• Anonym (orolig flickvän)

Hur kan jag få vårt sexliv att fungera?

Hej!

Jag är tillsammans med en underbar man sedan ungefär ett år tillbaka, och vi har ett fantastiskt, kärleksfullt förhållande med mycket kramar, kyssar, skratt och värme. Vi har dock ett stort problem.

Min pojkvän har under hela vårt förhållande haft problem att få och hålla erektion. Ofta får han ett lite halvt stånd, och ungefär nio av tio gånger vi har samlag förlorar han sin erektion väldigt fort. Detta har lett till att vårt sexliv har blivit en källa till ständig stress snarare än njutning, och jag behöver råd för hur jag kan hantera det hela.

Jag har försökt att lite försiktigt ta upp och fråga om det är något som stressar honom, men han blir väldigt ledsen och defensiv när jag försöker prata om det. Jag har också försökt fråga honom om det är jag som är problemet, men han bedydrar att han är väldigt attraherad av mig, och egentligen kan jag nog se det också i hans sätt att ta på mig etc.

Jag tror inte att det är något fysiskt fel på honom, eftersom han alltid får stånd i sömnen, och emellanåt kan vi ha ett riktigt bra, passionerat samlag.

Till saken hör att min pojkvän är av utländsk bakgrund och är omskuren, och jag undrar om detta kan ha påverkat saker och ting. Det han har berättat om sin omskärelse låter i mina öron som brutal barnmisshandel - den utfördes som en släktceremoni när han var fem år gammal, i hemmet, utan bedövning och av en lokal ’medicinman’. Efteråt visades han upp naken för släkten. Min pojkvän fick en infektion efer omskärelsen, och har några ärr på sin penis som han skäms för. Jag funderar på om detta kan ha påverkat honom fysiskt, med nedsatt känslighet och annat, men även om händelsen har påverkat honom psykist.

Jag älskar honom innerligt, och vill leva resten av mitt liv med honom, och jag vill så gärna försöka hitta fram till ett bra sexliv som fungerar för oss båda. Jag skulle vara tacksam för råd hur jag kan närma mig detta på ett bra sätt som får honom att känna sig trygg snarare än att skapa ännu ett stressmoment!

• Svar på tråden Hur kan jag få vårt sexliv att fungera?
  • sexologen

Hej!

Du är mycket insiktsfull och påläst!

För att komma tillrätta med detta tycker jag att ni tillsammans ska besöka en läkare som är kan androlgi.  Sök i närheten där ni bor. Bor ni i närheten av Göteborg kan jag rekommendera SMC. Sexual medicisnskt centrum. Bor ni inte i närheten, så kontakta dem och berätta var ni bor så akn de sökert hänvisa er rätt.

Jag tror det är av stor vikt att din partner får tillfälle att undersöka sin penis och också tillfälle att prata om sitt problem med bristande erektion med en kunnig person.  Där fins också möjlighet att bearbeta det din partner upplevt i samband med sin omskärelse.

Viktigt som du skriver att du är ett stöd i detta och finns där för honom om han behäver prata, men också viktigt att din partner atar detta på allvar och söker för sitt problem, innan det blir till ett stort problem för er båda i paret.

Hälsningar
    Sara Dahlin      

Svar på tråden Hur kan jag få vårt sexliv att fungera?