Anonym skrev 2012-04-09 14:29:28 följande:
nja, nu menade jag ju inte rädd som i att vara rädd för spindlar men just den där oviljan. Jag kan liksom inte förstå, för jag gör samma sak när jag bor med någon som när jag bor själv. Så jag undrar VAD det är man kompromissar bort. Vad är det du inte kan göra, som du kan när du bor själv, helt enkelt.
Vill jag ha en ren diskbänk så måste jag diska efter två personer eller tjata på sambon.
Vill jag skita i att diska så tjatar sambon på mig.
Mjölken jag skulle ha i morgonkaffet är plötsligt slut (fast just den saken har jag lärt min sambo att han måste hålla koll på för det är viktigt för mig).
Jag kan inte själv bestämma vad jag ska se på tv utan måste kolla så att det inte krockar med något sambon vill se.
Jag får inte alltid vara ifred när jag vill.
Det låter när jag vill att det ska vara tyst (sambon har en förkärlek för skrikig anime och sångare utan sångröst).
Jag kan inte själv bestämma hur lägenheten ska vara möblerad.
Etc.
Jag förlorar en del av makten över mitt hem helt enkelt. Jag tycker att det är värt det, men jag förstår att andra tycker annorlunda. Är det inte så viktigt för en att sova bredvid sin partner varenda natt och man dessutom har väldigt olika syn på hur hushållet ska skötas så verkar särboskap vara toppen!