• Bluemamma

Min son tycker om att bitas och nypas, hur hanterar jag det?

Jag har en son som är 16 månader, han har börjat bitas och nypas, Varje gång han gör det så försöker jag få ögonkontakt med honom och säger snällt men bestämt , nej,så får man inte göra och det gör ont, Då skrattar han bara och försöker igen. Det slutar alltid med att jag distraherar honom med något annat. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur man får små barn att förstå begreppet nej, speciellt när det kommer till att skada andra.

• Svar på tråden Min son tycker om att bitas och nypas, hur hanterar jag det?
  • Loreena

Så gör min son också ibland. De provar sig fram, vill busa och få kontakt och vet inte alltid vad som är ok och inte ok. Det man ska komma ihåg är ju att så små barn inte biter för att vara elaka. Jag tycker att det verkar som att du gör helt rätt. Du säger ifrån lugnt och bestämt och avleder sedan.
    Jag brukar även visa på alternativ till min son som är 19 månader. Om han biter mig så kan jag först säga ifrån lugnt och bestämt och tex säga "Ajaj, man får inte bitas. Det gör ont på mamma." Och sedan visa att man kan kramas, pussas, kittlas, brottas etc. och så busar vi en stund och myser istället.
    När barnen är så här små så behöver ett nej oftast efterföjas av att man avbryter barnet och avleder. Det gäller oavsett om de bits eller leker med något som de inte får leka med. När de blir äldre så kommer de så småningom att klara av att ta ett "Nej" och själva avbryta sig, men fram tills dess så är det bara att fortsätta att avbryta och avleda.
    Man behöver heller inte göra så stor sak av bitandet. Utan man avbryter lugnt och bestämt och avleder barnet med något annat. Om barnet biter andra barn så gäller det att man som förälder/pedagog håller sig nära barnet och kan avbryta i tid.

• Flickan och kråkan

Vanligt i den åldern .

Man försöker i möjligaste mån föregå och hindra. Sedan när det ändå händer så avbryter man, söker ögonkontakt och talar om att man inte vill bli biten/nupen för det gör ont.....och så får man göra det om och om och om och om igen  . Ett tips är att undvika att prata i tredje person och använda "Jag-budskap". Sedan är det också bra att hellre tala om vad man vill att de ska göra än vad man inte vill att de ska göra när det kommer tii "Nej" generellt. 

• Bluemamma

Tack för svar:)  det känns bra att veta att man gör rätt. 

Svar på tråden Min son tycker om att bitas och nypas, hur hanterar jag det?