• Anonym (ts)

Får SOC verkligen göra så här?!?!

För många månader sedan, av ett misstag blev soc inblandade i mitt liv. Det hela visade sig vara ett stort misstag men man ville ändå konfirmera att det hela var ett misstag och avsluta "fallet", detta igenom att kontaka min syster.
    Mina föräldrar kom vi överens från början att inte blanda in. 

Min syster pluggar utomlands, så SOC-tanten som var här fick hennes nummer och sa "jag ringer henne imorgon."

Jag kontakade min syster och sa att hon bör ha mobilen vid sig vid alla tillfällen just den dagen för att hon skulle få det samtalet. Men den dagen kom och gick, och hon fick inget samtal, sen gick det även flera veckor emellan innan jag får ett argt samtal från SOC-tanten som säger att hon har ringt min syster två gånger och att min syster inte har svarat.
    Notera att detta är 4 veckor efteråt, på en vardag och på en eftermiddag, min syster har ju lektion och har inte sin mobil med sig då hon inte längre går runt och väntar på det där jäkla samtalet, 4 veckor för sent.

Jag kontaktar så klart min syster omedelbart och säger att hon måste svara. Under kvällen får jag reda på att min syster aldrig fick något samtal (?). Efteråt fattade vi att samtalet förmodligen inte kopplades vidare då hon har noll kronor på mobilen. Jag tankade hennes mobil och lämnade ett meddelande på soc-tantens mobil angående detta.
    Jag får inget svar tillbaka.

En vecka efteråt försöker jag kontaka henne igen och säger att min syster fortfarande väntar på hennes samtal.

På min mobil idag hade jag ett argtmeddelande från henne:
    "Jag jobbar inte på helger och kvällar och kan därför inte ringa din syster, hon måste vara tillänglig vid alla tillfällen annars kommer jag återuppta fallet och även kontaka dina föräldrar!"       
    Helt seriöst, får hon göra så här?
    Min syster väntade i flera veckor på henne och vi fick inget meddelande eller någonting från henne. Sen ignonerar hon mitt meddelande och hotar nu med att kontaka mina föräldrar?

• Svar på tråden Får SOC verkligen göra så här?!?!
  • Tow2Mater
    Anonym (ts) skrev 2012-04-09 12:54:53 följande:
    "Jag jobbar inte på helger och kvällar och kan därför inte ringa din syster,.."  
    Bor man utomlands kan det ju också bli problem om kontakten bara kan ske på Svensk arbetstid, vilket kan betyda de kanske ringer mitt i natten då man kanske inte hör telefonen, eller ens har den påslagen. Tycker en myndighet borde ha lite mera vett och vara lite mera flexibel i sitt tänkande, men med soc förvånar det mig inte alls.
  • Anonym

Om du är över 18 så har soc ingen rätt att ta kontakt med dina föräldrar.

Sen kanske det kan vara skönt för dig att få det här ur världen och att då fundera på om det är enklare att soc får tillgång till att ringa dina föräldrar som finns i Sverige så kan du gå vidare.

• Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-04-09 15:35:03 följande:
    Om du är över 18 så har soc ingen rätt att ta kontakt med dina föräldrar.

Sen kanske det kan vara skönt för dig att få det här ur världen och att då fundera på om det är enklare att soc får tillgång till att ringa dina föräldrar som finns i Sverige så kan du gå vidare.

Är det en utredning så kan de ta kontakt med föräldrarna.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-04-09 15:42:45 följande:
    Är det en utredning så kan de ta kontakt med föräldrarna.

Nja, då måste de fatta beslut om att öppna utredning enligt 11kap 2§ vilket betyder att utredning öppnas oavsett samtycke. Utredningarn enligt 11kap 1§ sker i samtycke med klienten och detta gäller även vilka som får kontaktas under utredningen. Om utredning ska öppnas enligt 11kap 2§ så ska det vara relativt omfattande oro för att man ska frångå den enskildes vilja gällande kontakter. 

• smulpaj01

Kan inte soc ta kontakt med din syster via mail?

När min kompis (som soc ville ha ett yttrande ifrån) bodde utomlands så skrev hon ett brev och skickade till soc.

Ja, soc får göra lite som dem vill. Eller dem kanske inte "får" göra det, men dem gör det.

Särskilt när det gäller att komma med olika hot mot sina klienter.

• Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-04-09 15:49:07 följande:
    Nja, då måste de fatta beslut om att öppna utredning enligt 11kap 2§ vilket betyder att utredning öppnas oavsett samtycke. Utredningarn enligt 11kap 1§ sker i samtycke med klienten och detta gäller även vilka som får kontaktas under utredningen. Om utredning ska öppnas enligt 11kap 2§ så ska det vara relativt omfattande oro för att man ska frångå den enskildes vilja gällande kontakter. 
    Dock framgår det ju inte av TS på nåt sätt vilken slags kontakt hon har med soc och vad det är för utredning.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-04-09 17:19:43 följande:
    Dock framgår det ju inte av TS på nåt sätt vilken slags kontakt hon har med soc och vad det är för utredning.

Nej, men om handläggaren kunnat avvakta 4 veckor på kontakt med systern så misstänker jag att det inte är en utredning oavsett samtycke då dessa ofta handlar om en stor oro och det är inget som man kan gå och vänta på att utreda. Och i och med att det står att de kommit överens i början om att inte ta kontakt med föräldrarna så antar jag att det är en utredning med samtycke, för i annat fall hade soc redan tagit kontakt med hennes föräldrar.

Vi vet inte heller om det handlar om en barn eller vuxen utredning.   
  • Anonym (ts)

fy fan alltså!

efter gårdagens meddelande från soc tanten, ringer jag upp henne och lämnar ett meddelande på telefonen där jag snällt säger: du kanske kan tala om för mig när du planerar att ringa henne eller liknande, så att jag kan säga det till min syster, så hon är beredd på att ha mobilen på sig under det tillfället.

jag får inget svar tillbaka från henne. 

nyss ringde min syster mig och säger: soc tanten ringde men jag hann aldrig svara.

Nu kommer hon ringa upp mig när som helst och säga att hon ringde men att min syster inte svarade med hennes elaka röst. 
    VAD SKA JAG GÖRA?    .     

• Anonym (ts)

Jag är över 18 och utredningen gällde min son, det hela var ett missförstånd, så planen var att kontaka min syster, få det hela bekräftat och sen avsluta fallet.

Soc frågade innan om de kanske kunde kontakta mina föräldrar för att få det hela bekräftat, och jag har sagt nej. Det måste de väl ändå respektera?
    Och att hon beter sig på detta sätt är väl fel????    

• Elaifiknow

Kan inte din syster ringa handläggaren istället?

Svar på tråden Får SOC verkligen göra så här?!?!