Många intressanta tankar...
Plottan11 skrev 2012-04-10 11:48:39 följande:
.Jag tycker det är mycket olyckligt att man inte i filmen tog tillfället att göra en ordentlig presentation av den metod som antyds ha varit avgörande för Keli, just för att det är så viktigt att folk i gemen förstår att risken är stor att många barn annars inte får det stöd de har rätt till! Jag har flera invändningar:
1) det borde bättre förklaras hur Keli plötsligt kunde förstå och stava på engelska
2) det borde varit långt mer otvetydligt att Soma inte påverkade Kelis pekningar. Som det var nu stod hon ju med brickan i handen och svajade och det såg mest ut som att hon flyttade runt den för att passa in på "rätt" bokstäver. Jag säger inte att det var så men i filmen ser det ut så och tvivlare kommer att använda detta som främsta argument mot metoden - det vore ju väldigt synd om det nu är så att metoden skulle kunna hjälpa många! Tex hade det varit betydligt bättre om mamman fått visa vid hemkomst med en statisk bräda att Keli faktiskt självständigt förmedlade något i text.
3) ABA presenterades för slarvigt! Som det är nu är det ju den mest spridda och välanvända metoden i både Europa och USA, hur kan då en mamma (Mitch mamma) få sitta och säga felaktigheter som att efter 2 års träning kunde sonen inte lära sig mer....har man den uppfattningen om ABA har man ju totalt missuppfattat vad ABA är.
Med korrekt utförd ABA skapar man ju förutsättningar för verklig inlärning och nöter ner de hinder för utveckling som funktionsnedsättningarna utgör. En kombination av ABA, kanske Somas metod och framförallt en tro på att barn med autism i långt fler fall än man hittills trott inte har någon utvecklingsstörning - då kunde vi komma någon vart!
-Plottan - ny här med son född -05 med diagnos autistiskt syndrom
Jag tycker att det är vettiga invändningar ang filmen, och det HADE varit intressant att få mer detaljerad info. Eftersom metoden inte alls hävdar något särskilt, tänkte jag faktiskt inte så mycket på det. Jag kände igen så otroligt många moment härifrån hemmet, så jag kan förstå svårigheterna med att framställa det. Sonen skriver nu, på anpassat tangentbord vid dator. Han skriver tillförlitligt och vi häpnar över hans språkkunskaper. DOCK, kräver det enormt mycket av honom i form av koncentration. Han kan över huvud taget inte sitta helt själv, han kan heller inte sitta med någon annan än mig än så länge eftersom han inte är trygg med någon annan i den situationen. Jag sitter bredvid honom, med en hand runt om hans rygg som sensoriskt stöd. Han skriver bra, är vinglig och får sudda och skriva om rätt mycket, men han skriver bra. När jag försöker släppa honom, vinglar hela killen till och han får inte till något. Så ter de motoriska svårigheterna sig hos honom. Han har så enorma svårigheter med motorisk planering, att ska han koppla det till något annat tar det tvärstopp. Han beskriver just skrivsituationen som att han "blir så vimsig" när han skriver själv.
Det du säger om att korrekt utfört ABA nöter ner de hinder för utveckling som funktionsnedsättningen utgör, tja... jag vet inte riktigt hur jag håller med där. ABA har uppenbarligen lärt sonen att lära, vi har hållit på i två år. Men det han lärt sig, som är befäst kunskap inom honom, kunde han inte visa oss. ABA har inget bra sätt att hantera den typ av motoriska och perceptuella svårigheter som sonen har. Vårt team kanske har en hel del att lära (det har de...), men jag tvivlar på att någon annan i Sverige hade lyckats bättre. Det jag kan tänka mig skulle kunnat fungera, är ABA i "lösare form" såsom det beskriva i Denvermetoden. På det viset har vi lyckats nå viss framgång. Men att traggla och traggla, hjälper inte sonen. Han kan fortfarande inte peka på sin näsa, han kan inte följa instruktion "gå till toaletten", han svarar mycket mycket sällan på de enklaste ja/nej-frågor och vi kan aldrig vara säkra på att svaren blir de rätta. Teamets svar? Massträna. ABA ÄR bra, men det är grunden i ABA som är riktigt bra. Den används definitivt inte särskilt bra för de här barnen så ofta...
Sonen kan HUR MYCKET SOM HELST, vi vet över huvud taget inte hur han lärt sig för det kommer inte från oss. Men enda gången han kan visa det han kan, är vid datorn om jag sitter bredvid och stöttar honom. Visst kan han en del annat, men inte på något vis i närheten av detta verkliga inom honom. Så fort han ska reagera på (ffa) auditiv stimuli och ge en motoriskt planerad respons på det, så tar det tvärstopp. I stort sett samma om han ska reagera på visuell respons.
Han kan svara på frågor, återberätta, beskriva fritt, förklara hur han känner sig, kommunicera med människor via mail. Han frågar om det han inte förstår. Innan vi hjälpte honom att skriva, visste vi inget av det. Vi var rädda att han inte förstod ändå, att han inte kunde generalisera från bordet ut i vardagen.
cruz skrev 2012-04-10 11:53:00 följande:
Jag var på autismföreläsning här på jobbet för ett tag sedan och man tog faktiskt upp den här kvinnan som lyckades kommunicera med gravt autistiska barn och man poängterade att hennes metod var så olik TBAn i och med att hon sitter bredvid istället för mittemot, inte använder översvallande beröm (endast ett kort bra, vilket är stor kontrast till belöningssystem och det käcka amerikanska ABA fraserna Oh good girl/boy etc.), inte kräver ögonkontakt , snabb fysisk prompt (fast detta har vi ju i TBAn också) och min tolkning är att hennes metod skulle vara perfekt för de barn som inte alls har fått ut så mycket av TBAn.
Vad är det i hjärnan som gör att vissa människor med autism aldrig lär sig att kommunicera med talspråk, medan andra pratar och pratar och aldrig slutar? Jag undrar också mycket över varför min pojke som har så mycket språk och färdigheter ändå har väldigt mycket stereotypa lekar för sig och varför våra bekantas barn med samma diagnos inte pratar alls, men leker fantastiskt normala och funktionella lekar. De är så olika våra två pojkar men båda är ändå helt klart autistiska, var och en på sitt sätt.
Jag tror som du. Det är ju så, visat tom, att ABA inte har den jättebra effekten på alla barn. Varför? Barnen är inte lika, de har olika förutsättningar. Jag tror att en mycket stor del av det handlar om motorisk planering. Sonen har tanken, han planerar sekvensen i huvudet, men kan absolut inte genomföra det motoriskt. Han kan inte få till växelverkan mellan input och output, där man alltså växlar från de sinnesintryck som avgör hur responsen ska se ut - och den faktiska motoriska responsen.
Avslutningsvis, visst är det fascinerande att det är så olika..? Det är helt olika världar...!