelser hjälper?!!
  • Machapuchare

Sluta skälla och förmana och börja fråga hur han tänker istället.
    När han står där med isblocket i famnen: "Hur tänker du nu?" "Vad tror du kommer hända om du kastar det mot rutan?" "Tycker du att det är en bra idé?"
    När han sparkar på dina skor: "Varför gör du på det viset?" "Jag blir ledsen när du sparkar på mig på det viset"
    Försök få honom att själv reflektera över de här situationerna. Kanske har han en alldeles logisk egen anledning till varför han gör på detta sätt?
    Att skälla och försöka förklara varför något är fel blir ju inte så fruktsamt om den man pratar med inte lyssnar och tar in det man säger.

• miljarden

Att han flinar behöver ju inte betyda att han inte bryr sig utan kan bero på att han skäms också.

• Pajama
    miljarden skrev 2012-04-04 11:26:59 följande:
    Att han flinar behöver ju inte betyda att han inte bryr sig utan kan bero på att han skäms också.

Precis! Jag tror inte heller att hans flinande måste betyda att han inte bryr sig.

Han fortsätter med det som du säger åt honom att inte göra... Låter som om han testar gränser!
    Kommer det inte en trotsperiod i 6-årsåldern?
    Han behöver nog din gränssättning och söker den. 

• Guldtrollsmamman
    Machapuchare skrev 2012-04-04 11:13:55 följande:
    Sluta skälla och förmana och börja fråga hur han tänker istället.
    När han står där med isblocket i famnen: "Hur tänker du nu?" "Vad tror du kommer hända om du kastar det mot rutan?" "Tycker du att det är en bra idé?"
    När han sparkar på dina skor: "Varför gör du på det viset?" "Jag blir ledsen när du sparkar på mig på det viset"
    Försök få honom att själv reflektera över de här situationerna. Kanske har han en alldeles logisk egen anledning till varför han gör på detta sätt?
    Att skälla och försöka förklara varför något är fel blir ju inte så fruktsamt om den man pratar med inte lyssnar och tar in det man säger.
    Åh, vilka bra tips!

Dessa ska jag definitivt använda i fortsättningen.

Jag brukar fråga barnen hur de tycker att vi ska lösa problem när de uppstått men ju ännu smartare och (schysstare mot barnet) att först fråga varför de gör som de gör:)
  • Guldtrollsmamman
    luslisan skrev 2012-04-03 21:51:43 följande:
    Ja, jag kanske bör utgå ifrån att han verkligen inte förstår av sig själv att man inte slänger isblock på fönstret Grejen är ju att de flesta fem-sexåringar förstår ju redan det. De förstår också vad Sluta betyder. Jag ser ju hur mycket klokare hans kompisar är (med ett par undantag). På dagis säger personalen också att min son inte bryr sig om tillsägelser. Det oroar mig.

Det har hänt två gånger att sonen har börjat gråta när jag blivit arg. Fast det var vid två tillfällen då jag riktigt gick över gränsen och skrek åt honom. När jag blir normalt arg så flinar han som sagt.

Övrigt så är han smart, kreativ, orolig och ganska känsligt lagd (har mardrömar om monster, oroar sig för om kompisarna ska tycka om honom etc) Han är inte efter på något annat område. Kan både läsa o räkna.
    Man kan vara intelligent men ändå ha svårt att förstå just tillsägelser o känslor.

Min ena dotter har det så. Hon är jättesmart, högt iq, och tom särbegåvad när det gäller språk och förmåga till logiska resonemang. Det gjorde att man förväntade sig att hon skulle förstå enkla tillsägelser, vad man gör o inte, att andra kan bli ledsna o arga om man gör vissa saker osv. Hon fick mycket skäll i förskolan o skolan tills hon diagnostiserades med Aspbergers. Då insåg äntligen även pedagogerna att det som fungerar bäst och är rättvisast inte är skäll och skämsstolar utan lugn, tydlighet och förklaringar. Tror faktiskt det gäller även för barn utan särskild problematik även om det inte är fullt så nödvändigt där:)
  • luslisan

Tack för all input. Jag ska testa lite mer med att fråga hur han tänker. Ibland när jag har frågat "varför  gjorde du så" brukar han oftast inte kunna ge ett svar. Men om jag frågar specifikt efter hur han tänker just i ögonblicket när han bråkar så kanske han kan ge ett svar. Det är ju värt att prova. Tillsägelser och skäll funkar ju i alla fall inte. Bra tips.

Jag har också funderat på om flinet faktiskt handlar om att han skäms och inte riktigt vet hur han ska bete sig. Kanske är det så. Jag måste jobba på att inte bli så provocerad av hans flin.

Jag tror att det ibland i alla fall handlar om att testa gränser och gränssättning får han ju. Oftast håller jag mig lugn, förklarar och försöker vara tydlig. Vi har också asperger i familjen så det är så vi har försökt sätta gränser. Vi använder aldrig straff. Men det har ju inte givit några resultat på vår sexåring känns det som. Aspiekillen är till och med mer empatisk än sexåringen och brukar tex. trösta när någon är ledsen (vilket sexåringen aldrig gör) . På senare tid har jag inte orkat vara tydlig och lugn och pedagogisk. Det känns så meningslöst när det ändå inte hjälper. Jag är så trött på att i princip behöva punktmarkera vår sexåring. Jag trodde att det var sådant man gjorde med två-treåringar. När ska det gå över liksom?

• Litet My
    momalolinon skrev 2012-04-02 22:20:56 följande:
    Har ni prövat med "skämshörn"? nu är min son bara 2 och ett halvt men han är en vilde som inte ville lyssna på något och skämshörnet har fungerat super ( fick iden att pröva från tv programmet super nanny) visst de första veckorna fick man bära tillbaka han huuuur många ggr som helst och se till att han inte kom åt några leksaker eller annat han kunde roa sig med. när han sitter där lungt får han sitta 2 minuter som hans ålder och sen säga förlåt och sen får han kramar och pussar efter vi har pratat om varför han sitter där! känns skönt att man slipper skrik å bråk, nu behöver jag bara fråga om han ska sitta där om han inte lyssnar när jag försökt få honom att lyssna vid tre tillfällen..men det vill han ju undvika då det är tråkigt  såklart =) 
    Kanske kan vara värt att pröva.? .bara man har tålamod att inte bli arg när de springer ifrån "hörnet" (eller vilken plats man nu väljer ut)  bara att vara den som har längst tålamod och ta dem tillbaka...kan tänka mig att det tar längre tid med ett äldre barn.Men tycker det iaf är en snäll metod då man endast utsätter dem för tristes om de inte lyssnar. 

Ett litet försök till råd från mig..hoppas ni kan få fler från nån som varit i liknande sits med barn i samma ålder. lycka till{#emotions_dlg.flower}    
  • Machapuchare
    luslisan skrev 2012-04-04 18:35:29 följande:
    Tack för all input. Jag ska testa lite mer med att fråga hur han tänker. Ibland när jag har frågat "varför  gjorde du så" brukar han oftast inte kunna ge ett svar. Men om jag frågar specifikt efter hur han tänker just i ögonblicket när han bråkar så kanske han kan ge ett svar. Det är ju värt att prova. Tillsägelser och skäll funkar ju i alla fall inte. Bra tips.
    "Man skall smida när järnet är kallt" brukar Jesper Juul säga (skriva). Alltså ta diskussioner och sådant när barnet och man själv ej är upprörda.

Rekommenderar varmt Jespers böcker, tex "Konsten att säga nej med gott samvete".
  • Guldtrollsmamman
    luslisan skrev 2012-04-04 18:35:29 följande:
    Jag är så trött på att i princip behöva punktmarkera vår sexåring. Jag trodde att det var sådant man gjorde med två-treåringar. När ska det gå över liksom?
    Visst är det trist att alltid behöva punktmarkera en barn i den åldern, känns ju liksom att det inte är meningen att det ska vara så...men upplever att det är så i mer eller mindre stor utsträckning med de flesta ungar i perioder, ända upp i tonåren. Det är lugna perioder ibland när allt flyter på utan särskilt mycket gnissel, sedan kommer perioder när man inte gör annat än att avstyra eller lösa konflikter. Jag tycker dock det verkar som om de jobbiga perioderna bli kortare om man verkligen går in för att punktmarkera, vara uppmärksam på uppförandet hela tiden och ge ungarna så lite utymme som möjligt för krångel.

Dessutom, en del är tidiga med vissa saker och senare med annat. Pojken är ju faktiskt bara sex år, då är man trots allt inte så stor:)  
  • luslisan

Tack guldtrollsmamman, det kändes faktiskt lugnande att höra . Kanske punktparkering är nödvändigt i perioder för endel barn. Visst, han är bara sex år. Han har fortfarande tid på sig att lära sig saker. Det finns ändå en positiv sak om sonens beteende. Han är öppen med sina "dåliga beteenden" och försöker inte smyga med eller ljuga om det han har gjort (eller så har han inte kommit så långt i utvecklingen att han lärt sig ljuga ännu). Hans grannkompis som också beter sig illa brukar bli straffad och denne har snabbt lärt sig att försöka dölja det han har gjort. Så jag tror i alla fall att jag fortsätter att undvika straff, trots att min egen uppfostringsmetod känns tämligen verkningslös i dagsläget. Förhoppningsvis blir väl slutprodukten bra .

Ja, Jesper Juul har jag läst men inte just Konsten att säga nej. Jag ska se om den finns på biblan.

• Guldtrollsmamman
    luslisan skrev 2012-04-05 13:30:49 följande:
    Tack guldtrollsmamman, det kändes faktiskt lugnande att höra . Kanske punktparkering är nödvändigt i perioder för endel barn. Visst, han är bara sex år. Han har fortfarande tid på sig att lära sig saker. Det finns ändå en positiv sak om sonens beteende. Han är öppen med sina "dåliga beteenden" och försöker inte smyga med eller ljuga om det han har gjort (eller så har han inte kommit så långt i utvecklingen att han lärt sig ljuga ännu). Hans grannkompis som också beter sig illa brukar bli straffad och denne har snabbt lärt sig att försöka dölja det han har gjort. Så jag tror i alla fall att jag fortsätter att undvika straff, trots att min egen uppfostringsmetod känns tämligen verkningslös i dagsläget. Förhoppningsvis blir väl slutprodukten bra .

Ja, Jesper Juul har jag läst men inte just Konsten att säga nej. Jag ska se om den finns på biblan.
    Jag tror faktiskt punktmarkering är nödvändigt på alla barn i perioder.

Fast en del föräldrar tar sig inte den tiden vilket jag tror faktiskt gör det jobbigare i längden.

Andra låter det ta den tid det tar, och försöker så lä'nge de braa orkar och får, tror och hoppas jag, det lättare sedan när barnen bli större:)
  • Knytt

Håller med om att de tidigare råden och skulle vilja lägga till ett råd: Praktiska konsekvenser för agerande. 

Jag anser att alla barn ska få se tydliga och praktiska konsekvenser av sitt handlande, oberoende av om det har gjort det med flit eller om det var en olycka.

Säg att han kastar is på fönstret så att det går sönder eller han sparkar boll och den går genom en ruta helt av misstag kan en eller flera lämpliga konsekvenser vara: 

* Hålla sopsäcken medan du plockar upp glasbitarna (han hjälper till att "laga" det som gått sönder)
    * Vika tvätt åt dig medan du fixar glasbitarna (du får extra arbete, därför får han extra arbete)
    * Han får följa med till glasmästaren när det nya fönstret ska beställas (hjälper till att lösa problemet)
    * En symbolisk summa som är kännbar för honom men inte orimlig (ett nytt fönster kostar pengar, han får bidra eftersom ni har en ekonomisk utgift)
    * Och ALLTID Be om ursäkt till de som drabbats. (han tar ansvar inför grannen om det var deras fönster som drabbades). 

Andra lämpliga konsekvenser för handlande kan vara:

* Torka upp det man spillt. (Även om det inte blir perfekt, det är principen som är det viktiga).
    * Rengöra väggen efter att man ritat på den (återställa det man gjort fel). 
    * Laga (eventuellt med hjälp om det behövs) något som man haft sönder
    * Handla frön och så nya blommor om man tömt rabatten (även om det var med all kärlek som blommorna plockades). 
    * Baka kakor till syster efter att ha sagt något elakt till henne (visa i handling att man tycker om sin syster). 
    * Lägga kläderna i tvättmaskinen och tvätta dem om han tog av sig förklädet när han målade med fingerfärg (givetvis med din hjälp - men så han ser att det blev extra, onödigt arbetet). 

Den övergripande principen är alltså inte att straffa - utan att göra honom delaktig av de konsekvenser som hans handlande faktiskt får, oberoende av om det var med flit eller inte.  

Jag har skrivit ganska många inlägg gällande mina tankar kring detta i denna tråden: 
    www.familjeliv.se/Forum-3-25/m64305818.html 

• kutiom

Men ni som har så många kloka råd... hur tycker ni att de istället borde gjort när sexåringen sparkade mot skorna? Rent konkret?

Man har ju tyvärr inte tillgång till obegränsat med tid (eller tålamod heller för den delen) och den sexåring jag tampas med emellanåt går det inte att ta några diskussioner med när han "är lite busig" som han själv uttrycker det. Jag hade gjort precis som ts i det fallet.

När det kastades isblock kan jag bara hålla med om att man borde gått ut och brutit tidigare. Här utvisas barnen till studsmattan som avledande manöver, pratar gör vi senare när det lugnat ner sig.

"Min" sexåring skrattar och flinar dessutom också men det ser jag inte som trots utan som ren osäkerhet. Jag kan själv skratta i situationer, eller le, när det egentligen skulle gråtas eller vara ytterst allvarligt. För vissa slår det helt enkelt över som någon form av försvarsreaktion så att man slipper visa sina svaga sidor, tror jag.

• luslisan

Vår son fortsätter att bråka, men vi går in tidigare och bryter. Jag är helt slut efter denna påskhelg. I fredags skallade ungen mig då han blev arg för att det var för lite godis i påskägget. Där han vi inte punktmarkera i tid. Jag vet inte om normala barn verkligen beter sig såhär? Idag var vi på utflykt hela dagen och det gick väl hyfsat bra fram tills hemfärden. På bussen hem började sexåringen bråka och lyssnade inte på tillsägelser. Vi fick kommentarer från folket som satt bredvid för de troddde väl inte sina ögon. De undrade om det var dolda kameran som de var utsatta för. Vi talade om för sonen han han skulle få lämna bussen om han inte slutade att bråka. Han fortsatte slåss utan att bry sig och sambon tog med sig sonen ut ur bussen. Där på busshållplatsen såg jag sedan hur sonen bröt ihop när han såg bussen åka sin väg med mig och brodern i. Först då gav han sig och sambon och sonen kunde sedan lugnt hoppa på nästa buss. Såhär ser våra flesta dagar ut. Finns det fler som har det så här? Vi ska i alla fall få tid hos barnpsykologen via bvc. Det känns bra. Vi har blivit erbjudna COPE utbildning också. Såg även på kommunens hemsida att de har vägledande samspel som föräldrakurs.

• Guldtrollsmamman
    kutiom skrev 2012-04-08 13:12:15 följande:
    Men ni som har så många kloka råd... hur tycker ni att de istället borde gjort när sexåringen sparkade mot skorna? Rent konkret?

Man har ju tyvärr inte tillgång till obegränsat med tid (eller tålamod heller för den delen) och den sexåring jag tampas med emellanåt går det inte att ta några diskussioner med när han "är lite busig" som han själv uttrycker det. Jag hade gjort precis som ts i det fallet.
    Tills jag hade läst den här tråden skulle jag nog sagt "jag vill inte att du sparkar på mina skor. var snäll att sluta med det". Sedan hade jag gått undan eller fysiskt hindrat barnet från att sparka om det ändå försökt fortsätta. Efter det fantastiska tipset här om att fråga barnet varför det gör det det gör skulle jag istället börjat med den frågan. Om jag inte fått något svar eller bra svar hade jag gjort som jag först beskrev.

Nej, man har inte begränsat med varken tid el tålamod men jag tror att om man inte lägger ner den tid som behövs får man igen det i form av ännu större och mer tidskrävande problem senare. 
  • Guldtrollsmamman
    luslisan skrev 2012-04-08 21:30:46 följande:
    Vår son fortsätter att bråka, men vi går in tidigare och bryter. Jag är helt slut efter denna påskhelg. I fredags skallade ungen mig då han blev arg för att det var för lite godis i påskägget. Där han vi inte punktmarkera i tid. Jag vet inte om normala barn verkligen beter sig såhär? 
    Låter som en jobbig helg.

Försök vila och turas om med barnets far att ta hand om konflikter eller helst förebygga dem.

Att fundera över om barnet är normalt eller inte är ingen större idé. Oavsett om han är det heller inte är han ju ert barn och ni måste hitta de förhållningssätt o metoder som fungerar för just honom och er familj:)

En tanke som slår mig är också att ert barn inte heller kan tycka att helgen varit särskilt trevlig. Kanske ni borde prata lite med honom och höra om han är nöjd med hur det är eller om han har några tankar om hur ni ska vara mot varandra. Även om han är liten så kan det ju vara lättare för er att komma fram till något om ni vet vad han tänker o tycker.
  • Litet My
    kutiom skrev 2012-04-08 13:12:15 följande:

När det kastades isblock kan jag bara hålla med om att man borde gått ut och brutit tidigare. Här utvisas barnen till studsmattan som avledande manöver, pratar gör vi senare när det lugnat ner sig.

"Min" sexåring skrattar och flinar dessutom också men det ser jag inte som trots utan som ren osäkerhet. Jag kan själv skratta i situationer, eller le, när det egentligen skulle gråtas eller vara ytterst allvarligt. För vissa slår det helt enkelt över som någon form av försvarsreaktion så att man slipper visa sina svaga sidor, tror jag.

Hos oss hjälper det ibland när man kommer på såna där totala idiotgrejer som görs att istället för att gå in och skälla istället se så förvånad ut man kan och säga "Men HOPPSAN, vad hände, hade jag ställt skorna ivägen för dig?" eller dyl.

Då får vi en mycket konfunderad och talbar son istället för en som bara gormar tillbaka eller flinar nervöst över att få skäll då han ju faktiskt redan VET att det han gjorde var dumt.
Svar på tråden Inga tillsägelser hjälper?!!