• Anonym (Frugan)

Blir man av med a-kassan om man reser utomlands som arbetslös?

Vi ska åka till Usa på onsdag och vara borta i tio dagar. Vi har sparat och vunnit pengar till denna resa. Maken är nu arbetslös och har inte fått sin a-kassa beviljad än. Vi bokade resen för ett halvår sen innan han blev arbetslös. Företaget lade ner och han och alla andra blev uppmanade att säga upp sig. De fick gå i slutet av samma månad och fick tre månadslöner. Eftersom ha "sa upp" sig så får han väl tre månaders karens på a-kassan och vi ska resa inom dessa karensdagar. Maken har ringt till arbetsförmedlingen anonymt och frågat vad som gäller och de säger att man kan bli av med a-kassan helt (alltså inte bara för dessa dagar) utan man får kanske ingen a-kassa alls framöver som "straff" om man inte står till arbetsmarknadens förfogande och reser utomlands dessa dagar. Varför kan man inte bara få kryssa i "förhindrad" på a-kassekorten under dessa tio dagar? Har han missuppfattat?

Faaaa! Nu vill maken avboka allt! Vi behöver verkligen den här resan! Blir galen! 

• Svar på tråden Blir man av med a-kassan om man reser utomlands som arbetslös?
  • CeeJay
    Astarte skrev 2012-04-03 15:28:07 följande:

På mina finns arbete, sjukdom/vab och arbetslös. Det är kommunal, men jag tror inte att vissa a-kassor ger semester och andra inte. Det är nog nationella regler.
    På just kommunals hemsida står det bara "nej" som svar på frågan om man får ersättning när man har semester?
  • Astarte
    CeeJay skrev 2012-04-03 15:33:19 följande:
    På just kommunals hemsida står det bara "nej" som svar på frågan om man får ersättning när man har semester?

Skumt. Jag snacka med arbetsförmedlingen om det så sent som i slutet på förra veckan, och de sa bestämt nej på frågon om jag kunde ta en vecka semester med familjen i sommar.

Jaja, jag ska inte tjata vidare om det, det är bara lite intressant.  
  • lilleskutto

har bara läst TS.
     vad jag har förstått det som så måste man om man vill ut och resa meddela detta till arbetsförmedlingen. det räknas som ledig tid från arbetssökande eller nått sånt och man kan tyvärr inte då får ersättning för de dagar man är borta. men som sagt det är bara vad jag förstått det som.
    man kan ju också ringa/chatta till/med AF anonymt och fråga vad som gäller.

• Anonym (Frugan)

Nu har maken ringt till arbetsförmedlingen igen. Han hade missuppfattat. De sa att han kunde "pausa" och sen göra en påanmälan när vi kommer tillbaka. Problemet är löst!

• Anonym

En liten parantes... om han blir avaktualiserad från arbetsförmedlingen kan det påverka hans ersättning hos försäkringskassan tex om han skulle bli sjuk. Kolla upp det också.

• elmadumle
    Astarte skrev 2012-04-03 15:28:07 följande:
    På mina finns arbete, sjukdom/vab och arbetslös. Det är kommunal, men jag tror inte att vissa a-kassor ger semester och andra inte. Det är nog nationella regler.
    Har varit inne på kommunal och tittat på deras kassa kort, det finns även för semester och förhindrad fortfarande att kryssa i. Man har alltid rätt till 4 veckors semester, men har man akassa så är den ju obetald. Jag kryssade i semester när jag var ledig med mannen när barnen var små.
  • Astarte
    elmadumle skrev 2012-04-04 12:55:00 följande:
    Har varit inne på kommunal och tittat på deras kassa kort, det finns även för semester och förhindrad fortfarande att kryssa i. Man har alltid rätt till 4 veckors semester, men har man akassa så är den ju obetald. Jag kryssade i semester när jag var ledig med mannen när barnen var små.

Jaha, då hade jag fel. Jag hade precis för mig att det var så, men jag ger mig.
  • Hanaaaan

Hej kan man få arbetslöshetsersättning när man har kommit hem från semestern?

• Anonym (Frugan)
    Hanaaaan skrev 2016-06-14 16:59:05 följande:

Hej kan man få arbetslöshetsersättning när man har kommit hem från semestern?

Varför i hela friden blåsa liv i min gamla tråd som är 4 år gammal? Dessutom med en NY fråga? Starta en ny tråd om du har en ny fråga!
  • Anonym (arusan)
    Anonym (Frugan) skrev 2016-06-14 20:26:44 följande:

Varför i hela friden blåsa liv i min gamla tråd som är 4 år gammal? Dessutom med en NY fråga? Starta en ny tråd om du har en ny fråga!

Oj jisses. Fick ni ingen akassa och du är bitter 4 år efter det fortfarande eller? Helt sjuk attityd.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (arusan) skrev 2016-06-14 21:17:50 följande:

Oj jisses. Fick ni ingen akassa och du är bitter 4 år efter det fortfarande eller? Helt sjuk attityd.

Jag förstår ts helt och hållet. Bara för att folk påpekar att du beter dig som en idiot betyder det inte att personen är bitter, det är bara sanningen.
  • sextiotalist
    CeeJay skrev 2012-04-03 15:12:18 följande:

Förut var det alltid så, att även som arbetslös har man rätt till minst 4 (eller var det 5) semesterveckor per år. Men då har man inte rätt till någon a-kassa dessa dagar eftersom man då inte söker jobb.

Förut fanns det flera olika alternativ på kassakorten som arbetssökande, vård av barn, förhindrad av sjukdom, semester osv. 

Det måste vara för minst 10 år sedan. För det fanns inte när jag var arbetslös
  • Betty Boop
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-23 23:44:23 följande:
    Jag förstår ts helt och hållet. Bara för att folk påpekar att du beter dig som en idiot betyder det inte att personen är bitter, det är bara sanningen.
    Tack! Det tidigare inlägget orkar jag inte ens kommentera.
Svar på tråden Blir man av med a-kassan om man reser utomlands som arbetslös?