Stödfamilj, gravid. Nu satte det grill i huvudet på mig
Jag vet för det första inte vilken tråd denna skulle ligga i, men stöd-familj och familjehem är väl ganska så snar-likt? Eller?
Jag har haft min son hos en stödfamilj i snart ett år pga många personliga skäl, bla ensamstående ung mamma, panikångest, depression osv.. Men det är en annan femma. han är hos stödfamiljen varannan helg. För ca ett år sedan så blev jag och min nuvarande kille tillsammans, vi hade träffats ett tag. Nu är jag gravid.
Jag har frågat min son om han fortfarande vill vara hos stödfamiljen när bebis kommer eller om han vill vara hemma. Han säger att han vill fortsätta, men man vet ju aldrig med sexåringar. Ena stunden vill dom och andra inte.
Eftersom det alltid bara varit jag och min son så är jag vad man kallar det "hönsmamma" Jag blev själv utsatt när jag var barn och man läser en massa nu om barn som mördar barn osv. Jag är väldigt överbeskyddande så min sambo vill inte riktigt "ta ansvaret" om man säger så. Alltså klart han hjälper mig och sådana saker, men det största ansvaret ligger hos mig. Sambon jobbar och jag känner att ha en trotsig sex-åring samtidigt som jag har en nyfödd kan bli ganska svårt ensam? Därför överväger jag att ha kvar stödfamiljen, dom hittar ju på saker med grabben som inte jag annars kan, jag har ingen bil eller körkort, har alltid bott nära stan så har inte känt någon brådska med det, men dom åker på djurparker långt härifrån och övernattar och sånt. Jag har inte heller den ekonomin att kunna göra allt detta som dom kan. Men jag vill givetvis inte att grabben ska känna att han åker iväg varannan helg o bebisen får stanna kvar.. Dom kan ju ge han mer uppmärksamhet än en trött o sleten mamma efter en förlossning kanske kan. Nu vet jag inte hur det är att ha en nyfödd och även en äldre syskon, men jag tar det inte för givet att det ska vara lätt. Jag vill ju även att sonen ska känna sig lycklig och nöjd och tillfredsställd. Kanske kan både han och jag behöva det? Han kanske inte vill vara med en skrikig bebis hela tiden och jag kan slappna av mer den helgen han är där? Jag vet inte..
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra..