• Anonym (livet)

Vad ska man tänka på i en vårdnadstvist ?

Nu startar den eviga kampen om vem som ska få barnen ?!

Socialen har gjort utredning på mig och jag "blev godkänd som mamma", de fanns inget att anmärka på mig över huvudtaget. Inget LVU inget. Dem tycker att det är bra jobbat att va så ung å två små barn och ensamstående i en sitts som inte är vanlig. Pappan håller på med diverse kriminalitet, vapen, mc etc.. Inget intresse för barnen förutom att han inte vill betala underhåll i princip. Men de har inte alltid varit så utan kommit nu.

Hur svårt är de för mig som mamma att få ensam vårdnad ? Och hur går detta till egentligen ?

• Svar på tråden Vad ska man tänka på i en vårdnadstvist ?
  • Anonym (Livet-är-svårt)

Är i samma sits.....ska söka ensamvårdnad om 2 år...då min son blir 5 år
    han träffar inte sin pappa idag, o jag vågar inte söka det just nu, pgr av att han kan kräva umgänge ( föratt jävlas.
    jag tänkte att en 5 åring som inte vill träffa sin pappa som bara träffats 3 gr på sina 3 år knan inte tvingas....
    Men söker jag det nu...är det en stor risk att tingsrätten tycker att det finns en chans att ta upp förlorad umgänge på pgr av hans låga ålder......Jag har en 12 åring o en 9 åring av samma pappa...de träffar inte pappa heller!!!

MVH

• Jojile
    Anonym (Livet-är-svårt) skrev 2012-04-08 12:10:21 följande:
    Är i samma sits.....ska söka ensamvårdnad om 2 år...då min son blir 5 år
    han träffar inte sin pappa idag, o jag vågar inte söka det just nu, pgr av att han kan kräva umgänge ( föratt jävlas.
    jag tänkte att en 5 åring som inte vill träffa sin pappa som bara träffats 3 gr på sina 3 år knan inte tvingas....
    Men söker jag det nu...är det en stor risk att tingsrätten tycker att det finns en chans att ta upp förlorad umgänge på pgr av hans låga ålder......Jag har en 12 åring o en 9 åring av samma pappa...de träffar inte pappa heller!!!

MVH

En liten input till dig, tyvärr så kan man tvinga ett barn att träffa sin förälder även om barnet inte vill. I en drömvärld så ser båda föräldrarna till barnets bästa och utsätter då inte barnet för det, men tyvärr förekommer det mer ofta än sällan.
    Umgängesrätten försvinner inte för att du får ensam vårdnad. Det innebär endast att du får det juridiska ansvaret för barnet. Pappan har fortfarande rätten att träffa sitt barn. 

TS. Det du kan göra är att ringa familjerätten/familjeenheten och ta det därifrån. Om pappan motsätter sig får du gå vidare till Tingsrätten och ta kontakt med en advokat.
  • Anonym (Livet-är-svårt)
    Jojile skrev 2012-04-08 12:24:13 följande:
    En liten input till dig, tyvärr så kan man tvinga ett barn att träffa sin förälder även om barnet inte vill. I en drömvärld så ser båda föräldrarna till barnets bästa och utsätter då inte barnet för det, men tyvärr förekommer det mer ofta än sällan.
    Umgängesrätten försvinner inte för att du får ensam vårdnad. Det innebär endast att du får det juridiska ansvaret för barnet. Pappan har fortfarande rätten att träffa sitt barn. 

TS. Det du kan göra är att ringa familjerätten/familjeenheten och ta det därifrån. Om pappan motsätter sig får du gå vidare till Tingsrätten och ta kontakt med en advokat.
    Jag förstår....mina andra barn har inte blivit tvingade att träffa sin pappa, min andra son va sex år vid den tiden
    blev inte tvingad... domaren sa att pojken va för stor o att de blir svårt att tvinga ett barn som inte vill...
    min äldsta son var 9 år då..  va samma för han......förstår vad du menar.. tror de funkar lite olika
     beroende på kommun det är!!!!!

MVH 
  • Anonym (livet)

har advokat redan och papprena ska skickas in imorgon. men ville mer veta hur de går till lite grann.

• Anonym (varit där)

Att tänka på:

- Det är meningslöst att snacka "skit" om den andra föräldern utan bevis. 
    - Håll dig till saken och sväva inte ut i "han sa si och gjorde så" dem bryr sig inte alls om det Snackar du bara massa negativt om den andra föräldern är det dig det ligger i fatet.
    - Sammarbetssamtal är det första ni sätts på. Försök komma överrens för det är inte roligt med tingsrätten.
    - Du kan inte neka umgänge.

Låg i vårdnadstvist i 3 år. Vi har GROVA sammarbetssvårigheter men fick ändå gemensam vårdnad. Vi kan inte prata med varann alls.

• Anonym (livet)
    Anonym (varit där) skrev 2012-04-09 20:19:48 följande:
    Att tänka på:

- Det är meningslöst att snacka "skit" om den andra föräldern utan bevis. 
    - Håll dig till saken och sväva inte ut i "han sa si och gjorde så" dem bryr sig inte alls om det Snackar du bara massa negativt om den andra föräldern är det dig det ligger i fatet.
    - Sammarbetssamtal är det första ni sätts på. Försök komma överrens för det är inte roligt med tingsrätten.
    - Du kan inte neka umgänge.

Låg i vårdnadstvist i 3 år. Vi har GROVA sammarbetssvårigheter men fick ändå gemensam vårdnad. Vi kan inte prata med varann alls.

enligt socialen i kommunen är deras pappa inte godkänd till att ha barnen då det är vapen inblandat + att han har ett temprament som varit under utredning många år och klarar inte av att ha barnen. besöksförbud och så nu. så sammarbets samtal kan väl inte va aktuellt ?
  • Anonym
    Anonym (livet) skrev 2012-04-09 20:35:04 följande:
    enligt socialen i kommunen är deras pappa inte godkänd till att ha barnen då det är vapen inblandat + att han har ett temprament som varit under utredning många år och klarar inte av att ha barnen. besöksförbud och så nu. så sammarbets samtal kan väl inte va aktuellt ?
    Varför behöver ni ens ha en tvist? Kan inte soc hjälpa dig få enskild vårdnad genom att lägga fram ärendet i socialnämnden?
  • Anonym (livet)
    Anonym skrev 2012-04-09 20:36:59 följande:
    Varför behöver ni ens ha en tvist? Kan inte soc hjälpa dig få enskild vårdnad genom att lägga fram ärendet i socialnämnden?
    vet inte riktigt hur sånt här går till men sist sa soc att de skulle prata med familjerätten så ska ringa dem imorgon och höra hur de går.
  • Anonym
    Anonym (livet) skrev 2012-04-09 20:57:11 följande:
    vet inte riktigt hur sånt här går till men sist sa soc att de skulle prata med familjerätten så ska ringa dem imorgon och höra hur de går.
    Eftersom han verkar vara totalt olämplig ska de kunna hjälpa dig att ansöka och få enskild vårdnad via socialnämnden istället. lycka till!
  • Anonym (varit där)
    Anonym (livet) skrev 2012-04-09 20:35:04 följande:
    Låter konstigt att socialen skulle säga att han inte på något sätt ska få träffa barnen. T.o.m. dömda pedofiler får träffa sina barn. Sen kan det begäras att någon från socialtjänsten ska vara närvarande.

Är han utredd eller går dem på ditt ord i sitt uttalande? Finns det bevis för han handlar med vapen m.m,? 
  • Anonym (livet)
    Anonym (varit där) skrev 2012-04-09 21:14:37 följande:
    Låter konstigt att socialen skulle säga att han inte på något sätt ska få träffa barnen. T.o.m. dömda pedofiler får träffa sina barn. Sen kan det begäras att någon från socialtjänsten ska vara närvarande.

Är han utredd eller går dem på ditt ord i sitt uttalande? Finns det bevis för han handlar med vapen m.m,? 
    bevis finns som är starka. även andra faktorer som gör att han är olämplig. de har sagt lite om att ses under deras bevakning..
  • sundayblues
    Anonym (varit där) skrev 2012-04-09 21:14:37 följande:

Är det sant att även dömda pedofiler får träffa sina barn????????
    Hur är det möjligt?????? 
  • Anonym (varit där)
    sundayblues skrev 2012-04-10 10:21:06 följande:
    Är det sant att även dömda pedofiler får träffa sina barn????????
    Hur är det möjligt?????? 
    Det är sant. Har sett det själv i min närhet. Han fick umgängesrätt direkt han kom ut från fängelset med kontaktperson och efter ett par månader hade han rätt att träffa barnen själv.
  • sundayblues
    Anonym (varit där) skrev 2012-04-10 19:04:52 följande:
    Det är sant. Har sett det själv i min närhet. Han fick umgängesrätt direkt han kom ut från fängelset med kontaktperson och efter ett par månader hade han rätt att träffa barnen själv.
    WOOOOOW Fy Faaan va systemet suger
Svar på tråden Vad ska man tänka på i en vårdnadstvist ?