• FabulousMom

Är det sant att sängläge saknar effekt?

Jag har under natten googlat på prematura förlossningar och förebyggande åtgärder. Jag finner både på svenska och engelska sidor som beskriver att det inte går att förebygga en prematur födsel och att sängläge inte är att rekommendera (att det kan ha en negativ effekt).. Ändå verkar det som om de flesta som får hotande förtidsbörd blir rekommenderade just sängläge. Finns det någon som har lite information om detta, eller kanske om andra åtgärder?
    Det enda jag hittar är att behandling med progesteron visat sig ha bäst förebyggande resultat. 

• Svar på tråden Är det sant att sängläge saknar effekt?
  • Katarina76

Det beror på orsaken till prematurfödseln. Sängläge ökar risken för blodproppar och risken är redan förhöjd p g a graviditeten. Därför vill man inte att någon ska ligga om det inte är absolut nödvändigt. Men samtidigt minskar trycket mot livmoderhalsen om man ligger samt att sammandragningarna kan bli färre. Jag fick intrycket av min läkare att man ligger om det är kritiskt läge eller om man tror att man kan fördröja förlossningen och hinna ge kortison mm.

Jag blev inlagd med strikt sängläge för förkortad tapp och sammandragningar och det hjälpte faktiskt! Sammandragningarna minskade och tappen kom tillbaka. Men sedan ville läkaren att jag skulle börja sitta och röra mig, men vila vid sammandragningar. Mätte tappen med UL varje vecka i 10 veckor innan förlossningen startade. Även om min prematurfödsel inte kunde förhindras helt, så gjorde det skillnaden att jag slapp ett sent missfall eller extremt tidig förlossning vilket var på väg att hända.

• Liten sol

Beror ju som sagt lite på orsaken til denl hotande förtidsbörden. Min livmodertapp har blivit kraftigt påverkad i samtliga tre graviditeter pga prematura sammandragningar fr v 20. Sammandragningar som jag främst fick så fort jag rörde mig eller satt upp. Har även väldigt tidigt haft ett tryck neråt och mina barn har lagt sig med huvudet lååångt ner tidigt. Sängläge och bricanyl har för min del minskat sammandragningarna och påverkan på livmodertappen har därmed avtagit till viss del. Periodvis har den tom växt till sig lite. Ingen läkare trodde att mina barn skulle få bli fullgångna men de kom inte förrän v 37 samt 38. Är nu gravid i v 29 och sängliggande sen v 20. För min del är jag helt övertygad över att sängläget har haft avgörande betydelse för att de stannat så länge i magen.

• mina12

För min del, så "trillade" en fot ut när jag var uppe och duschade. Sen fick hon inte tillbaka foten utan förlossningen drog igång. Hon hade säkert inte legat kvar jättelänge ändå, men varje dygn är ju guld värt när det är tidigt i graviditeten.

• FabulousMom

Tack för era svar. Det verkar ju helt klart som om detta är den mest använda metoden, men allt jag läser talar emot det. Använder man sig endast av sängläge och brikanyl inom sjukvården?

• Katarina76
    FabulousMom skrev 2012-04-10 00:04:46 följande:
    Tack för era svar. Det verkar ju helt klart som om detta är den mest använda metoden, men allt jag läser talar emot det. Använder man sig endast av sängläge och brikanyl inom sjukvården?
    Jag är ju ingen expert, men enligt min läkare vet man sällan orsaken till en spontan prematurfödsel och då är det svårt att veta vad man ska göra för att förhindra det. Det verkar tyvärr inte finnas så mycket forskningsresultat på området :(
Svar på tråden Är det sant att sängläge saknar effekt?