Utredning av ev funktionshinder....
Jag är en mamma till tvillingpojkar som nyligen är 1 år de har varit sena i utvecklingen hela tiden och sitter ej riktigt ännu. dock rullar de runt. Deras motorik är väldigt dålig de kan ex inte äta majskrokar då de inte klarar att styra det till munnen, de tar i leksaker och kan plocka upp saker men det är väldigt klumpigt. De verkar även ha försvagade muskler och är väldigt över rörliga i sina leder därför viker sig händerna också i helt fel vinkel när de ska ta i leksakerna.benen är som spagetti och de klarar inte av att hålla dem spända länge utan de viker sig väldigt snabbt.
Mentalt är de glada och skrattar och älskar bus men det är mycket gnäll då de verkar vara frustrerade över att de vill mer men kan inte. vi har 6 barn totalt och det är väldigt slitsamt detta att jag faktiskt börjat känna mig deppig och ledsen över detta. Jag har nu bett om hjälp från Bvc och vi ska få träffa läkare om nån vecka.
Vad händer nu? ni som gått utredning av era barn hur har den gått till? Vet att det är väldigt inviduellt beroende på barnens problematik. Känner bara att jag vill höra från nån av er andra hur det gått till och vad ni fått för hjälp.
Mina mamma dagar är slut i Augusti så pojkarna kommer att börja dagis man har redan börjat planera för resurs personal för killarna. Jag har även fått extra avlastning nu för två av de andra barnen som är ganska små för att jag ska kunna lägga all energi på pojkarna.
Känner mig som en super dålig mamma då jag lämnar bort de andra samtidigt så mår jag skit och oroar oss ju såklart för pojkarana. Man vill ju veta vad det är och om de gråter för att de har ont?? Jag ska själv börja gå till en kurator för att bearbeta detta. Nog för att man vet att det inte alltid blir som man tänkt sig och att risken finns ju att det kan bli så här men det känns ändå sorgligt och nu måste vi i familjen arbeta på att acceptera detta att så här är det. Samtidigt så är vi en väldigt stark familj som gått igenom väldigt mycket så i slutändan kommer detta kännas som piss i havet. Men nu känns det jobbigt och tungt.
Blev väldigt ego inlägg detta inte meningen men behöver verkligen stöd av ni som är inne i detta hjulet. Kram