• Husis

Påskkärringar/Påskgubbar

Det här är kanske inte på rätt avdelning...

I Sverige finns det en tradition, som varierar mellan landsändarna.
    På vissa ställen går man påskkärring ikväll (Skärtorsdag) och på andra ställen på Påskafton, det finns ju försvar för båda, inom sägnerna.

Men jag fattar inte folk som låter sina barn gå på Långfredagen.....?

Har man noll koll eller respekterar man inte hur många firar påsk i Sverige eller hur tänker man egentligen om man låter sina barn gå då? 

• Svar på tråden Påskkärringar/Påskgubbar
  • Hannah76

Jag kan bara berätta hur jag tänker..

Och jag tänker att det inte spelar så stor roll vilken dag barnen går. Jag struntar fullständigt i om de kommer på torsdage, fredagen, lördagen eller söndagen. Det sköna med påsken, för mig, är att den är lite mer "fri" än andra traditioner.

• Husis

Men behöver man inte berätta för barnen om sägner och traditioner och vilka dagar som är rätt att gå...?

*funderar högt* 

• Hannah76
    Husis skrev 2012-04-05 08:24:08 följande:
    Men behöver man inte berätta för barnen om sägner och traditioner och vilka dagar som är rätt att gå...?

*funderar högt* 

Nej jag tycker inte det. Sen beror det ju på varför man firar påsken. Jag är inte kristen (inte för att det har något med påskkärringar att göra) så jag ser påsken helt enkelt som en härlig helg att träffa familj o vänner på.

Mina barn firar även en ortodox påsk, en vecka senare så de får lite av båda.
  • Husis

Men om de kommer till folk som firar påsk och ändå tycker det är okej med påskkärringar om de kommer rätt dag... Då finns det ju knappast godis på Långfredagen, det är ju liksom över då att gå påskkärring. Vilket inte barnen förstår.

• Hannah76
    Husis skrev 2012-04-05 08:29:41 följande:
    Men om de kommer till folk som firar påsk och ändå tycker det är okej med påskkärringar om de kommer rätt dag... Då finns det ju knappast godis på Långfredagen, det är ju liksom över då att gå påskkärring. Vilket inte barnen förstår.

Då får de helt enkelt inget godis, ser inte problemet. Mina barn har iof aldrig varit så mycket för att gå runt o vara påskkärringar, så jag vet inte riktigt.

Vet att detta debatteras friskt på fl varje påsk.
    Jag gillar påsken just för att den, för mig, inte innehåller en massa måsten.
  • Queenie70

Finns inga olika traditioner, bara okunskap om hur det SKA gå till. Påskkärring går man på skärtorsdagen, ingen annan dag. De som går nån annan dag gör fel. Punkt.

• Husis

Det kom förbi två jättesöta, med fina teckningar alldeles nyss.

Och jag hade laddat kycklingen med godis.

• goatess82
    Husis skrev 2012-04-05 17:05:45 följande:
    Det kom förbi två jättesöta, med fina teckningar alldeles nyss.

Och jag hade laddat kycklingen med godis.
    Här med, tycker det är skitkul att dom går och att traditionen håller i sig, tycker dock inte det är kul med ungar som inte klär ut sig och kommer med ica kasse och morrar godis, då får det allt vara=/
  • Husis

Nej, de här hade extra allt: Huckle, röda kinder, blommiga kjolar, korgar och FINA teckningar. Inget blyertskrafs på rutigt papper!

• goatess82
    Husis skrev 2012-04-05 17:23:26 följande:
    Nej, de här hade extra allt: Huckle, röda kinder, blommiga kjolar, korgar och FINA teckningar. Inget blyertskrafs på rutigt papper!
    Ja så ska det vara=) jag och min kusin satt och målade kort i veckor innan, inte massor men lade ner massa jobb på dom!
  • Husis
    goatess82 skrev 2012-04-05 19:21:34 följande:
    Ja så ska det vara=) jag och min kusin satt och målade kort i veckor innan, inte massor men lade ner massa jobb på dom!
    Jag har tuktat mina högstadieelever idag: "Om ni vill få godis, så klär ni ut er ordentligt, är artiga, gör SNYGGA kort och går på rätt dag! Tre klasser (6, 7, 8) har haft påskpyssel med påskkortstillverkning. Så nu är man en populär lärare!

Skrattande 
  • goatess82
    Husis skrev 2012-04-05 19:35:29 följande:
    Jag har tuktat mina högstadieelever idag: "Om ni vill få godis, så klär ni ut er ordentligt, är artiga, gör SNYGGA kort och går på rätt dag! Tre klasser (6, 7, 8) har haft påskpyssel med påskkortstillverkning. Så nu är man en populär lärare!

Skrattande 
    :D
Svar på tråden Påskkärringar/Påskgubbar