Pixic skrev 2012-05-15 20:16:12 följande:
Krystvärkarna gav inget då livmodern var så uttröttad, var ca 4 minuter mellan värkarna fast jag fick värkstimulerande dropp som började på 15ml och höjdes till 150ml. Då beslutade dom att testa sugklocka innan de eventuellt skulle bli ett snitt.
Sugklockan funkade, dock lossnade den men då var hon tillräckligt långt ute så dom kunde dra ut henne för hand sista biten medans en BM tröck på magen och hjälpte till därifrån
Jag fick vänta i 3h på eda på natten så dom trodde de kanske gjorde att livmodern inte orkade jobba riktigt.
Bebis kom inte ner tillräckligt långt heller.
Efter hon var ute så försvann värkarna helt så moderkakan ville inte heller ut, så förlorade jag mycket blod.
Då fick jag krysta utan värkar, ha en BM hängandes på magen och en mellan benen som drog i navelsträngen.
Sen fortsatte de blöda massa så jag fick två påsar blod när allt var klart
Mina hade även navelstängen två varv runt halsen så de var lite läskigt.
MamaJonna- Absolut "händer det så händer det" men denna upplevelse har iaf gjort att jag inte tänker skaffa fler barn och hade jag vetat innan hur de skulle gå (vilket såklart är helt omöjligt) så hade jag utan tvekan inte skaffat barn heller. Eller ja, inte utan att ha vetat att jag fick snitt.
Därimot släppte jag rädslan för att bebis skulle vara gigantisk lite grann innan de var dags, så de var skönt.
Se till att bearbeta dessa känslor hos en terapeut. Försök inte på egen hand. Det gjorde jag, och visst går det också, men det tar många extra år och det är ju onödigt.
Rädsla är dåligt för värkarbetet så att de skrämde upp dig kan mycket väl ha bidragit till den hemska förlossningen. Även värkstimulerande dropp ökar risken för bl a sugklocka.
Om du med tiden vill få fler barn så borde du kunna få ett snitt, med tanke på hur detta gick. Det är en helt annan typ av upplevelse som inte kommer att påminna ett dugg om det du fick gå igenom.
Och sist, grattis till bebisen!