• liinaa

Hur kommer man överens om vem som ska ha barnet på t.e.x julafton..?

Visste inte vilken katiogori jag skulle ta. Jag och min dotters pappa har gjort slut. Dotter är 4 månader. Nu kommer det svåra hur vi ska ha henne. Jag har henne till sommaren sen är han pappaledig och då har jag henne på helger tills hon börja dagis. Så långt är vi överens. Men hur gör vi på hennes födelsedag, julafton och alla sånna dagar när båda vill ha henne? Vi har en bit i mellan så svårt att åka hela tiden. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur kommer man överens om vem som ska ha barnet på t.e.x julafton..?
  • WiJu

Varannat år jul och påsk, varannat år nyår och midsommar skulle jag vilja iom att ni bor en bit ifrån. Turas om med loven sen med osv.

• Litet My

Vi kör varannan jul och varannan midsommar, resten av dagarna blir som de infaller, sonen är 6 år nu och vet att man firar födelsedag 2 gånger så det har aldrig varit en stor sak för honom vem han är hos.

• Knytt

Mina föräldrar dela upp det "för alltid" och det uppskattade jag mycket just därför att då hade julen en tradition och födelsedagar en osv. det blev inte olika varje år utan jag visste hur det skulle vara år efter år. 

Julafton, nyårsafton och midsommarafton var alltid pappas.

Påsken och våra födelsedagar var alltid mammas. (Vi firade julafton med mamma också efter nyårsafton)

Att göra det växelvis är väl ett annat alternativ som är helt ok. Det är det vanligaste viset tror jag, men jag hade inte uppskattat det när jag var barn. 

Men att skicka barnen mellan husen - först hos mamma och sedan hos pappa - under själva julafton tycker jag är helt absurt.  

• Ess

Vartannat år har du julafton och pappan nyår, likadant med de andra helgdagarna och senare med loven.
    Födelsedag firas av den som har umgänget den dagen, den andre föräldern firar sedan under dennes umgänge.
    Det absolut bästa är om ni kan sätta er ner och prata igenom alltihop och skissa upp ett umgänges förslag, sedan ser ni till att det blir juridiskt bindande, det kan va viktigt att ha om det skulle skära sig totalt i framtiden. Ni kan även dra upp ett förslag på hur ni ska dela kostnaderna.

Svar på tråden Hur kommer man överens om vem som ska ha barnet på t.e.x julafton..?