• Anonym

Familjehem se hit

Min kompis och jag har just kommit överens om att jag ska vara familjehem/ avlastning åt hennes dotter med adhd och jag undrar lite vad ni får för ersättning per barn och månad.. Vad är rimligt att man ska begära.

Vi har diskuterat lite och hon är villig att betala med ca 3000 i månaden är det ok?

• Svar på tråden Familjehem se hit
  • Anonym (Utnyttjad)

Rekommenderar ej att göra detta privat. Vi gjorde det och vår vän utnyttjade detta till max. Till slut hade vi barnet varje helg och sedan även mitt i veckorna. Pengarna såg vi aldrig. Till slut vägrade vi ta barnet. Vi pratar ej idag pga detta.

• Anonym

Gå genom soc! Hur gammal är barnet, hur ofta ska ni ha henne?

• Majken

Det bör absolut gå genom soc, dels ska ni ha papper på att ni är godkända (för alla inblandades säkerhet) och då får ni ersättning enligt avtal! Annars jobbar ni ju svart och det är aldrig bra, framförallt inte för det aktuella barnet!
    Så gå den rätta vägen - ta kontakt med socialtjänsten i er kommun!

Lycka till

• sweetbird

Ska bli kontaktfamilj till min systerson 2,5 år, varannan helg, vi går igenom familjeenheten.
    www.kontaktfamilj.se/. Jätte bra sida. Där står det om ersättning och hur det fungerar

• Anonym

Barnet är 11år och vi ska börja med varannan helg  (hon var hos oss alla lov i höstas) och även som bäbis innan de flyttade till norrland. Sen ska vi ha sex veckor i sommar.

Nej vi vill inte gå via soc utan detta gör vi privat.

• Anonym

Nej, hon är inte ensamstående och vi ska dela på resorna också då barnet måste flyga hit. det tar en timme med flyg

• Queenie70

Ni kan inte på eget bevåg bestämma er för att bli familjhem. Möjligtvis kan ni kalla er barnvakter då...

• Queenie70

Och om ungen blivit omkring bollad redan som bebis och under uppväxten så kanske hon inte ens har nån ADHD; utan helt enkelt är feldiagnosticerad, då hon egentligen har beteendeproblem pga. dåliga uppväxtförhållanden och otrygg tillvaro.

• Anonym
    Queenie70 skrev 2012-04-06 21:54:59 följande:
    Ni kan inte på eget bevåg bestämma er för att bli familjhem. Möjligtvis kan ni kalla er barnvakter då...
    Så om ett barn kommer på regelbunden bacis och man får betalt för att ha barnet hos sig för att avlasta är man inte familjehem?? Vi fyller samma funktion som om det skulle gå via soc vet du? Vad är skillnaden för utom att vi inte får pengar från kommunen?
  • LMT

Att det är svarta pengar bland annat? Eller du hade tänkt skatta?

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-06 23:36:13 följande:
    Så om ett barn kommer på regelbunden bacis och man får betalt för att ha barnet hos sig för att avlasta är man inte familjehem?? Vi fyller samma funktion som om det skulle gå via soc vet du? Vad är skillnaden för utom att vi inte får pengar från kommunen?

Nej, det är ni INTE. Ett familjehem ska utredas och godkänna som lämpliga för att kunna kalla sig familjhem. Placeringen/Insatsen ska även följas upp regelbundet för att se om det är en bra placering som fungerar för barnet etc. Det har med mycket mer än var ersättningen kommer ifrån att göra.
  • Anonym

Varannan helg OCH 6 VECKOR i sommar... jisses... vill inte föräldrarna ha henne alls??

• Majken

Det ni ska göra är att bara barnvakter - inget annat!! Kanske till och med genom att ta emot svarta pengar?!
    Nej, familjehem kan ni ALDRIG kalla er!! Vi som är familjehem är utredda och godkända, samt får kontinuerlig handledning/utbildning samt har regelbunden uppföljning. Vi blir också regelbundet kvalitetskontrollerade, så att vi följer det som är överenskommet och att barnet har det bra!

Varför vill ni inte gå genom soc, har ni inte rent mjöl i påsen? För OM ni har det, så har jag svårt att förstå varför ni vill göra på detta sätt?

Svar på tråden Familjehem se hit