• Cerice

Någon som har erfarenhet av Provera?

Jag slutade med mina p piller i december och har haft mens en gång i månaden sedan dess. Dock i februari var sista gången jag hade min mens och blev givetvis skitstressad och fundersam varför i hela fridens namn min mens slutar att fungera. Jag var hos gyn i veckan och gjorde ett ultraljud, fick utskrivet provera i hopp om att kanske få min mens tillbaks. Dock ska jag ner o ta ett blodprov så fort jag fått min mens. Detta med barn är en djungel för mig och jag är super förbannad för att ingenting fungerar som det ska. Jag var bombsäker på att vi kommer vara ett par som kommer få problem, det är så typiskt mig. Att det alltid ska vara en massa som förstör. Detta tänker jag på varje dag och jämför mig med alla andra som blir gravida så lätt. Just nu kokar det inom mig för att mensen inte fungerar som den ska och det gör mig ännu mer orolig för att vi aldrig kanske kan bli gravida om det börjar så som det har gjort... Vad händer när jag äter Provera? Och får jag en vanlig mens när jag slutat äta de? Eller hur fungerar det? 

Någon som känner igen sig i mig får gärna höra av sig och berätta hur ni har gjort och hur det går för er.

Mvh
    Cerice 

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Provera?
  • curry

Hej, förstår din frustration men det är inte särskilt ovanligt att mensen strular efter p-piller.. Min mens är aldrig regelbunden (ca 14 månader sedan jag slutade med piller) har ätit provera i flera omgångar men dessvärre ingen regelbunden cykel. Ge det ett tag till och försök redan nu börja kartlägga din cykel. Vill rekommendera en app om du har smartphone som heter WomenLog, där du kan skriva in allt lättare och se en helhet på cykeln.

Man äter iaf provera för att "lura" kroppen att komma in i sin rätta fas. Ca 2-6 dagar efter avslutad kur får man mens, då sätter kroppen igång och producerar ägg och du får ägglossning ca 14 dagar senare, ca 14 dagar efter det kommer det mens igen, men då naturlig. Kommer det ingen har du kanske inte haft ÄL.

Koncentrera dig mer på din ägglossning, för har du inte det får du förmodligen inte mens heller. Det är just det som ställer till det för mig, jag verkar inte ha ägglossning varje månad tyvärr..

Hoppas det går vägen för er snart så slipper ni väntan!!

• Cerice

Nu är jag i v 8 utan några som helst hjälpmedel. När man minst anar det...

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Provera?