Inga tillsägelser hjälper?!!
Jag har en snart sexåring som jag inte når fram till känns det som. Han gör helt galna saker och verkar inte förstå eller bry sig om konsekvenserna trots att vi gång på gång förklarar varför han inte får göra si eller så. Häromdagen var vår pojke ute på gården och lekte med grannpojken. Jag hade koll på barnen från köksfönstret. Rätt som det var började pojkarna kasa snöbollar mot rutan Jag öppnade fönstret och sade åt dem. Det dröjde inte länge förrän de började slänga snöbollar på rutan igen. Jag öppnade och sade till dem igen. När jag stängt fönstret ser jag hur kompisen viskar något i sonens öra, varpå sonen tar upp ett stort isblock och kastar mot fönstret. Den här gången blir jag rasande och säger ifrån på skarpen. Sonen gör ännu en ansats att kasta isblocket och jag rusar ut och"släpar" in honom under vilda protester. Jag skäller ett tag, men lugnar ner mig och börjar tala om varför jag inte vill att han slänger isklumpar på fönsterrutan. Det känns inte som budskapet går in. Sonen står bara och flinar. Vad gör man?
Ett annat exempel: Vi har varit på kalas hela familjen. Alla är trötta men det har ändå varit en bra dag. Vår son börjar helt plötsligt bete sig illa utan någon anledning. Han börjar sparka mot mina skor, mot lyktstoplar och mot allt möjligt. Vi säger till honom. Han lyssnar inte utan skrattar bara och fortsätter. Vi säger ifrån på skarpen och talar om varför. Sonen flinar bara och fortsätter sparka på mina fötter. Det slutar med att jag ryter och att sambon tar tag i sonen och hindrar honom. Sonen fortsätter att bråka hela vägen hem. Beter sig normala barn på detta sättet? Vad gör vi för fel? Detta är bara ett exempel av många, där våra tillsägelser helt enkelt rinner av honom. Om jag frågar honom varför han gör som han gör ger han inget riktigt svar utan skrattar eller säger något dumt som att han gör så för att han vill. Tips sökes!