• Pixic

Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen

Var på ultraljud idag, är i v 33+5. Barnmorskan sa då att bebisen väger nu över 3000g. Jag är helt chockad! De borde ju innebära att hon kommer väga närmare 5000g om jag jag tiden ut. Vet inte vad jag ska ta mig till, känns inte möjligt att föda ett så stort barn. Barnmorskans kommentar var att "de är ingen fara, om du går över tiden gör man ett ultraljud och ser hur stor den är" ja jo men då är de ju redan "försent" !

Vad kan man göra? kan man kräva igångsättning? jag blev så rädd nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
    Försökte söka lite här i forumet och de verkar som att barn över 4kg räknas som stort och dom som fått ett barn över de verkar ha haft de jätte jobbigt.

De är mitt första och vad jag kan läsa mig till verkar man inte vilja sätta igång förstföderskor.

:(

• Svar på tråden Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen
  • Pixic

Skönt att höra att de inte var ett "jätte huvud" på de lite större barnet färnrik :) ger ju lite tröst att just huvudet kanske inte är anmärkningsvärt stort även om vikten är det.

colanappen- Ja de blir till och tjata på torsdag när jag ska till BM. Oavsett om jag kanske inte kan få ett snitt bara så där utan vidare, så skulle de ändå vara skönt och veta vad man har att vänta sig.

• colanappen

precis bara att känna att någon tar en på allvar känns ju alltid bättre...
    jag kommer tex tjata om de är minsta osäkra på om min bebben ligger med huvudet upp eller ner... storebror låg nämligen i säte och det var därför jag fick göra ett sent ul.

• flumken

har inte läst hela tråden nu, men berättar om mina förlossningar. Första pojken sa dom i v 35 att han skulle bli stor så dom frågade om jag ville planera in ett snitt, men det vågade jag inte (operationsrädsla)
    Jag blev självklart livrädd inför förlossningen som skulle komma. I v 38 så trodde dom att han vägde över 5000gram.
    men eftersom jag var rädd för snitt och minst lika rädd för vaginal förlossning så bestämdes det att jag skulle försöka på vaginal fl, gick det inte skulle jag snittas.
    Efter 6 timmars förlossningsarbete (bf+4) föddes en pojke på 53 cm och 4120g.

Andra barnet:
    Hela graviditeten from rul trodde dom att det var ett stort barn.
    I v 39+6 hade han vänt sig i tvärläge och det gjordes ett ultraljud. då sade dom att det var ett stort barn.
    Han vände rätt sig själv och på bf+4 startade värkarna. efter 4 timmar föddes sonen på 52 cm och 3620gram.

Så det är inte alltid ul och mätningar visar rätt =)

• Pixic
    flumken skrev 2012-04-20 09:53:10 följande:
    har inte läst hela tråden nu, men berättar om mina förlossningar. Första pojken sa dom i v 35 att han skulle bli stor så dom frågade om jag ville planera in ett snitt, men det vågade jag inte (operationsrädsla)
    Jag blev självklart livrädd inför förlossningen som skulle komma. I v 38 så trodde dom att han vägde över 5000gram.
    men eftersom jag var rädd för snitt och minst lika rädd för vaginal förlossning så bestämdes det att jag skulle försöka på vaginal fl, gick det inte skulle jag snittas.
    Efter 6 timmars förlossningsarbete (bf+4) föddes en pojke på 53 cm och 4120g.

Andra barnet:
    Hela graviditeten from rul trodde dom att det var ett stort barn.
    I v 39+6 hade han vänt sig i tvärläge och det gjordes ett ultraljud. då sade dom att det var ett stort barn.
    Han vände rätt sig själv och på bf+4 startade värkarna. efter 4 timmar föddes sonen på 52 cm och 3620gram.

Så det är inte alltid ul och mätningar visar rätt =)
    Skönt att höra att UL visade fel åt "rätt håll" :)
    Annars har man mest hört historier om att de varit tvärtom :)
  • mikroE

Min barnmorska sa att resultatet kan avvika ett halvt kilo åt varje håll och det är en av orsakerna man inte gör TUL i mitt landsting om det inte är något som tyder på att barnet är antingen väldigt stort eller litet.

Det var sant för mig när jag skulle födas. Min mamma blev igångsatt för de trodde jag redan låg nära 4 kilo när det var 20 dagar kvar till BF. Min mamma hade fått väldigt små barn innan så de trodde inte hon skulle klara en förlossning med ett större barn än så och hon ville föda vaginalt så då satte de gång förlossningen. Jag vägde dock 3,4 kilo och var 48 cm så jag var rätt stor för tiden men ingen jättebäbis alls utan det var 600 g fel.

• Pixic

Mina kom till världen 6 dagar innan BF 12/5 kl 11:52 Hon var 50cm lång och vägde 3780g så Inte alls så farligt stor som jag trott! Dock gick förlossningen inte som den skulle endå och de slutade Med sugklocka och att jag förlorade över två liter blod. Så de har varit jätte jobbigt och de känns som detta var första och sista barnet. Men nu är hon här iaf :)

• Thyris

Usch då, vad var det som hände? Hoppas ni mår bra iallafall och grattis till Mina!

• MamaJonna

Hade en liknande fl som slutade med sugklocka. Sonen vägde 4,6kg och var 53cm. Förlorade 3l blod.  

Men gud, snacka om att skrämma upp dig i onödan! Har märkt nu i efterhand att det är många som är rädda för att föda stora barn/sugklocka/gå över tiden osv. Men händer det så händer det?
    Absolut inte min mening att låta dryg eller att förminska din rädsla. ALLA är olika och det är självklart helt okej att vara rädd eller orolig!

Skönt att allt gick bra i slutändan iaf och passa på att njut nu så gott ni kan! 

• Pixic

Krystvärkarna gav inget då livmodern var så uttröttad, var ca 4 minuter mellan värkarna fast jag fick värkstimulerande dropp som började på 15ml och höjdes till 150ml. Då beslutade dom att testa sugklocka innan de eventuellt skulle bli ett snitt.
    Sugklockan funkade, dock lossnade den men då var hon tillräckligt långt ute så dom kunde dra ut henne för hand sista biten medans en BM tröck på magen och hjälpte till därifrån

Jag fick vänta i 3h på eda på natten så dom trodde de kanske gjorde att livmodern inte orkade jobba riktigt.
    Bebis kom inte ner tillräckligt långt heller.

Efter hon var ute så försvann värkarna helt så moderkakan ville inte heller ut, så förlorade jag mycket blod.
    Då fick jag krysta utan värkar, ha en BM hängandes på magen och en mellan benen som drog i navelsträngen.
    Sen fortsatte de blöda massa så jag fick två påsar blod när allt var klart

Mina hade även navelstängen två varv runt halsen så de var lite läskigt.

MamaJonna- Absolut "händer det så händer det" men denna upplevelse har iaf gjort att jag inte tänker skaffa fler barn och hade jag vetat innan hur de skulle gå (vilket såklart är helt omöjligt) så hade jag utan tvekan inte skaffat barn heller. Eller ja, inte utan att ha vetat att jag fick snitt.

Därimot släppte jag rädslan för att bebis skulle vara gigantisk lite grann innan de var dags, så de var skönt.

• Strawbaby

Jag har fött 3 stora barn och det har gått jättebra. 5320 g/55 cm, 5060 g/57 cm och 5420 g/55cm. Nu visste jag inte första gången att barnet var så stort (TUL visade 4200 g). Men naturligtvis borde du få möjlighet att kolla upp bebisen, ditt bäcken och din rädsla ordentligt. Stå på dig tills du träffar någon som du tycker lyssnar på dig.

• Erica80
    MamaJonna- Absolut "händer det så händer det" men denna upplevelse har iaf gjort att jag inte tänker skaffa fler barn och hade jag vetat innan hur de skulle gå (vilket såklart är helt omöjligt) så hade jag utan tvekan inte skaffat barn heller. Eller ja, inte utan att ha vetat att jag fick snitt.

Därimot släppte jag rädslan för att bebis skulle vara gigantisk lite grann innan de var dags, så de var skönt.
    Jag hoppas att du kan komma över dina tankar och att inte skaffa fler barn pga förlossningen..

Jag hade oxå en helvetesförlossning första gången som slutade i kejsarsnitt för att sonen satt fast med huvudet..
    Jag valde ändå att skaffa en till och lyckades med en helt vanlig vaginal förlossning andra gången Skrattande
    Några komplikationer efteråt men dom spelar ingen roll..
  • HASP

Min son vägde 4540 när han föddes och det gick hur bra som helst. Födde helt utan smärtlindring och var förstföderska. Tror inte du behöver oroa dig!

• MamaJonna
    HASP skrev 2012-05-17 21:31:43 följande:
    Min son vägde 4540 när han föddes och det gick hur bra som helst. Födde helt utan smärtlindring och var förstföderska. Tror inte du behöver oroa dig!
  • 3 barns mamma84

Läkaren sa till mig att om ungen väger ca 4800g ska man inte riskera att föda vaginalt .
    Han hade ju rätt.
    Sonen var ju större och huvudet enorm på 40cm  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Strawbaby
    3 barns mamma84 skrev 2012-05-18 14:21:09 följande:
    Läkaren sa till mig att om ungen väger ca 4800g ska man inte riskera att föda vaginalt .
    Han hade ju rätt.
    Sonen var ju större och huvudet enorm på 40cm  

menade läkaren att just du inte skulle riskera att föda vaginalt eller rent allmänt, att ingen borde riskera att föda så stora barn vaginalt?

ingen har ens nämnt snitt för mig, nu har mina förlossningar gått bra men när jag haft funderingar kring hur stora barn jag kan föda eller snarare bör föda så har reaktionen ofta varit "Vaddå, 5 kg är väl inte så stort?". Jag kan bli så less på att läkarna har så olika uppfattning, att man får olika besked beroende på vem man pratar med.  
  • astro
    Pixic skrev 2012-05-15 20:16:12 följande:
    Krystvärkarna gav inget då livmodern var så uttröttad, var ca 4 minuter mellan värkarna fast jag fick värkstimulerande dropp som började på 15ml och höjdes till 150ml. Då beslutade dom att testa sugklocka innan de eventuellt skulle bli ett snitt.
    Sugklockan funkade, dock lossnade den men då var hon tillräckligt långt ute så dom kunde dra ut henne för hand sista biten medans en BM tröck på magen och hjälpte till därifrån

Jag fick vänta i 3h på eda på natten så dom trodde de kanske gjorde att livmodern inte orkade jobba riktigt.
    Bebis kom inte ner tillräckligt långt heller.

Efter hon var ute så försvann värkarna helt så moderkakan ville inte heller ut, så förlorade jag mycket blod.
    Då fick jag krysta utan värkar, ha en BM hängandes på magen och en mellan benen som drog i navelsträngen.
    Sen fortsatte de blöda massa så jag fick två påsar blod när allt var klart

Mina hade även navelstängen två varv runt halsen så de var lite läskigt.

Se till att bearbeta dessa känslor hos en terapeut. Försök inte på egen hand. Det gjorde jag, och visst går det också, men det tar många extra år och det är ju onödigt.

Rädsla är dåligt för värkarbetet så att de skrämde upp dig kan mycket väl ha bidragit till den hemska förlossningen. Även värkstimulerande dropp ökar risken för bl a sugklocka. 

Om du med tiden vill få fler barn så borde du kunna  få ett snitt, med tanke på hur detta gick. Det är en helt annan typ av upplevelse som inte kommer att påminna ett dugg om det du fick gå igenom.

Och sist, grattis till bebisen! {#emotions_dlg.flower} 
  • Erica80
    Strawbaby skrev 2012-05-25 19:39:40 följande:
    menade läkaren att just du inte skulle riskera att föda vaginalt eller rent allmänt, att ingen borde riskera att föda så stora barn vaginalt?

ingen har ens nämnt snitt för mig, nu har mina förlossningar gått bra men när jag haft funderingar kring hur stora barn jag kan föda eller snarare bör föda så har reaktionen ofta varit "Vaddå, 5 kg är väl inte så stort?". Jag kan bli så less på att läkarna har så olika uppfattning, att man får olika besked beroende på vem man pratar med.  
    Jag tror att det är individuellt.. När jag blev snittadså sa kirurgen att jag aldrig hade kunnat få ut honom själv för att han var för stor och lång för min kropp.
    Jag fick välja snitt andra gången men valde vaginalt mot att bli igångsatt tidigare om bebis är stor.
  • 3 barns mamma84
    Strawbaby skrev 2012-05-25 19:39:40 följande:

Inte bara mig utan många andra kvinnor som väntar stora barn .

5 kg ÄR stort !! 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Stor bebis i v34. Nu är jag skiträdd för förlossningen