• ELLEoClara

Pack tips resa med 2-3 åring?

Om 4 veckor åker vi

Någon som har lite bra packtips? Både vad som är bra att ha med och hur man packar lätt och smidigt.

Särskilt i handbagaget och "leksaker" att ha med på resmålet.

Vi ( jag och dottern nästan 3 år) åker med mormor så vi är 2 vuxna men jag kan INTE få någon bärhjälp.

• Svar på tråden Pack tips resa med 2-3 åring?
  • Khaleesi

Vart ska ni då? Fjällen, Ibiza, Stockholm, Tallinn?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • ELLEoClara

Turkiet, All inclucive

• Lumo

Ryggsäck till handbagaget är bra. IPhone (med roliga appar)/iPad eller dvd-spelare är perfekt på flyget samt på hotellet (där de antagligen inte har svenska barnprogram). En låda med roliga snacks (skippa alltför söta saker o kladdiga saker. Kex o kakor är perfekt), enkla spel, kritor o småpyssel är kul. Flygplan. Vattenflaska. Välling o flaska om hon dricker det, perfekt för lyft o landning då sugningen tryckutjämnar. Bok?!

• Khaleesi

Klädombyte i handbagaget OM barnet skulle råka kräkas i transferbussen eller spilla dricka över hela sig.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • ELLEoClara

Extra kläder åker med i handbagaget!

Teknikprylar har vi tyvärr inte tillgång till.

• Lumo

Extra t-shirt även till dig om barnet säg kräks/spiller på dig. ;)

• Machapuchare

Om ni åker på tider där det finns risk att dottern blir trött så kan ju en ergonomisk bärsele vara guld värd (typ ERGO eller Manduca). Då kan hon sitta på din rygg medan du trixar med bagage och liknande. Jag skulle haft en ryggsäck som handbagage och sedan en relativt stor resväska på hjul att packa i. Det finns ju bagagevagnar på de flesta flygplatser men det kan vara smidigt med väska på hjul ändå, tex när man kommer fram till hotellet.

På flyget kan jag rekommendera att du skaffar några leksakskataloger som dottern kan bläddra i. Det brukar mina barn gilla.
    Fick tips i en annan tråd om att göra ett "flygbingo" med bilder på saker som barnet kan se under resans gång -flygplansmat, säkerhetsbältesskylt, flygvärdinna, bagagevagn...
    Jag brukar även göra en förberedelsebok med bilder från resmålet, flygplan, buss osv att läsa innan för att få en uppfattning av vad som väntar. De brukar också vara roliga att titta i under resan samt när man kommer hem igen som ett minne.

Leksaker på resmålet: De gånger vi har rest har vi haft med några plastfigurer/djur som vi har lekt med på stranden. Vi har byggt sandslott till dem osv.
    Något att pyssla med när man sitter vid middagsbordet på kvällen kan vara uppskattat. Kanske ett litet resespel (tex "Kasta gris") eller någon målarbok med pennor.

• mia maria

På flyget brukar jag packa ner någon form av pysselbok eller liknande, eller sådana här "stickers" eller vad det heter, som man kan fästa på en bakgrund, o sen flytta dem - inte klistermärken men liknande (kommer ej på vad de heter).
    Nå'n liten bok eller serietidning (tex Bamse) - det sistnämnda väger ju inte så mkt!
    Ibland har jag köpt tex Bamses Sommarspecial eller vad det heter, då brukar det ju både vara tidning, pyssel, o nå'n liten leksak med - uppskattas alltid.
    Ett litet kortspel brukar jag ha med i handbagaget, sådana där man ska samla par/familjer.

Så mkt mer leksaker brukar jag inte ta med, för hur som haver så är man ju mest vid poolen eller på stranden om det är solsemester man ska åka på!
    Strandleksaker (hink o spade) samt något uppblåsbart brukar jag köpa på plats, finns så mkt roligt att välja på bland badringar, madrasser o figurer!

Extra ombyte till både dig o barnet i handbagaget rekommenderas - ifall barnet blir åksjuk eller spiller eller liknande.

• gugeligu

på plats hittar man ofta en hel del rylar. hur länge gäller det? några böcker, några gosedjur och lite leksaker. en kudde om ni inte får det på flyget och filt. 

Svar på tråden Pack tips resa med 2-3 åring?